احمدی نژاد باید از رای رهبر تمکین کند

نویسنده

» مقاله بوستون گلوب درباره هشدار به رئیس جمهور ایران

ناصر کریمی

یک روحانی تندروی ایران در نماز جمعه تهران به محمود احمدی نژاد رئیس جمهور این کشور هشدار داد  به کشمکش قدرت با رهبر عالی پایان دهد. وی این درخواست را یک الزام دینی خواند و دشمنان کشور را به تلاش برای ایجاد شکاف درمیان رهبران کشور متهم کرد.

این اختلاف ها، خطر بروز بی ثباتی در کشور را بدنبال آورده است، آن در هم بحبوجه تنش غرب با ایران بر سر برنامه بحث انگیزی هسته ای آن کشور.  به نظر می رسد این اختلاف  بر سر رقابت میان این دو نفر برای نفوذ بیشتر بر انتخابات بعدی مجلس و انتخابات ریاست جمهوری در سال 2013 بوجود آمده باشد.

آیت الله احمد خاتمی گفت: «بدون شک، تمکین از رهبر یک الزام دینی و نیز یک الزام قانونی است.» وی نامی از احمدی نژاد نبرد اما کاملاً مشخص بود در مورد وی سخن می گوید. 

آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران حرف آخر را درباره تمام مسائل کشور می زند و تندروها وی را فراتر از قانون می دانند، فردی که تنها به خدا پاسخگو است. وی در گذشته، خصوصاً در فضای متعاقب انتخاب بحث انگیز احمدی نژاد در انتخابات سال 2009، پشتیبان محکم او بوده است. ادعاها مبنی بر بروز تقلب در انتخابات، سبب بروز اعتراضات چندین ماهه خیابانی شد که خود تبدیل به بزرگترین چالش در برابر نظام حاکم بر ایران از زمان وقوع انقلاب اسلامی 1979 شد.

برخی، رئیس جمهور و متحدانش را به تلاش برای قبضه کردن قدرت و به چالش کشیدن قدرت مطلقه رهبری در مدت باقیمانده تا انتخابات متهم کرده اند.

تازه ترین رویارویی این دو نفر به اخراج وزیر پرقدرت اطلاعات ایران در ماه جاری توسط احمدی نژاد، و سپس ابقای فوری وی توسط خامنه ای به عنوان ضربه ای به رئیس جمهور مربوط می شود. رئیس جمهور نیز به عنوان اعتراض، از حضور در دو جلسه هیأت دولت در هفته جاری خودداری کرده است.

آیت الله خاتمی امام جمعه موقت تهران  به نمازگزاران  گفت، دشمنان در پی ایجاد این شبهه هستند که اختلاف عمیقی میان رهبران ایران وجود دارد. مسؤولان ایران نباید طوری رفتار کنند که بر وجود این تنش های داخلی صحه بگذارد.

به گفته وی  ”من به طور دوستانه به مسؤولان می گویم، در زمین دشمن بازی نکنید. خانه های خالی جدول دشمن را پر نکنید.”

خامنه ای روشن کرده است که از قدرتش، از جمله اختیار تعیین وزیران  دفاع می کند. وی در یک سخنرانی در هفته گذشته اعلام کرد هر وقت که لازم باشد، در امور دولت دخالت می کند. اظهارات وی یک پاسخ شدید به احمدی نژاد محسوب می شود.

منبع: بوستون گلوب- 29 آوریل