سرزنش یک رئیس جمهور

نویسنده

» گزارش سیاتل تایمز درباره سفر نیویورک امسال

وارن پی ابتزوبل

امسال اجرای نقش کارآگاه در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بر عهده محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران بود تا  اعلام کند دولت ایالات متحده در کنار سایر اقداماتش، مسؤول حملات 11 سپتامبر نیز هست که به کشته شدن حدود 3000 نفر انجامید.

گزارش اظهارات احمدی نژاد و خروج هیأت های نمایندگی آمریکا و سایر کشورها منتشر شده است و سخنان باراک اوباما در مصاحبه روز جمعه با بی بی سی فارسی نیز که در آن ادعاهای احمدی نژاد را “تنفرآمیز” و “توهین آمیز” خوانده بود، برای مخاطبان بسیاری در ایران پخش شد.

محکومیت رئیس جمهور ایران توسط اوباما، با همراهی بان کی مون دبیرکل عموماً معتدل سازمان ملل و نیز معاون نخست وزیر انگلستان دنبال شد. ظاهراً شیرین کاری های سالانه احمدی نژاد در سازمان ملل در حال کم اهمیت تر شدن است.  

اظهارات رئیس جمهور ایران که احتمالاً حساب شده بود، توجهات جهانی را از برخی معضلات اصلی در نشست سران جهان منحرف کرد. این موضوعات شامل طیف متنوعی از مسائل نظیر احتمال وقوع جنگ داخلی جدید در سودان، تنش های جدید در آسیای شرقی و نیز خود معضل برنامه تسلیحات هسته ای ایران است.

در پس این تنش ها، نشانه های محسوسی از رفع بن بست موجود بر سر برنامه غنی سازی اورانیوم ایران به چشم می خورد. برنامه ای که می تواند در خدمت تولید تسلیحات هسته ای نیز درآید.

احمدی نژاد در یک کنفرانس خبری جدید در روز جمعه گفت ممکن است مذاکره کنندگان ایرانی مایل باشند در ماه آینده با همتایان بین المللی خود دیدار کرده و گفتگوها را از سربگیرند. ضمناً او مانند همیشه تعهد داد که ایران در صورت دریافت اورانیوم لازم برای فعالیت رآکتور تحقیقاتی صلح آمیز، غنی سازی را متوقف خواهد کرد.

به گفته مایکل همر سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، کاترین آشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در ماه ژوئن، به این کشور پیشنهاد گفتگو کرده است، اما  ”تا کنون هیچ پاسخ رسمی دریافت نکرده است.”

مقامات ارشد ایالات متحده و اتحادیه اروپا ظرف هفته های گذشته اعلام کردند تحریم ها، ضربه سختی به اقتصاد دچار سوء مدیریت ایران زده اند و سبب به راه افتادن منازعات داخلی در آن کشور درباره  سیاست خارجی ایران شده است.

رویکرد دیپلماتیک قبلی به ایران نظیر توافق مسکوت مانده درخصوص رآکتور تحقیقاتی ایران در ژنو در سال گذشته، نتایج ناچیزی به همراه داشته است.

اظهارات احمدی نژاد تمامی مباحثات آن روز در نیویورک را تحت الشاع قرار داد.

نیک کلگ معاون نخست وزیر انگلستان در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: “بار دیگر نگرانی بزرگ بین المللی تحت الشعاع اظهارات عجیب، توهین آمیز روز گذشته احمدی نژاد در صحن مجمع عمومی قرار گرفت. اظهاراتی که به دنبال جلب توجه است.”

کلگ گفت: “سخنان وی برای انحراف توجهات از الزامات هسته ای ایران و ایجاد موج رسانه ای تنظیم شده بودند. این اظهارات شایسته دستیابی به هیچکدام از این هدف ها نیستند.”

بعد نوبت به بان کی مون، دبیرکل معمولاً معتدل سازمان ملل، رسید که همگان را در انتظار سخنان خود نگهداشته بود.

بان گفت: “اجازه بدهید خاطر نشان شود که در دنیایی زندگی می کنیم که یک گروه بسیار کوچک می تواند خسارت های عظیمی به بار بیاورد. این خسارات با لحن و زبان ناپسند سیاسی و غیره، می توانند چندین برابر شوند.”

 

منبع: سیاتل تایمز- 24 سپتامبر