دفاع از عزاداری در بیت رهبری

نویسنده
نیما فرح آبادی

» "منتقدان من دیکتاتور هستند"

رضا رویگری، خواننده سرود مشهور “ایران ایران” و بازیگر سینما و تلویزیون، از حضور و عزاداری خود در بیت رهبری دفاع کرد. او منتقدان خود را “دیکتاتور و خودخواه” خطاب کرد که “حق ندارند کوچکترین اظهار نظر یا دلسوزی برای مردم” داشته باشند.

عکسی که سایت رسمی دفتر رهبر جمهوری اسلامی از عزاداری هفته گذشته در بیت رهبری منتشر کرده بود و رضا رویگری در آن در محلی جلوتر از دیگر حاضران و نزدیک به علی خامنه ای مشغول سینه زدن بود، واکنش های گسترده ای به دنبال داشت. این بازیگر در آن عکس با کت و شلوار و پیراهن مشکی مشغول عزاداری بود.

کاربران شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها و سایت های اجتماعی مانند بالاترین با انتشار وسیع این عکس، به انتقاد از رویگری پرداختند. منتقدان حضور این هنرپیشه در بیت رهبری و شرکت در مراسم عزاداری رهبر جمهوری اسلامی را نکوهش کردند.

رویگری در واکنش به این انتقادات به سایت آوینی فیلم گفت که از این انتقادات خبر دارد و از اینکه منتقدان “اندک آزادی” برای او قائل نیستند، به شدت انتقاد کرد.

به اعتقاد این هنرپیشه، حضور در مراسم عزاداری “کوچترین عملی است که یک شیعه انجام می دهد” اما منتقدان وی “همین را هم بر نمی تابند.”

رویگری با بیان اینکه “مدعیان آزادی و دموکراسی، خودشان کوچکترین شناختی از قواعد و الزامات این حق بشری ندارند” گفت: “این ها می خواهند ما هم مثل خودشان رفتار کنیم و هرچه می گویند را عمل کنیم.”

 هنرپیشه سینما و تلویزیون تاکید کرد که “این افراد حق ندارند کوچکترین اظهار نظر یا دلسوزی برای مردم داشته باشند” زیرا به گفته او منتقدان “نشان داده اند افراد دیکتاتور و خودخواهی هستند که تنها برای منافع شخصی خود حرف می زنند، موضع می گیرند و مرگ بر… یا درود بر… می گویند.”

او این افراد را کسانی توصیف کرد که “حتی اراده از خود ندارند و از جای دیگری سرمشق می گیرند.”

این دومین بار است که موضوعی مربوط به رضا رویگری در میان مخالفان حکومت و طرفداران جنبش سبز، جنجال ایجاد می کند.

 

عذرخواهی‌ای که تکذیب شد

پیش از این و در اواخر تابستان سال گذشته (1390) ویدئویی کوتاه در اینترنت منتشر شد که رویگری در آن “از مردم بابت بازی در فیلم‌هایی که مردم دوست نداشتند” عذرخواهی می کرد.

او در آن ویدئو خطاب به مردم می گفت: “اگر نقشی را بازی کردم یا در کاری بودم که مردم دوست نداشتند من این نقش را بازی کنم فقط یک کلمه می‌گویم انسان جایز الخطاست و من هم یک انسانم. از آن‌ها می‌خوام که من را به کیان ایرانی ببخشند.”

بسیاری از ایرانیان در آن هنگام این عذرخواهی او را به علت بازی در فیلم سینمایی اخراجی ها به کارگردانی مسعود دهنمکی و به ویژه قسمت سوم این فیلم دانستند. رویگری در قسمت سوم این فیلم که به علت جانبداری از حکومت در وقایع خشونت بار پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری و ساخته شدن توسط یک عضو شناخته شده جریان حزب الله، مورد مخالفت گسترده طرفداران جنبش اعتراضی سبز قرار داشت، نقش فردی به نام اکبر دباغ را بازی می کرد که معادل میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری بود.

با وجود این عذرخواهی ویدئویی، رویگری در مصاحبه ای جداگانه گفت که این عذرخواهی به علت بازی در فیلم اخراجی ها نبوده است.

او در این خصوص گفت: “من به عنوان هنرمندی که 43 سال است که کار می‌کنم، گفتم اگر یک وقت در هر کاری طوری بازی کردم که باعث رنجش شما شده، عذرخواهی می‌کنم. من نه اسم فیلم اخراجی‌ها را آوردم نه اسم شخصی را. نمی‌دانم چرا این افراد، مطالب را این طور منتشر می‌کنند.”

رویگری تاکید کرد: “اتفاقا در اخراجی‌ها 3 نقشم را خیلی هم خوب بازی کردم و به آن افتخار می‌کنم.”

سایت آوینی فیلم که مصاحبه اخیر با رضا رویگری را منتشر کرده، دلیل انتقادات به او را “پشت سر نظام قرار گرفتن” عنوان کرده است.

به نوشته این سایت، بودند کسانی که “پشت سر نظام قرار گرفتند، هرچند این پشت سر نظام قرار گرفتن خلاصه شود در یک دیدار، همان دیدار معروفی که امثال شهاب حسینی، پروانه معصومی، الهام حمیدی و… را چند وقتی سیبل فحاشی کرده بود.”

این سایت در عین حال فاش کرده که برخی از این بازیگران برای “پشت سر نظام قرار گرفتن” پول گرفته اند: “از این هم نگذریم که برخی در این بین به کاسبی خود پرداختند و برای هر حرفی که در حمایت از انقلاب می زدند شماره حسابشان را هم تنگش می چسباندند”

بازیگرانی که سایت آوینی فیلم از آنها نام برده، افرادی هستند که همراه با رئیس سازمان صدا و سیما و برخی دیگر از مسئولان حکومتی در مهرماه 1388 به بیت رهبری رفتند و با علی خامنه ای دیدار کردند.

آن جلسه در روزهایی برگزار شد که هنوز اعتراضات عمومی و تظاهرات خیابانی به نتایج اعلام شده انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری ادامه داشت. رهبر جمهوری اسلامی در آن هنگام با رد تقلب در انتخابات، دستور سرکوب اعتراضات را صادر کرده بود.

شرکت این بازیگران در دیدار با خامنه ای و بیان سخنانی در حمایت از او، اعتراض گسترده طرفداران جنبش سبز را به دنبال داشت که آنها را متهم به “خیانت” می کردند.