حاج مایکل ارضی و سید نواب چامسکی

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

po_nabavi_01.jpg

البته مشکل اصلی مشکل ما غیرخودی هاست که اگر به کره اسب دربان دانشگاه اصفهان بگوئیم یابو، منظورمان مسوول حراست دانشگاه است و چون حراست دانشگاه زیر نظر رئیس دانشگاه است، منظورمان به رئیس دانشگاه است و او منسوب دانشمند بزرگ و زاهد کبودپیشانی، یعنی وزیر علوم عضو کابینه است، پس منظورمان رئیس جمهور است و چون رئیس جمهور توسط شورای نگهبان انتخاب شده است، منظورمان طبعا شورای نگهبان است و همین طور برو انگار به همه مقدسات اهانت کرده ایم و طبعا می شویم مثل اشکوری و آقاجری که حکم اعدام مان را صادر می کنند. البته معتبرمان هم می کنند، اما اصولا خودی یعنی کسی که اگر به خدا و پیغمبر چیزی گفت، به یک معنی دارد شوخی خانوادگی می کند. البته یک حرفی می گویم یک حرفی می شنوید، این آقای رامشت، رئیس دانشگاه اصفهان آنچه خوبان همه دارند، ایشان به تنهایی دارد، از دانش آیت الله حسنی بگیر تا غیرت الله کرم و اعصاب کوچک زاده و زیبایی احمدی نژاد، موجود بی نظیری است. آقای رامشت، رئیس دانشگاه اصفهان، شوخی شوخی گفت: « پیامبران و در راس آنها پیامبر اسلام(ص) در تمام مدت حیات خود جز حرف زدن کاری انجام ندادند.» وی همچنین برای اینکه اثبات کند که الکی الکی حرفی از دهانش درنرفته است، اعلام کرد که: « جانبازان سربار جامعه و دانشگاه اند.» به دنبال این اعلام نظر موسع، گروهی از جانبازان 30 درصد تا 50 درصد در دانشگاه اصفهان به ایشان اعتراض کردند که احتمالا بعد از اعتراض یا تبدیل به جانباز 70 درصد و 80 درصد می شوند یا مدتی مفقود الاثر می شوند.

اصلاحات، کوچه به کوچه

سفرهای شهرستانی فراموش نشود، مشارکت هم یواش یواش باید خودش را جمع و جور کند. مهم ترین موضوع این است که همه آدم بزرگ ها را جز خاتمی باید برای کاندیداتوری مجلس فرستاد. نک و نال فایده ندارد. ضمنا در این هفت هشت ماه باید رسانه ها را سروسامان داد. تلویزیون فراموش نشود، این داریوش سجادی هرچه عیب دارد، یک حسن خداداد دارد که تلویزیون هما را باید زودتر راه بیندازد، ضروری است. به نظرم می آید که از طرف دیگر باید مطبوعات داخل هم از حالا خودشان را آماده کنند، امتیاز گرفته ها شروع کنند، گاف هم ندهند که سر یک سرخر شرقی بشوند و بروند به محاق توقیف. فعلا موتورها روشن، چراغ ها خاموش. اعلام شد که « برای سامان دادن بیشتر به جریان اصلاحات، کروبی، هاشمی و خاتمی با یکدیگر دیدار می کنند.» ضمنا گفته شد کروبی رئیس ستاد انتخابات حزب اعتماد ملی شد. از طرف دیگر مجلس موجود هم باید تکلیف خودش را زودتر روشن کند. نمایندگان مجلس اگر تکلیف خودشان را با ببوهای کابینه مثل فرشیدی و زاهدی روشن کنند، اعتباری پیش ملت پیدا می کنند، فعلا اعلام شده که استیضاح فرشیدی سه شنبه اعلام وصول می شود.

ایران، آمریکا، صلح شبه مسلح

فعلا ایران بازی انگلیسی ملوانان را از انگلیس برده است و تونی بلر مثل گربه ماست ریخته سرش پائین است، باز خدا را هزاربار شکر که جلوی فی ترنی را گرفتند، وگرنه آن موجود عظیم الجثه داشت وسط میدان ترافالگار استریپ تیز می کرد. بروجردی، که در طول 27 سال قبل یک بار پیش بینی سیاسی اش درست درآمد و آن روزی بود که گفته بود آمریکا قطعا قصد حمله به سوریه را دارد، گفت: « زمینه ای برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد.» از طرف دیگر حسینی گفت: « آمریکایی ها دست از لجاجت بردارند و پنج مامور کنسولی ایران را آزاد کنند.» آمریکایی ها هم به جای اینکه دست از لجاجت بردارند، این رابرت هلمزرا مامور کردند که دندانی نشان بدهد و بگوید که: « توان حمله به ایران را داریم.» البرادعی هم محض رضای خدا اظهار نظر کرد و گفت: « احتمال حمله نظامی به ایران را رد نمی کنیم.» فردا حدس می زنم حسین درخشان یک گزقاله [ترکیبی از گزارش و مقاله] در مورد رابطه البرادعی و نئوکان ها صادر کند. وسط این ماجراها احتمال می دهم که دوباره رابطه ایران و عراق خیلی خراب شده باشد. چون حسینی گفت: « روابط تهران- بغداد بسیار مستحکم است.» آگاهان گوش شان را برای شنیدن نطق بعدی طالبانی و مالکی تیز کردند. وسط این جر و دعوا اطلاعات گیر داد به یک خبرنگار عادی رادیو فردا که کار اصلی اش ترجمه است و مترجم بسیار خوبی است. فعلا نازی عظیما ممنوع الخروج شده است. من نمی فهمم چرا این کارها را می کند؟ شما که طرف را فردا ول می کنید برود، چرا بیخودی اسم بدنامی برای خودتان درست می کنید؟ حسینی گفت: « پرونده خبرنگار رادیو فردا در دست بررسی است.» ترجمه نازی عظیما از « عشق در سال وبا» ی مارکز بسیار نیکو بود. راستی باید یک ای میل بزنیم به گابریل گارسیا مارکز و به او بگوئیم که مترجم کتابش ممنوع الخروج شده است، یارو می خواست برود ایران، خودش را به عنوان مروج استکبارجادوئی می گرفتند، حالا بیا درستش کن.

زایمان پشت سر هم

راستی چی شد احمدی نژاد گفته بود همه ملت بچه دار شوند، واقعا این رئیس جمهور ما هم همین طوری از دهانش در و گوهر زرتی پرت می شود بیرون. اول بگذار اینی که زائیدیم بزرگ کنیم، بعدا سفارش ایران صد و پنجاه میلیونی بده. تازه، اینکه نه به بار است نه به دار، هنوز نه نیروگاهش ساخته شده و نه سوختش موجود است، می خواهند دو تای دیگر هم نیروگاه عدل بغل بوشهر بسازند که اگر آمریکای گور به گور شده خواست حمله کند، همه را یک جا بزند. احمد فیاض بخش گفت: « ایران قصد ساخت دو نیروگاه جدید هسته ای را در بوشهر دارد.» این خبر را بی بی سی هم تائید کرد. اما خانم الهه کولائی که حدس می زنم بعد از فائزه هاشمی و گوگوش نفر سوم یا چهارم انتخابات تهران در اسفند امسال باشد گفت: « روس ها موافق ایران هسته ای نیستند.» فعلا اوضاع بین المللی قمر در عقرب است. گفتم عقرب، یاد شعر افغانی « کجکی ابروی ات نیش کژدم است، چه کنم افسوس مال مردم است» افتادم، خبر اینکه « احمدی نژاد به افغانستان می رود.» زلزله نشود افغانها شانس آورده اند.

رکن چهارم برای معروفیت

واقعا احمدی نژاد هزارتا عیب داشته باشد، این یک عیب را هم دارد که اصلا نمی داند با رسانه های مملکت چکار بکند. جوانفکر، که احتمالا در دوره جوانی آقای خزعلی افکار جوانی داشته است، در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت کرد و گوتنبرگ را در قبر لرزاند. وی گفت: « آزادی مطبوعات به صورت تضمین شده وجود دارد.» وی برای اینکه فضای مهرومحبت میان مطبوعات و ریاست جمهوری بوجود بیاورد، گفت: « کسی حق ندارد اذهان را دستکاری کند.» قرار است مطبوعات از این به بعد فقط با پاها و دندان ملت کار داشته باشند و با اذهان مردم هیچ کاری نکنند. وی برای اینکه یک مژده مهم به مطبوعات بدهد، گفت: « نباید به آسیاب دشمن آب ریخت.» آگاهان توضیح دادند که احتمالا ایشان چون تازه کار است، معنی این جملات را متوجه نمی شود، به همین جهت از مطبوعات خواستند اشتباه ایشان را به اشتباهات بزرگتر رئیس جمهور ببخشند. البته معلوم نشد که با این همه فحش و بد و بیراه آقای جوانفکر به چه دلیل اعلام کرد که« دولت حمایت از رسانه ها را وظیفه خود می داند.» وی برای شکوفائی مطبوعات پیشنهاد کرد که « دیدار رئیس جمهور با رسانه ها، ایده خوبی برای پیگیری است.» آگاهان هرچه فکر کردند متوجه نشدند که چه چیزی این وسط باید پیگیری شود. در پایان آقای جوانفکر الگوی یک روزنامه نگار موفق را چنین نشان داد: « من یک روزنامه نگار خارجی در ایران را سراغ دارم که چهارماه است در ایران رحل اقامت افکنده تا بتواند 10 دقیقه به صورت اختصاصی با رئیس جمهور ما مصاحبه کند. ما می خواهیم مطبوعات ما به چنین جایگاه و موقعیتی دست پیدا کنند.» ضمنا، با توجه به عنایات خاصه رئیس جمهور و وزیر ارشاد به اهل کتاب، اعم از یهود و نصارا و ناشران و نویسندگان، 350 ناشر اصلی کشور اعلام کردند که در نمایشگاه کتاب امسال شرکت نمی کنند.

دو تا آزاد شدند، سه تا بازداشت شدند

مساله این است که زندان اوین یک جای محدودی دارد و تا پروژه های عمرانی رئیس جمهور به نتیجه نرسیده همچنان جای محدودی خواهد داشت و به همین دلیل رئیس زندان اوین مثل حمامی های نمره قدیمی نشسته جلوی سلول های انفرادی و به محض خالی شدن دو تا از آنها فورا اعلام می کند که افراد جدید بروند که خدای ناکرده سلولی برای دوسه روز خالی نماند و زندان ها با حداکثر ظرفیت مشغول به کار باشند. در همین راستا، خدا را صدهزار بار شکر، دیروز ناهید کشاورز و محبوبه حسین زاده ساعت پنج آزاد شدند. حسین درخشان ضمن اعلام عزای عمومی گفت که از این به بعد اگر قرار شود هر کسی را همینطوری آزاد کنید من هم دیگر اطلاعات نمی دهم. به نظر می رسد که مواد اولیه گزمقاله وی به علت مرخصی بازجو از تهران نرسیده زندانی را آزاد کردند. حسین ناکام ماند. وزیر اطلاعات هم جمله این جوان نومید و بی خانمان که به نظرم دیگر سهمش از فرش ماشینی درخشان نرسد و از این که هست بدبخت تر شود را تکرارکرد و گفت: « جنبش زنان براندازی نرم است.» از طرف دیگر« سه تن از احضار شدگان تجمع معلمان بازداشت شدند.» در پی بازداشت این سه نفر از معلمان که جرم شان یاددادن کارهای بد به بچه ها و اعتراض برای افزایش حقوق شان بود، «متهمان قتلهای زنجیره ای کرمان تبرئه شدند.» این افراد کار خاصی نکرده بودند، فقط چند زن و شوهر را که حدس می زدند با همدیگر روابط مشروع دارند، کشته بودند و بعدا متوجه شده بودند که مقتولین چه کسانی هستند. همزمان با تبرئه قاتلین کرمانی، پنج نفر از زنان یعنی نوشین احمدی خراسانی، سوسن طهماسبی، ژیلا بنی یعقوب، سارا لقمانی و جلوه جواهری به دادگاه احضار شدند. قوه قضائیه قرار است در صورت زندانی کردن این پنج نفر احتمالا پنج نفر از قاتلینی را که حوصله شان در زندان سررفته است، آزاد کند. البته در شهر خون و قیام و عرق سگی، یعنی قم، 24 نفر از کسانی که با توزیع عرق دست ساز مسموم باعث مرگ 30 نفر و مسمومیت بیش از 100 نفر در شهر خون و قیام و عرق سگی شده بودند، بازداشت شدند. هر نوع ارتباطی بین قربانیان و بیوت علمای عظام تکذیب شد. البته در مورد مرکز پژوهش آقای مصباح به علت دیوار کشی ضخیم خبری به دست نیامد.

نقدینگی رو بچسب، نسیه رو ول کن

اگر چه فعلا در حوزه سیاست خارجی مقداری بلاتکلیفی داریم که معلوم نیست جنگ می شود یا حتما جنگ می شود و از طرفی در حوزه فرهنگی هم مطبوعات و کتاب و اینترنت و تلویزیون و غیره مشکل دارند و از طرف سوم، ملت معلم و راننده و زن و روزنامه نگار هنوز از زندان بیرون نیامده یک عده ای به جای آنها می روند تو، باز خدا را شکر مشکل اقتصادی هم داریم. معاون وزیر اقتصاد دولت خاتمی گفت: « رشد نقدینگی در مدت مسوولیت دولت نهم، دوبرابر رشد نقدینگی از ابتدای خلق پول تا سال 83 در اقتصاد ایران است.»،کارشناس محترم ظاهرا فرصت نکرده کتاب ها و مقالات اقتصادی که هیچ بلکه روزنامه های کشور را بخواند و بفهمد که رشد نقدینگی الان جزء فحش های رایج شده است. مخالفان دولت را متهم می کنند که رشد نقدینگی را باعث شده که موجد تورم است و هواداران دولت می نویسند دولت رشد نقدینگی را باعث نشده. حالا این طفلک آمده و خلقت آدم را وارد داستان کرده است. البته با این دولت و با این معاون وزارت اقتصاد امسال هرچقدر دلتان بخواهد می توانید کته و ماست و برنج و پلو و شله زرد بخورید، چون دولت ضمن زدن مشت محکمی توی دهان برنجکاران شمال کشور، اعلام کرد که « سه برابر نیاز کشور، برنج وارد شده است.» البته ممکن است بپرسید مگر در این مملکت مدیران مربوطه عقل و تجربه کافی ندارند که بفهمند که باید چقدر وارد کنند و چقدر صادر کنند یا چقدر تولید کنند؟ برای زدن مشت محکمی به دهان کسانی که انتظار دارند دولت هم بتواند بقول احمدی نژاد در شش جبهه بجنگد و هم مدیران با تجربه بگذارد بالای سر کارخانه های مهم یا وزارتخانه ها، مراسم معرفی آقای مهرداد بذرپاش، مشاور سابق احمدی نژاد به عنوان مدیر عامل جدید پارس خودرو انجام شد. آگاهان احتمال می دهند به دنبال این انتخاب از این پس به جای اینکه از هر صد اتومبیل دو تا به محض خرید منغجر شده و آتش بگیرد، از هر صد خودرو پنجاه تا به محض تولید خودشان داوطلب عملیات انتحاری شوند، مهرداد جون که گویا با خانواده همه احمدی ها از احمدی مقدم تا احمدی نژاد و احمدی پاش محرمیت خوانده است بذرپاشی کرده بود قبل از انقلاب و حالا قرار شده که کار دیگری بکند. اهمش تولید اتومیبل های آماده برای عملیات استشهادی است که هر وقت خودشان دلشان خواست منفجر می شوند، نه در زمانی که ساعت شان تنظیم می شود. نه این که فکر کنید مهرداد جون فامیل خودش انتحاری است، نه بابا مامانی اینکاره نیست . اما بعد از شکست در انتخابات قرار شده که دم مصباح یزدی را ببیند. اما گفته اند که آنقدر عاقل هست که در دفتر آیت الله کاری نگیرد و از دور دست تکان بدهد که بدنام نشود. حالا که بحث بدنام شد، این گفته آقای باهنر را هم آویزه فلان جای تان کنید که « ساعت ها امسال تغییر نمی کند.» ضمنا در راستای فرمایشات رئیس جمهور برای جلوگیری از تصادفات جاده ای در اثر واژگونی اتوبوس دانشجویان دختر در گرمسار، چهارده نفر زخمی شده و یک نفر حالش وخیم است. رئیس جمهور اول از این موضوع خیلی ناراحت شد، اما بعد که گفتند که این گروه دختر و دانشجو بودند، اعلام کرد: در ونزوئلا هم از این تصادفات می شود.

بیل گیتس! می ری، این رو هم ببر

اوضاع جهان قمر در عقرب است. در تاجیکستان آقای « امامعلی رحمانوف» اسمش را عوض کرد و این پسوند روسی « اوف» را برداشت و تبدیل شد به « امامعلی رحمان» البته قرار است توی خانه او را ولادیمیر ایلیچ صدا کنند که عادتشان به هم نخورد. در ترکیه، صدها هزار نفر از امت شهید پرور و سکولار ترک، ضمن در دست داشتن پرچم های ترکیه و عکس های آتاتورک مشت محکمی به دهان اسلامگرایان زدند و از نظام سکولار این کشورحمایت کردند. ظاهرا این افراد معترض هستند که عیال روسری پوشیده آقای اردوغان حق ندارد بانوی اول کشور بشود، آن هم با روسری. در اکوادور قرار است یک رفراندوم به نفع افزایش اختیارات رئیس جمهور برگزار شود که وی بتواند اصلاحات کند. فکر می کنم طرف اگر چنین اختیاراتی بگیرد، مدتی هم با چاوز بگردد، از یک سوسیالیست حسابی تبدیل به یک فاشیست حسابی می شود. البته این راه معمولا بسرعت طی می شود. آخرین خبر اینکه اعلام شد که بیل گیتس قرار است به فضا برود. می خواستم پیشنهاد کنم اگر جای دوری می رود، این حسین درخشان بی جا و مکان و آواره را هم از کوچه پسکوچه های پاریس جمع کند و ببرد با خودش که هم مشکل این آدم حل شود و هم مشکل زندانیان زیر بازجویی کشور و هم مشکل ما. البته اگر بپرسد با چه آدرسی برای حسین دعوتنامه بفرستم می گوئیم ما چه می دانیم از بازجوی 209 بپرس.

آفساید بالاتر از 300

نکته مهمی است، البته مشکل ما همیشه این است که وقتی باید در بین روشنفکران محبوب باشیم، در بین عامه مردم مورد توجه قرار می گیریم و وقتی قرار است در بین عامه مردم فروش داشته باشیم، فقط روشنفکران آثارمان را می بینند. فیلم « آفساید» جعفر پناهی که در اکران عمومی سینماهای آمریکاست از نظر ارزش فیلمسازی بالاتر از فیلم 300 قرار گرفت. در عوض نمایش این فیلم در داخل ایران ممنوع است، ولی فیلم ضد ایرانی 300 را قرار است در صدا و سیما فردا نشان بدهند. استاد کلهر مشاور سابق احمدی نژاد در امور لیلافروهر و دست دادن با لس آنجلسی ها و غیره، ضمن یک اظهار نظر مبسوط گفت: « 300 اوج نفرت مشرکانه غرب به شرق است.» وی که مطمئن است که ما ایرانی ها تاریخ بیست سال گذشته خودمان را هم براساس نگاه خودمان بازنویسی نمی کنیم، گفت: « آمریکا تاریخ را از نگاه خود بازنویسی می کند.» یک آقایی به اسم مجید شاه حسینی هم یک اظهارات توپی کرد و گفت: « هالیوود به دنبال کربلا برای غرب است.» آگاهان حدس می زنند تا سال دیگر اگر فیلم 300 را هر روز در آمریکا نشان دهند « مایکل مور» شغلش را عوض کرده و با نام «حاج مایکل ارضی» نوحه خوان 300 تن شهدای صحرای آریزونا می شود و حجت الاسلام سید نواب چامسکی هم در دهه عاشورای سپتامبر سخنرانی و روضه خوانی می کند.

از این حسین تا آن حسین

با توجه به نوشته های مشترک حسین اولی( شریعتمداری) و حسین دومی( درخشان) در سردبیر خودم و سردبیر شریعتمداری، ترجمه بخش هایی از نوشته های مشترک منتشر می شود. برای گروهی از ایرانیانی که در داخل کشور زندگی می کنند، توضیح می دهیم که حسین درخشان یکی از وبلاگ نویسانی است که مدتی در کانادا فعالیت می کرد و فعلا چند روزی به پاریس رفته است.

حسین شین: آمریکای جنایتکار و بوش نادان نمی توانند هیچ ضربه ای به ایران بزنند.

حسین دال: آمریکای کلونیال سرمایه دار لجن که منو راه نداد و بوش […] نمی تونن از […] ایران هم بخورند.

حسین شین: اندیشه ناب فقاهتی امام را قهرمان دنیای اسلام کرده است.

حسین دال: اصلا خودم حالیم نبود که چطوری من پست کلونیال بودم، واسه همین بود که خمینی قهرمان من بود، من بی شعور هم حواسم نبود هی بهش فحش می دادم.

حسین شین: بریتانیا و تونی بلر در مقابل رافت اسلامی احمدی نژاد هیچ غلطی نتوانستند بکنند.

حسین دال: انگلیس مستراح و بلر […] یک بار که احمدی نژاد گند نزد، هیچ […] نتونستن بخورن.

حسین شین: سرمایه داری جدید در مقابل توفان اسلام گرایی نمی توانند جهان را اداره کنند.

حسین دال: [….] های طرفدار سرمایه داری و این خ….]ها چطوری می خوان این دنیا رو بگردونن.

حسین شین: سربازان گمنام امام زمان پس از روزهای متمادی کارشناسی دقیق به دستگیری عوامل دشمن پرداختند.

حسین دال: هیچکدوم از دستگیری ها از روی شیکم نبوده و روی هر کدوم دهها ساعت کار دقیق کارشناسی کرده اند.

توضیح روز: سه نقطه ها محل حذف کلمات مستهجن است و توسط سردبیر روز گذاشته شده وگرنه در اصلش سه نقطه نیست.