سایه ایران بر جنگ اسراییل در غزه

نویسنده

» تحلیل ال پائیس روابط تهران با فلسطینی ها

آنخلس اسپینوسا

ایران بار دیگر برای اسراییل به مظنون شماره یک تبدیل شد. شیمون پرز حکومت تهران را به ترغیب حماس برای ادامه حملاتش بجای انجام مذاکره متهم کرد. البته این موضوع تعجبی ندارد، زیرا این دو کشور همواره یکدیگر را مسؤول دردسرهایی که متحمل می شوند می دانند. تنها تفاوت این است که این بار رییس جمهور اسراییل یک متحد جدید و غیرقابل انتظار را برای خود شناسایی کرده: طارق الحمید، سردبیر یکی از پرخواننده ترین روزنامه های جهان عرب؛ روزنامه الشرق الاوسط که در مقاله خود تهران را مسؤول درگیری های غزه دانسته است.

ارتباط ایران با جبهه ای که آن را “مقاومت” می نامد [سوریه، حزب الله، حماس و دیگر گروه های فلسطینی مخالف با توافق نامه اسلو]، امروز بر هیچ کس پوشیده نیست. روابط و منافع سیاسی موضوع پراهمیتی است و تهران حتی با وجود تفاوت های اقتصادی و نظامی، این امکان را دارد که با فشردن یک دکمه حماس را به فعالیت وادارد. یا آن طور که جرمی نیومارک، از شورای رهبری یهودیان در بریتانیا گفت، “غزه پایگاهی برای عملیات پیشرفته ایران است”.

فلسطینیان غزه یا مناطق دیگر، طرفداران یا مخالفان حماس، برای حل و فصل ۶۰ سال اشغال و تحقیر نیاز چندانی به وجود ایران احساس نمی کنند. حماس نیز درست به مانند حزب الله یک جنبش ملی اسلام گرایانه است که از دستور کار خاص خود پیروی می کند. از دید رقبای سیاسی ایران در منطقه، چه اسراییل و چه امیرنشینان سنی، بسیار خوب است که موضوع دیگری برای پیشبرد منافع شان اتفاق بیفتد. آقای پرز به شبکه سی ان ان گفت: “ایران یک مشکل جهانی است، نه فقط به این دلیل که به سوی یک جنگ اتمی گام برمی دارد، بلکه به این دلیل که به مرکز تروریسم جهانی تبدیل شده.”

تأمین تسلیحات و انواع جنگ افزار تنها مدرک ارتباطی میان جمهوری اسلامی و بحران غزه است. ازنظر اکثر تحلیلگران که با ارتش اسراییل هم عقیده اند، موشک های دوربردی که برای اولین بار امکان ضربه زدن به تل آویو و اورشلیم را برای فلسطینی ها فراهم ساخته، موشک های فجر-۵ ساخته ایران هستند. حماس که ادعا می کند خود سازنده این موشک هاست، این اظهارات را تکذیب کرده. علی لاریجانی، رییس مجلس جمهوری اسلامی، که به طور رسمی ارسال تسلیحات به غزه را رد می کند، می گوید “قدرت نظامی گروه های فلسطینی در نوار غزه تنها نشان دهنده بخش کوچکی از توان نظامی ایران است”.

و البته حماس تنها گروهی نیست که موشک های فجر-۵ را دراختیار دارد. جهاد اسلامی نیز در شبکه ایرانی العالم که به زبان عربی پخش می شود، از جمهوری اسلامی بخاطر تأمین این موشک ها تشکر کرده. این موضوعی است که به فرضیه جین کینین مونت، پژوهشگر چتهم هاوس، دامن زده است: ایران در تلاش است تا اجازه ندهد امیرنشینان عرب حماس را به سوی خود و پیوستن به جبهه کشورهای سنی جلب کنند. این درحالی است که این کشورها دست ایران شیعه را در شورش های بحرین، نارضایتی شیعه های سعودی و جدایی طلبی مبارزان هوثی در یمن می بینند.

در چنین شرایطی می توان گفت که حماس بازیچه دست سران جمهوری اسلامی نیست، بلکه قربانی آنهاست.

منبع: ال پائیس، ۲۳ نوامبر