متهمان قبل از انفجار دستگیر شدند؟

نویسنده
رژین یونسی

» ناگفته‌های حادثه مهاباد

سه روز پس از انفجار مهاباد و همزمان با اوج گیری گمانه‌زنی‌ها در مورد متهمان احتمالی، وزیر اطلاعات خبر از دستگیری افرادی در ارتباط با این حادثه از سوی “سربازان گمنام امام زمان” و رسانه‌های اصولگرای نزدیک به دولت نیز از حضور دو زن در میان دستگیرشدگان داده اند. دو زنی که پایگاه‌های خبری کردی آنها را قربانی سناریوی حاکمیت در مورد انفجار روز چهارشنبه مهاباد معرفی کرده‌اند.

همزمان، استاندار آذربایجان غربی، ائمه جمعه بیشتر شهرهای کردستان، وزیر کشور و برخی دیگر از مقامات حکومتی، این “جنایت تروریستی” را نشانه‌هایی از “انفعال ضدانقلاب”، “ترس و رذالت دشمنان”، “گستاخی متجاوزین” برای مقابله با “یکپارچگی اسلامی” آنهم در عین ناتوانی در انجام “عملیات نظامی در برابر جبهه اسلام” دانسته‌اند.

 

سربازان امام زمان دستگیر کردند

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه، ۱ مهر (۲۳ سپتامبر)، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد انفجار در مراسم رژه نظامی شهر مهاباد، از شناسایی عوامل حادثه و مجازات آنان در آینده نزدیک سخن گفت و اعلام کرد: “مجموعه‌ای که این حرکت را انجام داده توسط سربازان گمنام امام زمان شناسایی شده‌اند.”

آقای مصلحی، بدون آنکه به هویت بازداشت شدگان، اشاره کند، گفت: “امیدواریم به زودی به برکت خون شهدایی که جانشان در این حادثه فدا شد، در همین هفته دفاع مقدس، عاملان این حرکت را به سزای اعمالشان برسانیم.”

به گفته‌ی وزیر اطلاعات دولت مستقر در ایران “این حادثه همانند بقیه حوادثی است که استکبار برای رسیدن به هدف شوم از بین بردن وحدت شیعه و سنی طراحی می کند، به ویژه در شهری مثل مهاباد و در روزی که رژه برای هفته دفاع مقدس در حال اجراست.”

اما همزمان با اظهارات مصلحی، شبکه خبری آتی نیوز، وابسته به اصولگرایان و نزدیک به اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد، خبر از بازداشت دو زن در ارتباط با انفجار مهاباد داد.

خبرنگار سیاسی این وبسایت ادعا کرده است که: “دو زن مظنون در رابطه با انفجار روز چهارشنبه مهاباد بازداشت شده‌اند.” آتی نیوز توضیحات بیشتری در خصوص منبع خبر و هویت بازداشت شدگان ارائه نداده است.

انتشار این خبر درحالی ست که سایت های خبری کردی، معرفی این دو زن را به عنوان متهم، احتمالی برای قربانی کردن آنها در ارتباط با انفجار مهاباد می‌دانند.

وب‌سایت خبری تحلیلی “رنسانس نیوز” که اخبار مربوط به کردستان را پوشش می دهد، سه روز قبل از حادثه مهاباد خبر از کشتە شدن یک سرباز وظیفە بە نام ناصرعیسی زادە توسط نیروهای امنیتی در شهر ارومیە داده بود. در خبر این وبسایت کردی زبان آمده بود: “ناصر عیسی زادە فرزند سلیم اهل روستای کوزەرش وابسته به شهرستان سلماس که در تهران مشغول سپری نمودن خدمت سربازی بوده، بە هنگام بازگشت بە سلماس بە همراه دو زن دیگر دستگیر و بە مکان نامعلومی منتقل شده بودند، پنج روز پس از دستگیری جسد عیسی زادە را در حالی کە اثرات شکنجە و سوختگی بر بدنش معلوم بودە است تحویل خانوادەاش دادە‌اند و هنوز از سرنوشت دو زنی کە بە همراە او دستگیر شدە بودند اطلاعی در دست نیست.”

اینک رنسانس نیوز مدعی شده بین دو زن دستگیر شدە مورد اشارە آتی نیوز و دو زنی کە بە همراه عیسی زاده دستگیر شدەاند، ممکن است ارتباطی وجود داشتە باشد و احتمال قربانی نمودن آن دو زن از سوی نهادهای امنیتی وجود دارد.

کردیش پرسپکتیو، دیگر وبسایت خبری کردی، روایتی متفاوت از ماجرای این دو زن ارائه داده است.

به گزارش این وبسایت: “حوالی ساعت ۱۰ و نیم صبح روز چهارشنبه ۳۱ شهریور در میدان مادر شهرستان مهاباد، زمانی که جمعیت - و در این میان گروه کثیری از منگورها- که در چند سال اخیر دولت در آن حوالی، زمین و خانه به آنها واگذار نموده، گرد آمدند تا به تماشای رژه نظامی هفتە موسوم بە «دفاع مقدس» بپردازند، دو زن کرد که هرکدام ساکی در دست داشته‌ بە میان زنان آمده و ساکهایی را که همراه داشتند در میان جمعیت به درختی آویزان و از زنان تماشاچی که بە تماشا ایستاده بودند، خواستند تا در غیاب آنان از ساکها مواظبت کنند و سپس بەسرعت مکان را ترک می‌کنند. دست کم یکی از این افراد، از طایفه منگور بوده و منبع خبر، وی را شناسایی کرده است.”

این منبع خبری در مورد لحظه و چگونگی انفجار نوشته است: “بعد از گذشت ۱۰ دقیقه، یکی از ساکها منفجر می‌شود و تعداد زیادی کشته و مجروح بر جای میگذارد، که تمامی آنها زن و کودک بودند. اسامی قربانیانی که شناسایی شده‌اند، عبارت اند از: سه دخترعمو که فرزندان آغا، حاج خضر و حسن عزیزی بودند. یکی از آنها دختران دانش آموز ۱۲ ساله‌ایست که در مقطع راهنمایی تحصیل می‌کرد، دیگری دختری ۱۵ سالەای که بتازگی ازدواج کرده بود، سومی خانم جوانی بود به‌سن ۲۲ سال که مدت کوتاهی از جدایش از همسر میگذشت.”

کردیش پرسپکتیودر گزارش ویژه خود به‌نقل از شاهدان عینی نوشته است: “بمب داخل ساک دوم خنثی می‌شود. بەهنگام تشییع جنازه و خاکسپاری قربانیان، در میان جمع منگورها زدوخورد مختصری روی داد. دسته‌ای اصرار داشتند که باید انتقام زنان(خانواده) خود را از مردم مهاباد بگیرند و از طرف دیگر عده‌ای معتقد بودند که مردم بی گناهند و بهتر است به همکاری مسلحانە خود با جمهوری اسلامی پایان دهند. دعوا اینبار فیصله می‌یابد و برخلاف درگیری شش هفت ماە گذشته میان این دو نظرگاه نزد منگورهای مسلح، بالا نمیگیرد و بە خونریزی نمی‌انجامد.”

شاهدان ماجرا که خود از طایفه منگور هستند متفقا با اطمینان اظهار داشتند، این انفجار توسط جمهوری اسلامی طراحی شده تا منگورها را به انتقامجویی و دشمنی با مردم مهاباد تشویق نماید و مانع تداوم ریزش هرچە بیشتر نیروهای مسلح همکار دولت در بین آنها شود.

منگور، نام طایفەایست در آذربایجان غربی کە در سالهای پس از انقلاب عده‌ای از آنها بە همکاری مسلحانە با دولت جمهوری اسلامی تشویق شدە بودند و دولت از آنها بە عنوان “پیشمرگان مسلمان” نام می‌برد. مدتهاست خبرهای موثقی از پیویستن آنها بە گروههای سیاسی کرد مخالف دولت، و یا دست کم، برزمین گذاشتن سلاحهای دولتی گزارش شدە است.

 

کردها؛ همچنان پاسدار مرزها

همزمان با وقوع این حادثه بیشتر مقامات جمهوری اسلامی عامل اصلی را “ضد انقلاب” و “عوامل رژیم صهونیستی” معرفی کردند، اما ناظران سیاسی در طول سه روز گذشته با توجه به محکومیت حادثه از سوی احزاب کرد و سوابق تاریخی آنها، این فرضیه را منسوخ دانسته و در برابر احتمال داده‌اند که این اقدام تلاشی دیگر برای نا امن جلوه دادن کردستان از سوی حاکمیت باشد.

در همین راستا عبدالله مهتدی، دبیرکل حزب کومله در گفتگو با تلویزیون العربیه‌، جمهوری اسلامی را به دست داشتن در انفجار اخیرمتهم کرد. مهتدی در گفتگو با العربیه گفت: “این عملیات شیوه گروه‌های کُرد نیست. تاکنون حتی یک مورد سراغ نداریم که در آن چنین عملیاتی آن هم در میان مردم غیرمسلح به وقوع پیوسته باشد.”

اما از نگاهی متفاوت، روز پنج شنبه، اجلال قوامی، سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در خصوص عاملین این حادثه به روز گفت: “به باور ناظران سیاسی و فعالان کرد، این احتمال وجود دارد که عامل این حادثه جریانهای بنیادگرای کشورهای همسایه ایران از جمله گروه مذهبی  سلفی‌ها باشد.”

همزمان با اوج گیری گمانه زنی‌ها در باره عوامل حادثه مهاباد، مسئولان بلندپایه جمهوری اسلامی در تهران و استان آذربایجان غربی و کردستان با انتساب آن به عوامل ضد انقلاب اعلام کرده‌اند که به صورت جدی پیگیر عاملان بمب گذاری مهاباد هستند.

به گزارش فارس، خبرگزاری وابسته به نیروهای امنیتی – نظامی در ایران، عصر روز گذشته  وحید جلال‌زاده، استاندار آذربایجان غربی، گفته است: “پیگیر جدی دستگیری عاملان بمب‌گذاری مهاباد هستیم.”

به گفته‌ی استاندار آذربایجان غربی: “این اقدام در کشور کم‌سابقه و غیرمنتظره بود چرا که دشمنان این قدر به ناتوانی و گستاخی خود اذعان نکرده بودند که در حضور نظامیان زن‌ها و کودکان را نشانه روند.”

خضر کاک درویشی، معاون استاندار آذربایجان غربی و فرماندار ویژه مهاباد هم روز گذشته در آیین گرامیداشت گشته شدگان حادثه مهاباد، در مسجد جامع این شهر گفته است: “این حادثه نشانه بارزی از اضمحلال و درماندگی دشمن و عوامل سرسپرده داخلی آنان است.”

ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز به نقل از مصطفی محمودی، امام جمعه پیرانشهر، نوشت: “هر قدرتی که به‌خواهد به ایران اسلامی دست درازی کند، ما ملت ایران آن دست را قطع خواهیم کرد.”

از سوی دیگر ولی تاج‌الدینی، مدیر حوزه علمیه ماکو، روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه با با “مذبوحانه” خواندن “این اقدام دشمنان” اظهار داشت: “افراد ضد انقلاب این بار در روزهای بزرگداشت اوج اقتدار نیروهای نظامی اقدام به عمل تروریستی کرده‌اند و در نهایت عجز و ذلت، کودکان و زنان را مورد حمله خود قرار داده‌اند.”

حمله رسانه‌ای به عاملان احتمالی انفجار مهاباد تنها به گفته‌های مسئولان فوق خلاصه نشد. عبدالقادر سحرابی، امام جمعه اهل سنت مهاباد، ظهر روز گذشته در سومین روز از حادثه مهاباد در مصلای ارومیه اظهار داشت: “کردها تا ابد پاسدار این مرز و بوم هستند”. او همچنین خطاب به “تروریست ها” تاکید کرد: “فکر می‌کردند که ملت کرد مورد غفلت مسئولان نظام قرار گرفته‌اند در حالی که حضور مسئولان ارشد نظام پس از دقایق اندکی در مهاباد نشان از ارزش و اهمیت اکراد برای نظام اسلامی است.”

در ادامه حملات به عاملان احتمالی انفجار روز چهارشنبه مهاباد از تریبون های نماز جمعه، سیدعثمان حسینی، امام جمعه اهل تسنن تکاب، ظهر روز جمعه با بیان اینکه “ردپای استکبار و ایادی صهیونیست در این اقدام مذبوحانه دیده می‌شود”، خطاب به مقامات قضایی گفت: “باید با برخورد جدی‌‌تر و قاطع، عوامل تروریست را مجازات کرده و ریشه این عوامل خودفروخته در منطقه را از بین ببرند.”

علی مرادی، همتای اهل تشیع سیدعثمان حسینی در تکاب هم در این خصوص گفت: “افراد ضدانقلاب در نهایت استیصال و درماندگی در برابر نظام اسلامی به این جنایت خونبار دست زده‌اند چرا که توان عملیات نظامی در برابر جبهه اسلامی را ندارند.”