سخنرانی احمدی نژاد در دانشگاه لغو شد

نویسنده

po_rozbeh_mir_ebrahimi.jpg

روزبه میرابراهیمی

در حالی که از پیش اعلام شده بود محمود احمدی نژاد به مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها امروز (دوشنبه 9 مهرماه) در دانشگاه تهران سخنرانی خواهد کرد، این برنامه دیروز طی اطلاعیه ای از سوی دفتر ریاست جمهوری لغو شد.هر چند در اطلاعیه مذکور دلیل لغو برنامه اعلام نشده، اما شنیده ها حکایت از آن دارد که احتمال اعتراضات دانشجویی علت برهم خوردن این سخنرانی بوده است.

احمدی نژاد که تازه از سفر پر سر و صدای نیویورک بازگشته، به علت مواضع سئوال برانگیزش در مورد وضعیت آزاد دانشگاه و دانشجویان در ایران، بااعتراضات فراوانی، بخصوص از سوی فعالان دانشجویی رو به رو بوده است. از جمله این اعتراضات انتشار بیانیه ای از سوی شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت خطاب به وی بود که دیروز منتشر شد.

اعضای منتخب شورای دفتر تحکیم وحدت در ابتدای این نامه سرگشاده می نویسند: “به عنوان منتخبان بزرگ ترین تشکیل دانشجویی به شما سلام می نماییم تا به عهدی که با خود بسته ایم وفادار باشیم و بدی را برای هیچ کس نخواهیم، حتی اگر آن شخص رئیس دولتی باشد که در دانشگاه کلمبیا ازآزادی کم نظیر در ایران و از خوش رفتاری با منتقدان و دگر اندیشان بگوید و از آزادی زنان دم زند.”

نویسندگان این نامه سپس با اشاره به عملکرد برخی از وزارتخانه های زیر نظر رئیس دولت، ادامه می دهند: “حتی اگر ماموران وزارت اطلاعاتش ما را همین چند روز پیش در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ به جرم ابراز عقیده به مدت یک ماه بازخواست کرده باشند، مسئولین وزارت علومش در طی دو سال ریاست وی بر هیات دولت ۴۳ تشکل منتقد دانشجویی اعم از شورای صنفی، کانون فرهنگی و انجمن اسلامی را تعلیق یا منحل نموده باشند و بیش از ۵۵۰ دانشجو را به جرم ابراز عقیده راهی کمیته انضباطی نموده باشند تا مجازات شوند و حتی اگر در این دو سال بیش از ۷۰ تن از اعضا این اتحادیه بازداشت شده باشند و بسیاری از دانشجویان منتقد ستاره دار شده باشند و از حق تحصیل محروم شده باشند و اساتید برجسته اش به جرم دگر اندیشیدن اخراج شده باشند و دختران کشورش تنها به جرم دختر بودن از تحصیل باز مانده باشند.”

شورای دفتر تحکیم وحدت در نامه خود ضمن اشاره به “بذل و بخشش بی حساب” احمدی نژادبه کشورهای آمریکای جنوبی که “ فقر و بیکاری برای مردمش و کسری بودجه دانشگاهها” را در پی داشته و همچنین انتقاد از “سخنان نسنجیده” احمدی نژاد درمورد هولوکاست و اقداماتش در عرصه بین الملل که “ تحریم و محرومیت را برای مردم کشور” به ارمغان آورده است، آخرین حضور وی در قاره امریکا و حتی دانشگاه کلمبیا را “شکستی بزرگ برای ایراینان” دانسته اند.

اعضای منتخب تشکل های دانشجویی در نامه خود با اشاره به برخوردهای صورت گرفته با برخی از دانشجویان امیرکبیر در ماه های اخیر، به مراسم روز دوشنبه ( امروز که چند ساعت بعد لغو شد ) اشاره می کنند و می نویسند:” براستی اگر برای تمام این حرفها پاسخی داری بگذار در میان آن همه میهمان گلچین شده که با خود به درون سالن خواهی آورد تنها یک نفر از اعضا شورای مرکزی این اتحادیه فردا به داخل سالن بیاید و سوالات خود را بپرسد.”

در پایان این بیانیه آمده بود: “ما فردا ساعت ده صبح به دانشگاه تهران می آییم و بی شک همگان به نظاره برخورد فردی با هموطنانش خواهند نشست که عالمیان را برای پرسشگری به کشور خود فرا می خواند و یادتان باشد به نظاره رفتار فردی می نشینند که دردانشگاه کشوری که دشمن می خواندش صحبت کرد و خواهند نوشت وی با دانشجویان کشور خود چه کرد”.

ساعاتی پس از انتشار این نامه خبرگزاری های رسمی کشور نوشتند: “مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها که قرار بود فردا دوشنبه نهم مهر با حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شود، لغو گردید.”

به گزارش خبرگزاری مهر قرار بود محمود احمدی نژاد برای سخنرانی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاهها 9 مهر ماه به تالار علامه امینی دانشگاه تهران برود.

خبر گزاری مهر همچنین نوشت: “در حالی که دفتر رئیس جمهور علت لغو این برنامه را به طور رسمی اعلام نکرده است، برخی منابع آگاه، علت لغو این برنامه را حضور رئیس جمهور در مراسم احیاء( شب نوزدهم) عنوان کرده اند.”

اما بسیاری هم معتقدند این برنامه لغو شد تا از بروز حوادثی نظیر آنچه در سال گذشته در پی حضور محمود احمدی نژاد در دانشگاه امیر کبیر روی داد جلوگیری شود. این درحالی است که در روزهای اخیر رسانه های حامی دولت و محمود احمدی نژاد در پی سفرش به نیویورک سعی در ساختن چهره ای “قهرمان” از وی داشته اند.

دادگاه سه دانشجوی امیرکبیر

از سوی دیگر روز شنبه هفته جاری دومین و آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات احسان منصوری، احمد قصابان و مجید توکلی، سه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر، نیز در شعبه ششم دادگاه انقلاب تهران به صورت غیر علنی برگزار شد.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر این جلسه که از ساعت ۹ صبح شنبه ۷ مهرماه، شروع شد تا ۲ بعدازظهر به طول انجامید. در این جلسه قاضی بابایی، از منصوری، قصابان و توکلی خواست به ترتیب در جلسه حضور یافته و به دفاع از خود بپردازند. سه دانشجوی در بند دانشگاه امیرکبیر بار دیگر با رد اتهامات مطرح شده در کیفرخواست مبنی بر “توهین به مقدسات و مقامات” و “تبلیغ علیه نظام” بر جعلی بودن نشریات موهن تاکید کردند.

بنابرهمین گزارش سه دانشجوی پلی تکنیک ضمن دفاعیات شان به چگونگی اعتراف گیری از خود در بند ۲۰۹ زندان اوین پرداختند و بار دیگر شکنجه های اعمال شده برای بیان اعترافات دروغ را ذکر کردند. این سه دانشجو “پیش از دستگیری انتساب نشریات موهن را به خود تکذیب” کردندو حتی پس از انتشار این نشریات درصدد شکایت به رییس قوه قضاییه” برآمدند.

منصوری، قصابان و توکلی در دادگاه نیز تاکید کردند که در حین بازداشت بارها دست داشتن در انتشار این نشریات را تکذیب کرده اند اما “تحت فشار و شکنجه بازجوها مجبور شده اند به دروغ به عمل نکرده اعتراف کنند”. این دانشجویان همچنین به انتشار نامه ای از داخل زندان مبنی بر اینکه در انتشار نشریات دستی نداشته اند اشاره و در بازپرسی نیز برای چندمین بار بر بیگناهی خود اصرار کردند.

پس از اتمام دفاعیات دانشجویان، محمدعلی دادخواه، وکیل مدافع دانشجویان به عنوان آخرین دفاع به قرائت لایحه دفاعیه ای که از پیش آماده کرده بود پرداخت و در ضمن این لایحه با استناد به بندهای متعدد قانونی خواستار تبدیل قرار بازداشت این سه دانشجو به قرار وثیقه شد.


بنابرهمین گزارش قاضی پرونده با اعلام ختم دادرسی، خاطرنشان کرد که ظرف ۲۰ روز نسبت به صدور رای اقدام خواهد کرد.

وکیل مدافع دانشجویان پس از اتمام جلسه دادگاه اظهار امیدواری کرد که با توجه به اینکه موکلانش اتهامات را نپذیرفتند و هیچ دلیلی نیز بر توجه اتهامات به موکلانش وجود ندارد، دادگاه رسیدگی کننده به پرونده، حکم برائت موکلانش را صادر کند.