ائتلاف جدیدی در راه است

نویسنده

mehvariatjadid449.jpg

مریم دستگیر

درحالی که احزاب سیاسی اندک اندک خود را برای مبارزات انتخاباتی مجلس هشتم آماده می کنند، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی ومهدی کروبی با یکدیگر ملاقات خواهند کرد تا ارودگاه اصلاح طلبان باانسجام بیشتری فعالیت های ماه های منتهی به انتخابات مجلس را دنبال کند.

هاشمی رفسنجانی پس ازانتخابات خبرگان که ورود وی را با بالاترین رای تهران به این مجلس به همراه داشت، تلاش کرده نقش فعال تری را درعرصه سیاسی بازی کند. سیدمحمد خاتمی رییس جمهوری پیشین نیز که همواره ملاحظاتی را برای پشتیبانی از گروه های مختلف سیاسی داشته، درانتخابات گذشته شوراها عملا به کمک اصلاح طلبان شتافت و رسما درپیکاررقابت های انتخاباتی انها را یاری کرد. خاتمی 13 اردیبهشت ماه راهی ایتالیا خواهد شد تا علاوه بردیدار با پاپ، نخست وزیر و وزیرامورخارجه این کشور را نیز ملاقات کند. طی ماه های گذشته برخی تحلیلگران ابراز امیدواری کرئه اند که با ایفای نقش موثرتراین دو - هاشمی وخاتمی- کنترل بیشتری بر روند روبه رشد تهدیدات برعلیه کشورشکل بگیرد.

طی روزهای گذشته نمایندگان فراکسیون اقلیت وحتی برخی ازنمایندگان جبهه اصول گرایان مجلس با کروبی وخاتمی دیدارداشته اند. خاتمی دراین دیدار که تعداد حاضرین درآن را 100 نماینده اعلام کرده اند، با ارائه تحلیل های خود ازمساله هسته ای خواستار تدبیردراین خصوص شده بود: “باید با تدبیر و درایت حساب شده به گونه‌ای برخورد کنیم تا منافع ملی و مصالح نظام به شیوه‌ای مناسب حفظ شود. حضور هاشمی رفسنجانی درکنارکروبی وخاتمی، عملا طیف عملگرا وتکنوکرات اصول گرایان را نیزبه این سو متمایل می کند وازهمین جهت چنین ائتلافی پیش از رفتن به سوی انتخابات مجلس هشتم بسیار راهبردی به نظر می رسد.”

به گفته محمدرضا تابش نماینده فراکسیون اقلیت مجلس دراین دیدار درخصوص موضوعاتی مانند مسایل مجلس فعلی و آینده، انرژی هسته‌ای، عراق، لبنان و بطور کلی مسایل داخلی و انرژی هسته‌ای بحث وتبادل نظر شده است. گستردگی مباحث مطرح شده درزمانه ای که عملا نظام تصمیم گیری کشورعملا فشار بین المللی سیاسی واقتصادی را متحمل می شود، قابل توجه است.

نزدیکی هاشمی، خاتمی وکروبی درانتخابات سال گذشته شوراهای شهر و ورود چندین چهره ازلیست اصلاح طلبان و شکست انحصار اصولگرایان در شورای شهر، ظاهرا این بار بر انتخابات مجلس متمرکز خواهد شد. رسول منتجب نیا، قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی به ایسنا گفته است: “برای سامان دادن بیشتر به جریان اصلاحات قرار است که کروبی، هاشمی، خاتمی با یکدیگر ملاقاتی داشته باشند و این دیدارها هم صرفا به مربوط به انتخابات مجلس هشتم نمی‌شود و اهدافش کلی‌تراست. این دیدارها به دنبال احساس ضرورتی است که این افراد احساس می‌کنند و البته تاکید و اصراری که دوستان اصلاح‌طلب از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبی دارند مزید بر علت است.”

منتجب نیا تاکید کرده است که عموم اصلاح‌طلبان تاکید دارند که سه چهره‌ی شاخص اصلاح‌طلب محوریت اصلاحات را بر عهده بگیرند و اصلاح‌طلبان را مدیریت و هدایت کنند: “خواسته‌ی ما این است که سه چهره‌ی مذکور اصلاح‌طلبی در کنار هم نشسته و جریان اصلاحات را هدایت کنند. با توجه به این مسائل قرار آقایان(کروبی، هاشمی و خاتمی) این است که این اقدام را عملی کنند و در جلساتی با هم به تبادل‌نظر و تصمیم‌گیری بپردازند، البته معنایش این نیست که احزاب را سلب اختیار کرده و برای آن‌ها تصمیم بگیرند؛ بلکه به این معنی است که با دقت بیشتر جریانات را مدیریت کنند.”

همزمان حزب اعتماد ملی ازتشکیل یک شورای فکری نه نفره خبرداده است تا “شاخص‌ها و برنامه‌هایی که حزب برای انتخابات دارد را تعریف کنند و بر اساس آن شاخص‌ها، افراد شناسایی و اقدامات لازم برای حضور در انتخابات انجام شود.”

محمد هاشمی، برادرعلی اکبرهاشمی رفسنجانی درخصوص دیدار یاد شده درگفت وگویی با خبرگزاری “آفتاب” چنین جلسه ای را تلاش برای تشکیل “پل ائتلاف” ارزیابی کرده است: “من از چند و چون برگزاری این جلسه اطلاع دقیقی ندارم اما به طور کلی با توجه به تکثر گروه‌های سیاسی و احزاب موجود در هر دو جناح کشور و با توجه به شرایطی که اکنون در کشور وجود دارد و همچنین نوع رویکردی که مردم به احزاب، گروه‌های سیاسی و تشکل‌ها نشان داده‌اند هیچ یک از احزاب و نیروهای سیاسی به تنهایی نمی‌تواند وارد انتخابات شود و انتظار داشته باشد که به طور مستقل برنده و پیروز میدان هم باشد. برای پیروزی باید از پل ائتلاف عبور کرد.”