اختلاف فزاینده رئیس جمهور و روحانیون

نویسنده

» مقاله یو اس ای تودی درباره شکاف جدی در هرم قدرت ایران

رئیس جمهور ایران  برای دومین بار پیاپی در هفته جاری از حضور در جلسه هیأت دولت خودداری کرد. به نظر می رسد این نشانه نارضایتی وی از ابقای یک مقام دولتی توسط رهبر  ایران باشد.

غیبت های احمدی نژاد بخشی از اختلاف فزاینده میان رئیس جمهور و آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی کشور است، فردی که حرف آخر را درباره تمام مسائل کشور می زند. این اختلافات در حالی ثبات کشور را تهدید می کند که میان غرب و ایران بر سر برنامه هسته ای بحث انگیز این کشور، تنش وجود دارد.

به نظر می رسد رویارویی که در ظرف چند ماه گذشته بر دامنه آن افزوده شده، بخشی از کشمکش قدرت در آستانه انتخابات پارلمانی سال آینده باشد. تازه ترین نمونه از این اختلافات به برکناری حیدر مصلحی وزیر اطلاعات در هفته گذشته توسط احمدی نژاد و ابقای بلافاصله وی توسط خامنه ای مربوط می شود که یک گوشمالی علنی به رئیس جمهور قلمداد شد. 

هرچند خامنه ای دستور به ابقای مصلحی در هیأت دولت داده است، اما گزارش می شود رئیس جمهور از فرمان وی پیروی نکرده  و وی را رسماً به جلسه روز چهارشنبه کابینه نخواست. مصلحی در آن جلسه شرکت نکرد اما به طور سرزده در جلسه روز شنبه شرکت کرد، جلسه ای که احمدی نژاد در آن  غایب بود.

انتظار می رفت رئیس جمهور و هیأت دولت وی  روز چهارشنبه در شهر قم در 130 کیلومتری جنوب پایتخت گردهم آمده و تشکیل جلسه دهند. اما علی بنایی نماینده قم در مجلس گفت این سفر لغو شده است. جلسه هیأت دولت بدون حضور احمدی نژاد در تهران برگزار شد.

تصمیم خامنه ای برای ابقای مصلحی باعث قرار گرفتن احمدی نژاد در وضعیتی عجیب شد: یا اینکه به طور علنی به مخالفت در برابر رهبر  بپردازد و خطر سقوط بیشتر را به جان بخرد، و یا اینکه تسلیم شود و یک نبرد سیاسی پر سر و صدا را واگذار کند.

تندروهایی که خامنه ای را فراتر از قانون می شمارند و او را تنها پاسخگو در برابر خدا می دانند، اعلام کردند رهبر عقب نشینی نخواهد کرد و از طرفداری اکثریت مجلس برخوردار است.

بیانیه ای که به امضای 216 نفر از نمایندگان مجلس رسید، بیش از دو سوم مجلس 290 نفری ایران، از احمدی نژاد خواسته است بدون چون و چرا به فرمان خامنه ای تن دهد.

خبرگزاری نیمه دولتی فارس به نقل از علی سعیدی روحانی تندروی ایران نوشت: “تصمیم گیرنده کلیدی حکومت، مقام رهبری است. نافرمانی از وی به مثابه مخالفت با خداست.”

به نظر می رسد بازی احمدی نژاد در جهت نشاندن اسفندیار مشایی و یا یکی از افراد وفادر به خود بر کرسی ریاست جمهوری بعدی شکل گرفته باشد و تحلیلگران می گویند برای رسیدن به چنین هدفی، کنترل بر وزارت اطلاعات حیاتی خواهد بود.

با این حال، تندروها به طور علنی با مشایی مخالفت می کنند و وی را رئیس “جریان انحراف” می خوانند؛ جریانی که در پی تشکیل دولت بعدی پس از کنار رفتن احمدی نژاد در سال 2013 است.

خامنه ای در جریان انتخابات بحث انگیز 2009 با قدرت از احمدی نژاد حمایت کرد، اما گمان می رود وی قصد دارد به تشکیل یک تیم سیاسی فارغ از افراد وفادار به احمدی نژاد برای هدایت دولت بعدی کمک کند.

به نظر می رسد وی از پشتیبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قدرتمندترین نیروی نظامی کشور، برخوردار است. وب سایت خبری صبح صادق که ارتباط نزدیکی با سپاه پاسداران دارد، روز چهارشنبه اعلام کرد ابقای مصلحی در عالی ترین مقام اطلاعاتی، “اولین گام به سوی مهار نفوذ خطرناک باند مشایی است.”

برخی تحلیلگران می گویند احمدی نژاد خود می داند که در صورت به چالش کشیدن علنی فرمان خامنه ای، بازنده خواهد شد اما همین مسأله فرصتی را در اختیار وی قرار می دهد که در ازای تمکین از رهبری، همراهی مجلس را بدست آورد.

شکاف فزاینده اخیر در حالی بوجود آمده که احمدی نژاد و مجلس تحت اختیار محافظه کاران، روابط پرتنشی را پشت سر می گذارند.

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران به دلیل خودداری احمدی نژاد از پذیرش قانونی که دولت را ملزم به تأسیس وزارت ورزش می کند، از او شکایت کرده است. در عین حال، مجلس تلاش می کند بودجه سراسری کشور را که از سوی احمدی نژاد عرضه شده است، اصلاح کند.

در همین حال، نمایندگان مجلس ایران دست به کار جمع آوری امضا برای فراخواندن احمدی نژاد به صحن مجلس برای پاسخگویی به سؤالات خود شده اند. این کار درصورت انجام، اولین قدم برای استیضاح وی خواهد بود و ضمناً اولین بار از زمان انقلاب اسلامی ایران در 32 سال پیش خواهد بود که پای یک رئیس جمهور برای پاسخ به سؤال نمایندگان به مجلس باز می شود. 

حسن غفوری فرد نماینده محافظه کار مجلس روز چهارشنبه به احمدی نژاد گوشزد کرد زمان چندانی برایش باقی نمانده است.

غفوری فرد گفت: “او به خوبی می داند آینده ناخوشایندی در برابر هرکسی خواهد بود که رهبر را به چالش بکشد.”

به گزارش وب سایت برنانیوز، انتظار می رود مرتضی آقا تهرانی نماینده تندروی مجلس در روز چهارشنبه با احمدی نژاد دیدار کند تا وی را به بازگشت به جلسات هیأت دولت ترغیب کند.

منبع: یو اس ای تودی- 27 آوریل