عضویت نزدیک به ۱۰ میلیون ایرانی در وایبر

نویسنده

به گفته علی جنتی٬ وزیر ارشاد ۹.۵ میلیون نفر در ایران عضو شبکه ارتباط جمعی وایبر و ۴.۵ میلیون نفر عضو شبکه اجتماعی فیس‌بوک هستند. وزیر ارشاد در حالی خبر از آمار مشترکان این شبکه‌های اجتماعی می‌دهد که فشار برای فیلترینگ و مسدود کردن آن‌ها همچنان ادامه دارد.

جنتی گفت که در شرایط کنونی «استفاده از همه ابزارها اجتناب‌ناپذیر است و کسی نمی‌تواند در برابر آن بایستد».
پیش‌ از این محمدعلی اسفنانی٬ عضو ناظر مجلس در کمیته فیلترینگ گفته بود که در مورد شبکه‌های اجتماعی «فیلترینگ هوشمند» استفاده خواهد شد که محتوایی را که علیه “عفت و اخلاق عمومی”، مقدسات اسلامی، “امنیت و آسایش عمومی” و “مقامات و نهادهای دولتی و عمومی” باشد٬ فیلتر می‌کند. وی البته تاکید کرده بود که وایبر٬ واتس‌اپ شامل فیلترینگ هوشمند نخواهند شد.
از سوی دیگر اما پلیس فتا که وظیفه نظارت و کنترل محتوای شبکه‌های مجازی را دارد و همچنین سپاه پاسداران افراد مختلفی را به جرم فعالیت در شبکه‌ها و ابزارهای ارتباط جمعی بازداشت کرده‌اند. در پی انتشار جمله‌ها و کنایه‌هایی از آیت‌الله خمینی٬ موجی از پیام‌های طنز درباره بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در ابزارهای ارتباط‌جمعی به راه افتاد که بهانه‌ای بود برای بازداشت مشترکان این شبکه‌ها. به گفته اسماعیل محبی٬ فرمانده سپاه شیراز اتهام برخی از فعالان شبکه‌های اجتماعی که بازداشت شدند٬ «اهانت» به آیت‌الله خمینی بوده است.


مطالب مرتبط:

Opens external link in new windowفیلترینگ هوشمند برای ابزارهای ارتباط جمعی

Opens external link in new windowوایبر در ایران ممنوع خواهد شد؟

Opens external link in new windowوایبر و ایسنتاگرام فیلتر نمی‌شوند

Opens external link in new windowآغاز فاز نخست اجرای فیلترینگ هوشمند

Opens external link in new windowحمله امنیت و پلیس به شبکه‌های اجتماعی
Opens external link in new windowانتشار هویت چند تن از بازداشت‌شدگان شبکه‌های اجتماعی