خرما و شتر و سردار نقدی

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

کم کم دارم به سردار نقدی ارادت خاص پیدا می کنم. فکر می کنم این حدیث یا روایت یا من چه می دانم نقل قولی که از بزرگان دین است حقیقت دارد که “ زمین از حجت خدا خالی نمی ماند.” یعنی هنوز حسنی نرفته، خداوند احمدی نژاد را برای طنزنویسان می رساند، احمدی نژاد نرفته فرج سلحشور نازل می شود و حالا هم نقدی هر روز سوژه برای طنزنویسان فراهم می کند. چقدر هم حرف می زند. اگر از شما بپرسند در هفت سال گذشته چه اتفاق ناگواری در ایران افتاده، به چه چیزهایی فکر می کنید؟ طبیعتا ناگوارترین واقعه کشور در هفت سال گذشته ریاست جمهوری احمدی نژاد، غلبه اصولگرایان و سپاه بر هر سه قوه و نزول سطح مدیریت در کشور و در نتیجه افزایش دشمنی با آمریکا و بحران اقتصادی در کشور بود. یعنی آرزوی سی و هفت ساله اصولگرایان مبنی بر اینکه همه قدرت را بگیرند، برای هشت سال فراهم شد. چیز دیگری یادتان می آید؟ من که یادم نمی آید. طبیعی است که همین اتفاق باعث شد که سیصد هزار تحصیلکرده در چهار سال دوم احمدی نژاد از ایران فرار کنند و میزان طلاق، فحشا، جرایم اجتماعی و آسیب های اجتماعی برود بالا. اتفاقا در این مدت دسترسی مردم به ماهواره ها به دلیل افزایش کنترل دولت بر همه رسانه های آزاد بیشتر شد. به همین دلیل هم آقای نقدی گفته که “طی هفت سال گذشته به دلیل ازدیاد استفاده مردم از شبکه های ماهواره ای میزان خلاف و جرم در کشور به سه برابر رسیده.” یعنی چقدر باید عقل آدم مشکلات جدی پیدا کند که فکر کند علت افزایش جرایم در کشور بخاطر استفاده مردم از ماهواره ها بوده؟ اصلا فرض کنیم میزان جرایم بخاطر ماهواره ها افزایش یافته، میزان دزدی های دولت برای چی افزایش یافت؟ ارزش پول هم بخاطر ماهواره کاهش یافت؟ تورم هم بخاطر ماهواره افزایش یافت؟ ممکن است یک نفر دیگر بگوید چون دولت فرانسه دست سوسیالیست ها افتاد، خلاف در ایران اضافه شد، این حرف غلط هم نیست، چون هر دو اتفاق همزمان بود. ولی چه ربطی دارد؟ هر دو اتفاق همزمانی که علت و معلول نمی شود. می شود؟

نقدی گفته: “فقط پنج درصد استفاده کنندگان شبکه های ماهواره ای بخاطر مسائل علمی از گیرنده ماهواره استفاده می کنند و ۹۵ درصد بخاطر مسائل دیگر استفاده می کنند.” اتفاقا حرف درستی است، ولی مگر ماهواره بیش از پنج درصد برنامه علمی دارد؟ اصلا مگر مردم برای مسائل علمی از تلویزیون استفاده می کنند؟ طبق بررسی مرکز پژوهشهای مجلس تا قبل از سال ۸۸ اکثر مردم از ماهواره برای دیدن برنامه های تفریحی استفاده می کردند، ولی در سالهای اخیر بیش از ۶۰ درصد مردم برای استفاده از خبرها و نظرات سیاسی از ماهواره استفاده می کنند. آقای نقدی گفته “دشمنان با تهیه برنامه های سرگرمی مانند آشپزی، برنامه های کودکان و فیلم به دنبال از بین بردن حریم های اخلاقی هستند.” بگو اصلا مگر ماهواره ها برنامه کودک دارند؟ شاید نقدی با دیدن “شبکه نیم” که عروسکی است فکر کرده این برنامه مخصوص کودکان است؟ یا احتمالا شنیده که دکتر هلاکویی هفته ای هفت روز درباره “کودک درون” حرف می زند و فکر کرده این برنامه کودکان است. اصلا ماهواره چه ربطی به کودکان دارد. برنامه “بفرمائید شام” هم که مهم ترین فایده ای که داشته این است که نشان داده که چقدرایرانیان خارج از کشور با تلاش بسیار موفق شدند بدترین خصوصیات ایرانی بودن مثل اخلاق های خاله زنکی را حفظ کنند.

آقای نقدی بعد از اینکه کلی در مذمت و بدی های ماهواره حرف زده گفته که “به جای استفاده از شکلات در هواپیما به مردم خرما داده شود.»” حتما باید بعد از دادن خرما وقتی دست مردم نوچ شد و چسبید به هم باید مهماندارها آفتابه لگن بیاورند و دست یکی یکی مسافران هواپیما را بشویند. اصلا این چه کاری است، حالا که قرار است به جای شکلات در هواپیما خرما بدهند، به جای هواپیما هم مردم سوار شتر بشوند. این جوری هواپیما هم سقوط نمی کند. خیلی که مشکل پیش بیاید مردم از روی شتر می افتند پائین که آن هم مهم نیست. بلند می شوند و دوباره سوار می شوند. البته با این وضعی که هواپیماهای کشور دارند، فعلا مصرف خرما ده برابر شده، البته نه در داخل هواپیما، بلکه در مجلس ختم مسافران بخت برگشته ای که سقوط می کنند.

 

تعطیل کلاس موسیقی، ادامه تفکیک سکسیتی

شهرداری تهران با همین فرمان پیش برود، احتمالا یک سال بعد به داعش می رسد. هنوز داستان تفکیک جنسیتی شهرداری تنورش داغ است که گفته شده شهرداری تهران کلاس های آموزش موسیقی را در مراکز فرهنگی شهرداری تعطیل کرد. بهانه هم آورده که چون سطح این کلاس ها پائین بوده آنها را تعطیل کردیم. انگار سطح کلاس های دیگرش خیلی بالاست. آدمی که می فهمد سطح کلاس موسیقی اش پائین است، لابد سطح کلاس برایش مهم است. این آدم که کلاس را تعطیل نمی کند، سطح آن را می برد بالا. ولی مشکل چیز دیگری است. قالیباف می خواهد دور آینده رئیس جمهور شود و دقیقا همان کارهای احمدی نژاد را دارد تکرار می کند. با یک قرارداد بیست هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران را اجاره داده به سپاه، با تفکیک جنسیتی و تعطیل برنامه های فرهنگی دارد خودش را برای اصولگرایان لوس می کند که دور بعد از او حمایت کنند، پرچمدار اصولگرایان هم شده است. احتمالا از فردا راه می افتد توی خیابان و جوی های بسته را باز می کند و به جای کت و شلوارهای جینگولی مستان انتخاباتی اش کاپشن و کفش پاره می پوشد و تو مسجد می خوابد شب ها بغل رفتگرها. از آن آدمهایی که در انتخابات خودشان را برای این موجود معدوم جر می دادند حرصم می گیرد. البته این کارها که نتیجه ندارد. بالاخره گذر پوست قالیباف هم به دباغی مردم می افتد و آن وقتی معلوم می شود بقول زندانی ها کت تن کیه.

 

جنتی، روز به روز بهتر از دیروز

یک دلیل دیگر هم برای خوبی های علی جنتی وزیر ارشاد پیدا شد. خدا خودش می رساند. حسینی وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد درباره علی جنتی گفته: “علی جنتی تاکنون نتوانسته یا نخواسته رضایت رهبر را در حوزه فرهنگ جلب کند.” بر این مژده گر جان فشانم رواست. دستش طلا.