خواست قطع رابطه با صندوق بین المللی پول

نویسنده

» گزارش مارکت واچ

روز سه شنبه، گروه اتحاد علیه ایران هسته ای از صندوق بین المللی پول (آی ام اف) خواست که یا حساب خود را در بانک مرکزی تحریم شده ایران ببندد یا عضویت ایران  در این صندوق به حالت تعلیق درآورد.

گروه اتحاد علیه ایران هسته ای هفته گذشته طی نامه ای به صندوق بین المللی پول خواستار تجدید نظر در روابط این صندوق و بانک مرکزی ایران و رعایت تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه این کشور شد.

مارک دی والاس، دبیر اجرایی این اتحادیه امروز طی بیانیه ای گفت:

صندوق بین المللی پول نمی تواند به معامله با بانک مرکزی ایران ادامه دهد. اگر صندوق بین المللی پول از نظر ارتباط داشتن با ایران و معامله با بانک مرکزی تحریم شده این کشور از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا متعهد است، پس باید عضویت ایران را در این صندوق به حالت تعلیق درآورد. معامله با ایران دیگر امری عادی نیست.

صندوق بین المللی پول نباید دولت ایران را، درهنگامی که جامعه بین المللی سعی در منزوی کردن آن دارد، به عنوان دولتی موجه در نظر بگیرد. صندوق بین المللی پول نباید به هیات ایرانی اجازه حضور در نشست این سازمان در آمریکا را بدهد و خانم لاگارد نیز باید از نثار کردن ستایش های خود به بانک مرکزی ایران خودداری کند.

بانک مرکزی در واقع سازمانی مالی است که رژیم از آن برای تامین مالی برنامه هسته ای خود و سرکوب وحشیانه مردم ایران و انجام حملات تروریستی استفاده می کند. دولت اوباما تحریم هایی را علیه بانک مرکزی اعمال کرده است. تحت این تحریم ها سازمان های چند ملیتی که مقر آنها در آمریکا قرار دارد نباید با این موسسه تبادل مالی داشته باشند.

اتحاد علیه ایران هسته ای نامه خود را در تاریخ 26 آوریل به خانم کریستین لاگارد، رئیس این سازمان فرستاد. والاس می نویسد:

بانک مرکزی سازمانی است که برنامه هسته ای ایران و برنامه های تروریستی و سرکوب مردم ایران را تامین مالی می کند. در فوریه سال جاری اوباما گفت بانک مرکزی در “عملیاتی فریبکارانه” برای دور زدن سیستم مالی جهانی شرکت دارد. اتحادیه اروپا نیز رسما فعالیت های بانک مرکزی در “دور زدن تحریم ها” را گوشزد کرده است.وی در این نامه از جمله پرسیده است:

…ماهیت رابطه صندوق بین المللی پول را با ایران و با بانک مرکزی مشخص کنید و هرچه سریع تر به بستن حساب های خود در این بانک و توقف مبادلات با این بانک، در انطباق با قوانین آمریکا و اروپا، اقدام کنید.

… شما در هفته گذشته با هیات ایرانی در واشنگتن ملاقات کردید و با محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی ایران دیدار کردید. اصلا شایسته نیست که شما ایران را به عنوان الگو، حتی در زمینه اقتصادی، برای بقیه کشورهای مطرح کنید، در حالیکه  دنیا در حال منزوی کردن ایران و موسسات ایرانی است. بی علت نیست که آقای بهمنی با استفاده از ملاقات با شما بهانه ای پیدا کرد تا از برنامه خطرناک رژیم ایران دفاع کند و خواهان لغو تحریم ها شود.

فعالیت های صندوق بین المللی پول درداخل ایران و با ایران و بانک مرکزی آن، خلاف ارزش های مالیات دهندگان آمریکایی است که انتظار دارند سازمان های بین المللی که مقر آنها در خاک آنهاست بر اساس ضوابط عمل کنند. همانگونه که اطلاع دارید آمریکا 17.69 درصد از بودجه 365 میلیون دلاری صندوق را تامین می کند. لطفا به همان نسبت از بودجه صندوق که متعلق به آمریکاست و به نحو غیر قانونی در فعالیت های مرتبط با ایران صرف شده است را به خزانه داری آمریکا بازگردانید.

منبع:مارکت واچ – 1 مه 2012