فروغ، سعادت و تهمینه

نویسنده
نسرین تبریزی

» پشت ویترین

تازه‌ترین آثار چاپی

تازه‌های نشر قطره

تهمینه در راه

نویسنده: ناهید کهنه‌چیان

ناشر: قطره

تعداد صفحات: ۷۰ صفحه

قیمت: ۵۰۰۰ تومان

تهمینه در راه مجموعهٔ داستان‌هایی است به تمام معنا زنانه. هر داستان زنی را در موقعیتی ویژه نشان می‌دهد. اغلب با درون‌گویه‌هایی گنگ آغاز می‌شوند و بعد به وضوحی امپرسیونیستی می‌رسند. این مجموعه نامش را از داستان اولش «تهمینه در راه» گرفته است. داستانی در ۱۲ بخش کوتاه که ماجرای تهمینه مادر سهراب را روایت می‌کند. در شاهنامه‌ی فردوسی هرچه هست دانای کلی مردانه است که داستان فاجعه‌بار سهراب و رستم را نقل می‌کند، نویسنده‌ی این داستان، ماجرا را از نگاه تهمینه می‌بیند و آن را با احساسات و عواطف زنانه جان دوباره می‌بخشد.

 

 

هزار و یک شب نو

نویسنده: محمدعلی علومی

ناشر: قطره

تعداد صفحات: ۳۱۶ صفحه

قیمت: ۱۳۰۰۰ تومان

رمان «هزار و یک شب نو»،نوشته‌ی محمدعلی علومی به سبک و سیاق هزار و یک شب نوشته شده است. روایت گرم نویسنده در توازی با کاراکترهایی جذاب و گاه کاریکاتورگونه، هزار و یک‌ شبی نو و خواندنی پدید آورده است. نویسنده قصه در قصه آورده است و قصه‌ها آن‌قدر خواندنی و به یادماندنی‌اند که به سختی می‌توان پایان هرکدام‌ از آن‌ها را تحمل کرد. محمدعلی علومی با تسلط مثال‌زدنی‌اش بر زبان، اسطوره و طنز را به شکلی حیرت‌آور به هم آمیخته و تابلویی ماندگار از رنج و اندوه و جهالت آفریده است. از این نویسنده‌ی پرکار تاکنون آثار بسیاری در زمینه‌ی ادبیات داستانی و اسطوره‌شناسی منتشر شده است که از آن میان می‌توان به «ظلمات»، «داستان غریب مردمان عادی»، «پریباد»، «اندوهگرد» و… اشاره کرد.

 

 

دستیار ماما

نویسنده: کارن کُشَمن

ناشر: قطره

تعداد صفحات: ۱۳۶صفحه

قیمت: ۷۵۰۰ تومان

من آلیس هستم. نه تحفه نه سوسک و نه سوسک پِهِن. فقط آلیس. در یک شب یخبندان، دختری که نه خانه‌ای داشت و نه پدری و مادری، و نه حتی نامی جز تحفه، در گرمای تودهٔ پِهِن طویلهٔ دهقانی پناه می‌گیرد. آن‌جا جین، مامای دهکده او را پیدا می‌کند. تحفه که حالا صاحب جدیدش نام او را سوسک گذاشته است، کار خود را به عنوان دستیار ماما شروع می‌کند. راه زندگی‌اش هموار نیست؛ جین زن خشنی است با نگاه‌های تند و تیز و اخلاقی تند‌تر. با این همه سوسک برای خود جایگاهی به دست می‌آورد. گربه‌ای دارد و دوستی یکی از پسران دهکده را جلب می‌کند. او بخشی از فوت و فن‌های کار ماما را که سعی می‌کند از او پنهان کند مخفیانه یاد می‌گیرد. حتی برای خود یک اسم واقعی انتخاب می‌کند: آلیس.

دستیار ماما این جوایز را از آن خود کرده است:

برندهٔ «نشان نیوبری ۱۹۹۶»

برندهٔ عنوان «برجسته‌ترین کتاب برای کودکان به انتخاب انجمن کتابداران امریکا ۱۹۹۶»

برندهٔ عنوان «بهترین کتاب برای نوجوانان به انتخاب انجمن کتابداران امریکا ۱۹۹۶»

معرفی ویژهٔ کتاب‌های عمومی نیویورک ۱۹۹۵

منتخب شورای ویراستاران جوان

برندهٔ عنوان بهترین کتاب سال به انتخاب اسکول لایبرری جورنال ۱۹۹۵

برندهٔ عنوان «بهترین کتاب سال به انتخاب انجمن کتابفروشان امریکا»

 

سعادت

نویسنده: میخائیل بولگاکف

مترجم: مهران سپهران

ناشر: قطره

تعداد صفحات: ۱۰۲ صفحه

قیمت: ۵۵۰۰ تومان

سعادت با عنوان فرعی «رویای مهندس رین در چهار پرده» یکی دیگر از سری نمایش‌نامه‌هایی است که نشر قطره با ترجمهٔ مهران سپهران منتشر کرده است.

سعادت نمایش‌نامه‌ای فانتزی است که بولگاکف در سال ۱۹۳۴ نوشت. این اثر نیز هم‌چون دیگر آثار او امکان انتشار و اجرا در زمان حیات نویسنده را به دست نیاورد. در سعادت بولگاکف آینده‌ی خیالی نظام کمونیستی را به تصویر کشیده است. یک مخترع از طریق ماشین زمانی که خود اختراع کرده است، به کشور آرمانی شوروی در قرن بیست و سوم وارد می‌شود. در آن‌جا با کمیسر خلق رادامانوف که در مقابل برجی عظیم اقامتگاهی هم‌چون یونانیان باستان دارد و هم‌چون یک تکنوکرات زندگی می‌کند، رو به رو می‌ود. این نمایش‌نامه برای اجرا در یکی از تئاترهای طنز مسکو تنظیم شد و برای شخصیت کمیسر خلق هیبتی هم‌چون خدایان یونانی با موهایی طلایی و لباسی هم‌چون یونانیان در نظر گرفته شده بود. اما به هر ترتیب از اجرای آن جلوگیری شد. در صحنه‌ی پایانی این نمایش یکی از پادشاهان قرن شانزده روسیه ظاهر می‌شود که حضور این شخصیت در نمایش دستمایه‌ی نمایش فانتزی بعدی نویسنده شد.

 

فروغ نقطه‌ی تلاقی شعر و سینما

نویسنده: ژینوس نازک‌کار

ناشر: قطره

تعداد صفحات: ۲۵۶صفحه

قیمت: ۱۳۰۰۰ تومان

پس از سال‌ها، کتابی در خور تامل و خواندنی درباره‌ی فروغ فرخزاد منتشر شده است. کتاب «فروغ نقطه‌ی تلاقی شعر و سینما» از معدود کتاب‌هایی است که درباره‌ی فعالیت‌های فروغ فرخزاد نوشته شده و از جانب اداره‌ی ارشاد مجوز انتشار گرفته است.

فروغ نخستین شاعر و کارگردان ایرانی است که با درآمیختن شور شاعرانه و نگاهی زنانه با نوعی شعور سیاسی اجتماعی به تولدی دیگر می‌رسد و با ساخت اولین و آخرین تجربه‌ی سینمایی خود، مستند بیست و یک دقیقه و بیست و دو ثانیه‌ای «خانه سیاه است» برای اولین بار نام سینمای ایران را در جهان بلندآوازه می‌کند.

در این کتاب پس از مروری بر زندگی شخصی، شعری و سینمایی فروغ و ارائه‌ی مطالبی پیرامون چگونگی ساخت فیلم خانه سیاه است، با در نظر گرفتن مشابهت‌های «حسی اندیشگی»، «تصویری» و «ساختاری» موجود میان افکار و اشعار او و تنها اثر سینمایی‌اش، در دو قسمت مجزا و به تفصیل فیلم‌نامه‌ی فیلم خانه سیاه است و نماها و سکانس‌های نختلف آن مورد ارزیابی و کنکاش قرار گرفته است تا از این طریق میزان تاثیرپذیری و تاثیرگذاری آن‌ها بر یکدیگر و هم‌چنین رد پا و نقش به سزای «شعر» و «ادبیات» در موفقیت یکی از بهترین و ماندگارترین فیلم‌های سینمای مستند ایران آشکار شود.

جشن بی‌معنایی

نویسنده: میلان کوندرا

مترجم: الهام دارچینیان

ناشر: قطره

تعداد صفحات: ۱۳۰ صفحه

قیمت: ۷۵۰۰ تومان

میلان کوندرا در «جشن بی معنایی»، زیر نوری روشن‌کننده‌تر، به مهم‌ترین مسائل دنیا و بشریت می‌پردازد، بی‌آن‌که حتی جمله‌ای جدی به کار ببرد. گویی شیفته‌ی واقعیت‌های دنیای معاصر است، اما از واقع‌گرایی دوری می‌جوید. کسانی که که کتاب‌های قبلی کوندرا را خوانده‌اند، می‌دانند که میل به نگاشتن رمانی که غیر جدی بودن عنصری جدایی‌ناپذیر از پیکره‌ی آن باشد، دور از انتظار نبود. در بسیاری از فصل‌های رمان جاودانگی، گوته و همینگوی با هم گردش می‌کنند، گفت و گو می‌کنند و خوش می‌گذرانند. پس از آن، در رمان آهستگی ورا همسر نویسنده به شوهرش می‌گوید: بارها به من گفته‌ای دوست داری یک روز رمانی بنویسی که هیچ کلمه‌ی جدی در آن نباشد… از همین حالا احتیاط کن دشمنانت در کمین تو نشسته‌اند. کوندرا اما احتیاط نمی‌کند و در جشن بی‌معنایی به رویای دیرین‌اش جامه‌ی عمل می‌پوشاند.

 

کمی ایمان داشته باش

نویسنده: میچ آلبوم

ناشر: قطره

تعداد صفحات: ۳۰۲ صفحه

قیمت: ۱۶۰۰۰ تومان

نشر قطره نخستین بار آثار می‌چ آلبوم را در قالب همین یونیفرم منتشر کرد و با اقبالی چشم‌گیر مواجه شد. تازه‌ترین کتابی که در این سری منتشر شده است، به مسئله‌ی «ایمان» می‌پردازد:

کسی را که اهل ایمان باشد می‌شناسی؟ وقتی او را می‌بینی، فرار می‌کنی؟ اگر این‌طور است، بدان دیگر نیازی به گریز نیست. چند لحظه‌ای بنشین. یک لیوان آب یخ بنوش. یک بشقاب نان ذرت بخور. شاید متوجه شوی چیز زیبایی هست که می‌توان یاد گرفت و نه تو را می‌گزد و نه ضعیفت می‌کند، فقط ثابت می‌کند در وجود تک‌تک ما جرقه‌ای الهی هست که شاید یک روز بتواند جهان را نجات دهد.

در آغاز یک پرسش بود. در پایان، ان پرسش پاسخش را گرفت. خداوند می‌‌خواند و ما با او زمزمه می‌کنیم و ترانه‌های بسیاری هست، اما فقط یک آهنگ را می‌خوانیم، فقط یکی؛ ترانه‌ی شگفت‌انگیز انسان.