کیهان: مهاجمان با روسپیان هرزه گری می کردند

نویسنده
شیرین کریمی

» یکی از مظنونین پلیس تایلند به ایران گریخت

یک هفته پس از شروع بمب گذاری های زنجیره ای علیه منافع اسرائیل، پلیس تایلند در ادامه تحقیقات خود از فرار یکی از مظنونین به ایران و همچنین یافتن موتوسیکلتی خبر داده که گفته می شود مهاجمان ایرانی قصد استفاده از آن در عملیات تروریستی اخیر را داشته اند. از سوی دیگر سفیر جمهوری اسلامی در بانکوک، اسرائیل را پشت دسیسه ترور کارکنان سفارتش معرفی کرده و رهبر شیعیان بانکوک نیز به طرفداری از جمهوری اسلامی برخاسته است. در دیگر سو روزنامه کیهان قرار دارد که گفته است مهاجمان مشغول هرزگی با روسپیان بوده اند.

“در جستجوی نفر پنجم”؛ این مهمترین دغدغه پلیس بانکوک در یک هفته اخیر برای یافتن یکی از مظنونین عملیات خرابکارانه یک تیم ایرانی در بانکوک است. بر اساس گزارش جورزالیسم پست – روزنامه دست راستی اسرائیل، پلیس بانکوک روز دوشنبه حکم بازداشت علی اکبر نوروزی شایا را صادر کرده است. بر اساس اطلاعات وی مردی 57 ساله است که در پشت دسیسه ترور کارکنان اسرائیل در تایلند قرار دارد.

بر اساس گزارش ها معاون رئیس پلیس تایلند اعتقاد دارد که نوروزی پیش از آنکه مقامات امنیتی این کشور قادر به بازداشت وی شده باشند، به سمت ایران پرواز کرده است. پلیس تایلند گفته: “ما از طریق کانال های دیپلماتیک به جستجو ادامه خواهیم داد.”

بر اساس گزارش رویترز، پلیس تایلند البته در جستجوی فرد ششمی نیز هست.

 

یافتن موتوسیکلت

از سوی دیگر روز یکشنبه ـ- پنج روز پس از عملیات خرابکارانه ای علیه کارکنان سفارت اسرائیل در تایلند-ـ پلیس این کشور در تحقیقات تازه خود رد موتوسیکلتی را یافت که تیمی اعزام شده از ایران قرار بود در هدف قرار دادن دیپلمات های اسرائیلی از آن استفاده کند.

در نخستین روز هفته یکی از شهروندان تایلند با پلیس تماس گرفت و از وجود یک موتور سیکلت خبر داد. بر اساس گزارش ها این موتور هوندا از روز سه شنبه در نزدیکی مغازه وی پارک بوده اما کسی سراغ وی نیامده است؛ یعنی همان روزی که مهاجمان قصد انجام یک عملیات تروریستی علیه منافع اسرائیل را داشتند اما ناکام ماندند.

این مکان در نزدیکی همان جایی است که فرد ایرانی با بمب های خود، ابتدا به یک راننده تاکسی و سپس به دو نفر از نیروهای پلیس بانکوک حمله کرد اما انفجار پاهای خود وی را قطع کرد. گفته می شود سعید مرادی به دلیل وخامت حالش در بیمارستان بستری شده است.

آنچه پلیس را به تعلق داشتن این موتور سیکلت به مهاجمان ایرانی وجود اثر انگشت مسعود صداقت زاده روی این موتوسیکلت، باعث شده تا پلیس آن را متعلق به مهاجمان ایرانی بداند. وی یکی دیگر ازاعضای تیم خرابکاری است که روز سه شنبه هفته پیش بازداشت شد.

برخی هم در همان محله تایید کرده اند که صداقت زاده را سوار بر این موتوسیکلت مشاهده کرده اند.

 

سه گانه بمب گذاری

روز دوشنبه و سه شنبه هفته پیش سه عملیات تروریستی جداگانه علیه کارکنان سفارت اسرائیل در گرجستان، هندوستان و تایلند انجام شد؛ اولی و آخری ناکام ماند اما در بمبئی ـ پایتخت هند ـ مهاجمان توانستند با موفقیت یک اتومبیل با پلاک دیپلماتیک اسرائیل را در قلب هندوستان منفجر کنند. براساس گزارشهای خبری همسر یکی از دیپلمات های اسرائیلی ـ– وابسته نظامی سفارت- ـ در این خودروی در حال اشتعال زخمی شده است.

پلیس هند تاکنون تایید نکرده است که انفجارها الزاما از جانب جمهوری اسلامی برنامه ریزی شده باشد. تحقیقات اولیه پلیس هند ردپای گروه “مجاهدین هند” را در خونریزی های اخیر یافته بود؛ گروهی که به طیف های افراطی سنی مذهب وابسته است و رابطه خوبی با شیعیان و ایران ندارد و دو سال پیش مسجد جاما در هند را به هوا فرستاده بود.اما تایلندی ها اصرار دارند که دولت جمهوری اسلامی پشت دسیسه ترور کارکنان اسرائیل در بانکوک بوده است.

چهارشنبه گذشته توماس فولر خبرنگار نیویورک تایمز از بانکوک ـ پایتخت تایلند ـ گزارش داد که به گفته مقامات این کشور دو ایرانی بازداشت شده اعتراف کرده اند قصد عملیات تروریستی علیه دیپلمات های اسرائیلی را داشته اند.

“همین قدر بگویم که هدف عملیات به طور خاص کارکنان اسرائیلی بوده اند.” این نظر ژنرال پروپنگ هاماپونگ، رئیس پلیس تایلند است که در یک مصاحبه تلویزیونی ابراز داشته است.

 

احتمال ممنوعیت سفر ایرانی ها به تایلند

پلیس تایلند روز شنبه نیز از افزایش تدابیر امنیتی در شش فرودگاه بزرگ این کشور خبر داده و گفته است دادن ویزا در فرودگاه های تایلند به ایرانیان ممنوع شده است. فراتر از این اخبار تایید نشده ای وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است دولت این کشور سفر شهروندان ایرانی به تایلند را به دلیل آنچه “حکومت مشکل آفرین” جمهوری اسلامی معرفی کرده است لغو کند. در چند سال اخیر تایلند یکی از مقصد های گردشگری شهروندان کشور بوده است.

 

کار خود اسرائیل است

 جمهوری اسلامی اما منکر دست داشتن در عملیات های خرابکارانه اخیر شده است. در همین راستا روز یکشنبه روزنامه کیهان از قول سفیر جمهوری اسلامی در بانکوک هرگونه ارتباط با انفجارهای تایلند را رد کرد و نوشت: “صهیونیست ها متهمان اصلی انفجار بانکوک هستند.”

مجید بیزمارک سفیر جمهوری اسلامی در بانکوک در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه تلویزیونی آسه آن ـ– تلویزیون تایلند -ـ خواستار نگاه “دقیق و عاقلانه” به مساله شده و گفته است: “مسائلی هست که من نمی توانم آنها را بازگو کنم اما همان طور که اشاره کردم در این سناریو صهیونیست ها متهم اول هستند.”

وی در توضیح اینکه چرا اسرائیل باید علیه منافع خود در کشور دیگر دست به عملیات خرابکارانه زده باشد به این موضوع اشاره کرده که “قصد دارند روابط میان ایران و تایلند و همچنین ثبات در دنیا را به خطر بیندازند.”

 

کار مجاهدین خلق است

از سوی دیگر خبرگزاری فارس ـ نزدیک به سپاه و نیروهای امنیتی ـ گزارش داده است که چهار ایرانی مظنون به مشارکت در دسیسه بمب گذاری با انگیزه کشتن مقامات اسرائیلی، اعضای سازمان مجاهدین خلق بوده اند.

این خبرگزاری با اشاره به مواضع فردی که وی را “رهبر شیعیان تایلند” توصیف کرده نوشته است: “گزارشی سری از سوی سازمان امنیت ایران نیز نشان می‌دهد، افراد مرتبط با بمب گذاری اخیر در بانکوک اعضای گروهک منافقین هستند.”
 سلیمان الحسینی که همزمان مدیر مرکز مطالعات اسلامی “موسسه المهدی” در تایلند هم هست، این نظریه را مطرح کرده که “ با توجه به روابط خوب ایران و تایلند، احتمال انجام این بمب گذاری از سوی ایران بسیار بعید به نظر می‌رسد.”

 

کیهان: مشغول هرزگی بوده اند

گفتنی است روزنامه کیهان روز شنبه نیز با انتشار گزارشی در خصوص بمب گذاری های سه گانه هفته گذشته نوشت بازداشت شدگان ایرانی، در مدت چند روز اقامت در بانکوک مشغول “شرب خمر” و هرزگی با “روسپیان” بوده اند.

این نشریه عملیات در بمبئی را نیز “صحنه سازی” توصیف کرده و افزوده است: “مهاجمان بمب را- به شیوه همیشگی موساد- به خودرو چسبانده اند.”

کیهان همچنین اتفاقات اخیر را “نمایش های مضحک صهیونیست ها” نامیده و خاطرنشان کرده است: “حتی یک صهیونیست نیز در صحنه سازی های مذکور کشته نشده است.”

 

نگاه ناظران

از سوی دیگر ناظران سیاسی با تامل بسیاری به نحوه انفجار بمب نگاه می کنند. بمب مغناطیسی به اتومبیل اسرائیلی چسبانده شده است و چند ثانیه بعد موتورسوارانی از راه دور آن را منفجر کرده اند؛ همانطور که چهار دانشمند اتمی جمهوری اسلامی در تهران کشته شده اند. از آنجا که جمهوری اسلامی و حتی بسیاری از جراید و تحلیل گران غربی ترور دانشمندان اتمی را به شیوه اسرائیلی ارزیابی کرده اند، حالا تحلیل گران می گویند ممکن است جمهوری اسلامی در پی انتقام جویی برخاسته باشد.

سه گانه بمب گذاری ها علیه دیپلمات های اسرائیلی درست سی و سه روز پس از کشته شدن مصطفی احمدی روشن ـ از مسئولان سایت نطنز- انجام شد.دو روز پس از آن قتل، آیت الله علی خامنه ای در واکنشی تند به کشتن دانشمندان جمهوری اسلامی با متهم کردن سازمان های اطلاعاتی اسرائیل و ایالات متحده به دست داشتن در این ترور گفته بود: “از مجازات مرتکبان این جنایت و عاملان پشت صحنه‌ی آن هم هرگز چشم‌پوشی نخواهیم کرد”.

با این حال دیروز روزنامه اسرائیلی هاآرتص در مقاله ای به قلم “امیر اورِن ” نوشت چنین نفرت هایی چندان هم خوانی با تصمیم گیری های پیشین تهران ندارد و نشان می دهد تصمیم گیرندگان تحت فشار بوده و تصمیم را بیشتر بر اساس احساسات گرفته اند تا محاسبه ای دقیق.

همین نشریه در مقاله دیگری البته تایید کرده است که احتمالا حزب الله لبنان در چهارمین سالگرد ترور عماد مغنیه ـ از فرماندهان ارشد حزب الله ـ ممکن است در وقایع اخیر با قصد انتقام گیری دخالت کرده باشد.

همزمان برخی ناظران سیاسی معتقدند در دو سال اخیر با قدرت گیری حوزه های خرد قدرت به ویژه در سپاه، این امکان وجود دارد که آن ها یه صورت مستقل برنامه ای انتقام گیرانه ای علیه منافع اسرائیل و غرب پیاده کرده باشند. آن ها برای نمونه به حمله به سفارت بریتانیا در ماه آذر و یا تلاش برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن اشاره می کنند.