اعلام آماده باش برای مقابله با ابولا

نویسنده
نازنین کامدار

» حجاج با خود چه آورده اند؟

با افزایش دامنه کشورهای درگیر در شیوع ویروس مهلک ابولا و همچنین بازگشت حجاج، نهادهای حکومتی از جمله سازمان پدافند غیر عامل، وابسته به سپاه ، از احتمال شیوع ابولا در ایران با هدف مرگ و میر مسلمانان خبر داده اند؛اخباری که بر حجم شایعات درباره ورود و حتی مشاهده یک مورد از این بیماری در ایران دامن زده، ضمن اینکه وزیر بهداشت هم ورود این ویروس به کشوررا غیر ممکن ندانسته است.گفته می شود بر همین مبناست که وزارت بهداشت با راه اندازی یک بیمارستان قرنطینه، با هدف آمادگی برای مقابله با موارد احتمالی ابولا ، وارد میدان شده است.

بنا به نوشته سایت های خبری، نخستین اظهار نظر درباره احتمال ورود ابولا به ایران را سردار پاسدار غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل مطرح کرد اما همراه با این تحلیل غرب در قالب پروژه ای به نام “یونیکس” در صدد کاهش جمعیت کشورهای مسلمان است.

او گفت: “سناریو های تهدیدات زیستی، یک جنگ مخفی بلندمدت است. بطور مثال پروژه یونیکس دارای تاثیر درازمدت بر مواد غذایی برای کم شدن زاد و ولد در کشورهای مسلمان است، در حال اجرا است. دو تهدید بیماری های «کروناویروس» و «ابولا» هم به همسایگی ایران رسیده. این دو بیماری امنیت را تهدید کرده و افکار عمومی را درگیر خود می کنند و نیازمند آزمایشگاه های سطح سه و چهار است که باید در برنامه های سال ۹۴ جزو اقدامات وزارت بهداشت قرار گیرد. سیستم بهداشتی و درمانی کشور برای مقابله با جنگ زیستی و بیماری های نوپدید، نیازمند نظام آموزش کادر پزشکی است، زیرا پزشکان و پرستاران در مقابل این بیماری ها نباید آسیب پذیر شوند”.

او افزود: “طی دو سال گذشته مواردی مرگ و میر بین پزشکان و پرستاران در برابر بیماری های نوپدید داشته ایم. در این زمینه تعارف نداریم ممکن است مرجع حمله، برخی نهادهای جهانی باشند که دستگاه های تشخیصی تولید می کنند، در این شرایط نمی توانیم به سامانه های تشخیصی آنان متکی باشیم. بنابراین خوداتکایی در سامانه های تشخیصی بیماری های نوپدید بسیار مهم است و اگر این سامانه ها را نداشته باشیم شاهد مرگ ومیر خواهیم بود. نیازمند سیستم های مراقبت های ویژه هستیم که نیاز به طرح عملیاتی دارد و قرارگاه پدافند زیستی آمادگی دارد تا در صورت نیاز، همه ظرفیت ها از جمله ظرفیت نیروهای مسلح را بکار گیرد و با محوریت وزارت بهداشت، اقدامات پدافند زیستی از جمله محدودسازی و ایزوله سازی را انجام دهد”.

 او سپس چنین تحلیل کرد: “فاعل جنگ های زیستی، مجهول است. بطور مثال ۶۵ درصد مجامع علمی به این نتیجه رسیدند که ویروس ابولا دستکاری شده است. پدافند غیرعامل به تعبیر رهبری، مصونیت سازی بدن در کشور است و این مصونیت سازی باید در پیکره، جامعه و دستگاه های کشور ایجاد شود. مثلثی متشکل از سه ضلع آسیب پذیری، پدافند غیرعامل و تهدیدات وجود دارد که تهدیدات در راس این مثلث قرار دارد، بنابراین تهدیدات را به عنوان یک متغیر مستقل در بررسی ها باید ارزیابی شود. باید تلاش کنیم اثر تهدید را با پدافند کاهش داده و آسیب پذیری را به صفر برسانیم”.

این سخنان در رسانه های داخل کشوربازتاب گسترده ای داشته و به موج تازه ای از نگرانی ها در خصوص احتمال ورود ویروس ابولا دامن زده که البته حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت نیز آن را منتفی نمی داند: “ابولا بسیاری از دولت ها را با چالش مواجه کرده و هیچگاه برای یک بیماری به این شکل، شرایط اضطراری اعلام نشده بود و آمادگی نسبی در ایران برای مقابله با این بیماری وجود دارد. اقدامات لازم برای مقابله با ابولا در کشور از ۶ ماه گذشته آغاز شده و دولت عربستان نیز ورود حجاج از مناطق آلوده به این کشور جلوگیری کرده است اما احتمال ورود آن به ایران وجود دارد. تاکنون موردی از ابولا در کشور مشاهده نشده است”.

سخنان او که با شایعه ابتلای حجاج به ویروس ابولا همراه بود، موجب شد تا سیدعلی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در یک برنامه تلویزیونی اعلام کند: “تاکنون هیچ کدام از زائرانی که به مکه مکرمه مشرف شده‌اند به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند”.

حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم برای کاهش نگرانی های عمومی گفته است: “هیچ موردی از ابولا در ایران مشاهده نشده است. تدابیر لازم در این باره اندیشیده شده، آزمایشگاه‌ها تجهیز شده و پیش‌بینی‌های لازم برای جلوگیری از ورود ویروس ابولا به کشور انجام شده است. ان‌شاءالله با وجود این تمهیدات ابولا وارد کشور نخواهد شد”.

 علیرضا زالی رییس سازمان نظام پزشکی کشور هم می گوید: “هیچ موردی از ویروس ابولا در کشور مشاهده نشده است و هیچ بیماری با علائم ابولا در کشور وجود ندارد. شبکه بهداشتی کشور در آمادگی کامل است تا با ویروس های اینچنینی مقابله کند”.

با این وجود، محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از راه اندازی یک بیمارستان ویژه جهت آمادگی برای مقابله با ویروس ابولا خبر داده و

گفته است: “در رابطه با ویروس ابولا بیمارستانی در تهران در نظر گرفته شده است. مهار سریع چنین همه‌گیری‌هایی بسیار ضروری است و باید پاسخگویی خوبی به آنها داده شود یعنی کاری کنیم که مردم کمتر مبتلا شوند و کمتر به بخش‌های ویژه نیاز داشته باشند. کشور در مورد این عوامل باید بستر مناسبی را برنامه‌ریزی کند و یکی از اهدافی که دنبال می شود این است که در رابطه با تهدیدات زیستی مثل ابولا که از یک کشور به جای دیگر می‌رود، بتواند به موقع آن را شناسایی کند. به همین دلیل در این زمینه کادر درمانی باید آموزش پیشگیری ببیند، سیستم آزمایشگاهی تقویت شود، امکانات بستری مجهز‌تر شود و کنترل عفونت در این مراکز تقویت شود”.

او افزوده است: “مراکز ایزوله در کشور کافی نیست و باید تعداد آن بیشتر شود و هم‌اکنون در سراسر کشور ۱۷۰ اتاق ایزوله داریم که می‌تواند پاسخگوی نیاز اولیه باشد، اما برای نیازهای کلی کافی نیست. و باید در استان‌های مختلف تعداد آنها را بیشتر کنیم. ابولا از طریق مرزهای هوایی،‌دریایی و زمینی منتقل می‌شود هم‌اکنون نظام مراقبت مرزی خوب است و تیم‌های مراقبت در گلوگاه‌های رسمی کشور مستقر شده‌اند”.(لینک)