کوچک زاده علیه روحانی شبنامه پخش کرد

نویسنده
نازنین کامدار

» واکنش راست افراطی به افشای اسامی رانتخواران

فضای سیاسی کشور پس از افشاگری های روز شنبه وابستگان دولت در مورد رانت های تحصیلی نورچشمی های نظام، دچار التهاب شده و جناح راست و به ویژه جبهه پایداری پس از این ضربه تلاش می کنند با توسل به شیوه های سنتی خود یعنی ارعاب و تهدید، این جو را به نفع خود تغییر دهند.

در همین راستا، روز گذشته مدرک تحصیلی حسن روحانی که در زمان انتخابات ریاست جمهوری نیز حرف و حدیث هایی به همراه داشت، بار دیگر از سوی دارودسته پایداری مطرح و برجسته شده است.رسانه های حامی دولت از جمله سایت انتخاب هم روز گذشته از انتشار یک “شبنامه” توسط مهدی کوچک زاده بر علیه حسن روحانی در مجلس خبر دادند؛ اقدامی که واکنش های زیادی در پی داشت و حتی در جلسه کابینه نیز به بحث گذاشته شد.

بنا به نوشته انتخاب، خبر پخش شبنامه بر علیه روحانی را کمال الدین پیرموذن به رسانه ها داده و گفته است: “متاسفانه آقای کوچک زاده در روز روشن، شبنامه ای سراسر توهین به رئیس جمهور در مجلس پخش کرد. در این شنبامه در کنار توهین هایی که شده، مدرک تحصیلی دکتر روحانی، زیر سئوال برده شده است. کوچک زاده علنا به من گفت که شخصا این شبنامه را تهیه کرده است. هدف این اقایان جلوگیری از حضور رئیس جمهور در مجلس برای دفاع از فرجی دانا است. امیدوارم رئیس جمهور در مقام دفاع از فرجی دانا، پشت پرده های تحریم و ویژه خواری ها در مسئله بورسیه را از ناحیه دو وزیر سابق علوم و اطرافیانشان را شجاعانه مطرح کنند. اینها از هر ابزاری استفاده می کنند تا کسی از مجلس یا ریاست جمهوری از داشنگاه و فرجی دانا که امید را در دانشگاه زنده کرده دفاع نکند”.

در متن شبنامه ای که به گفته موذن،مهدی کوچک زاده، از اعضای فعال پایداری در مجلس آنرا توزیع کرده، آمده است: “حسب مندرجات اسناد مجلس شورای اسلامی، آقای حسن روحانی رئیس‌جمهور از دوره اول مجلس شورای اسلامی با عنوان «دکتر» عهده‌دار سمت نمایندگی بوده‌اند در حالی که مطابق مندرجات سایت مرکز تحقیقات استراتژیک (تحت مدیریت خود ایشان) ایشان طی سال‌های منتهی به ۷۴ برای تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا در یکی از دانشگاه‌های انگلستان ثبت نام نموده‌اند و اکنون نیز حسب اظهارات معاون خود آقای نوبخت استاد تمام دانشگاه بوده و از آن محل حقوق دریافت می‌دارند! در این رابطه سؤالاتی به شرح زیر مطرح است که لازم است مراجع ذیربط برای روشن شدن اذهان و افکار عمومی بدان پاسخ دهند”.

کوچک زاده در ادامه چهار سئوال نیز مطرح کرده است: “۱- در فاصله سال‌های مجلس اول تا سال ۷۴ که ایشان مدرک دکترا گرفته‌اند از حقوق و امتیازات عنوان «دکتر» استفاده نموده‌اند؟ اگر بلی با چه مجوز قانونی و شرعی؟۲- چگونه همزمان با تحصیل در انگلستان در پست‌های خطیری مثل نایب رئیس مجلس، دبیر شورای عالی امنیت ملی و… انجام وظیفه شده است.۳- ایشان در هیئت ممیزه کدام دانشگاه و با کدام سوابق پژوهشی موفق به کسب عنوان «استاد تمام» شده‌اند؟۴- در دوران تحصیل از بورس استفاده کرده‌اند یا با هزینه شخصی در انگلستان درس خوانده‌اند؟ اگر بورسیه بوده‌اند با شرکت در کدام آزمون و یا با کدام مجوز قانونی از بورسیه استفاده نموده‌اند؟”

پخش این شبنامه در جلسه علنی دیروز، ابتدا با واکنش هایی در درون مجلس همراه بود به طوری که مسعود پزشکیان، نماینده حامی دولت در اعتراض به هیات رئیسه مجلس گفت: “هیات رییسه باید درباره انتشار این شبنامه بدون امضا پاسخگو باشد و توضیح دهد چرا این شبنامه بدون امضاء در صحن پخش شده است”.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم به این اعتراض واکنش نشان داده و به خبرگزاری آریا گفته است: “قطعا پخش شبنامه علیه رییس جمهور در روند استیضاح تاثیرگذار نیست البته کسانی که اقدام به این کار کرده اند باید درباره کارشان پاسخ بدهند و مجلس ازاین افراد به طور حتم توضیح خواهد خواست.ازآنجایی که آقای رییس جمهور روز چهارشنبه درسفر هستند ممکن است این جلسه در روز سه شنبه برگزار شود البته هیات رییسه هنوز دراین رابطه تصمیم قطعی نگرفته است. بنده به عنوان یک نماینده مجلس بااین استیضاح مخالف هستم اما نظر هیات رییسه را درخصوص این استیضاح نمی دانم”.

اما واکنش نه چندان محکم هیات رئیسه مجلس، هواداران دولت را قانع نکرد وروز گذشته اعلام شد ماجرای پخش شبنامه بر علیه روحانی در هیات دولت نیز پیگیری خواهد شد.

سایت پیام نو که این روزها در افشای بورسیه های غیرقانونی و اسامی آقازاده های رانت خوار نقش مهمی داشته درباره مدرک تحصیلی حسن روحانی نوشت: “جوسازی تندروها علیه رئیس جمهور در حالی است که پیش از دانشگاه کلدونین گلاسکو به پرسش روزنامه شرق درباره مدرک تحصیلی دکتر حسن روحانی پاسخ داده بود: دکتر حسن روحانی در تاریخ ۱۳ نوامبر سال ۹۶ در دوره MPhil (بین فوق لیسانس و دکتری) و در ششم جولای ۹۹ در دوره دکترا از دانشگاه کلدونین گلاسکو فارغ‌التحصیل شده است”.

همزمان دیگر وابستگان جناح راست نیز به یاری طرفداران استیضاح آمده اند.در همین راستا رحیم ازغذی به تخلفات فرجی دانا و اینکه به وعده هایش در برابر شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل نکرده، اشاره کرده وسایت دانا نیز مدعی شده که وابستگان دولت هم در شمار بورسیه های تحصیلی هستند.

تندروهای جبهه پایداری پیش از این نیز با ساخت فیلم “من روحانی هستم” نشان داده اند که حاضر به توافق در خصوص تقسیم قدرت نیستند.

گفتنیست، ماجرای مدرک تحصیلی “دکترا” در حکومت اسلامی و علاقه مقامات ارشد نظام به داشتن مدرک دکترا تا کنون بارها موجب تشنج در فضای سیاسی کشور شده است. افرادی چون محمدرضا رحیمی،علی کردان، مهرداد بذرپاش، مهدی هاشمی و حسن روحانی از جمله افرادی هستند که مدرک دکترای آنان با حرف و حدیث هایی همراه بوده است.

مدارک تحصیلی قلابی در بین مقامات دولت احمدی نژاد نیز به وفور دیده می شد به طوری که محمد مهدی زاهدی، رئیس کنونی کمیسیون آموزش مجلس که خود را “نابغه ریاضی” معرفی می کرد، بارها به تقلب در ارائه مدرک تحصیلی متهم شده است. محمدرضا رحیمی هم از جمله افرادی بود که خود را “دکتر” معرفی می کرد اما افشاگری های الیاس نادران و احمد توکلی درباره او، منجر به دستور احمدی نژاد مبنی بر عدم استفاده از این عنوان شد؛ دستوری که از ناحیه او چندان جدی گرفته نشد.