جنگ قدرت مقامات در فضای سایبری

نویسنده

» گزارش ناشنال از دستگیری وبلاگ نویسان دولتی

مایکل تئوولو

دستگیری افرادی که در اینترنت می نویسند در کشوری که بزرگ ترین تعداد وبلاگ نویسان را دارد، امر تازه ای نیست. ولی آقای شریعت یک فعال طرفدار دموکراسی نیست. او از هواداران محمود احمدی نژاد است و یکی از حامیان او در فضای سایبری است که در هفته های اخیر دستگیر شده است.

ظاهرا وی یکی دیگر از قربانیان جنگ قدرتی است که اکنون در طبقه حاکمه ایران در جریان است. این نبرد به صورت حمایت از رئیس جمهور در برابر رهبر کشور، آیت الله علی خامنه ای ظاهر شده است.

گزارشگران بدون مرز گفت این عده “توسط دادستان تهران به دلیل انتقاد از نزدیکان” آیت الله دستگیر شده اند. این گروه گفت رقابت میان رهبر ایران “اکنون در درون رسانه های محافظه کار” در گرفته است و افزود که ایران دشمن شماره یک آزادی اینترنتی است.

دولت احمدی نژاد ماه گذشته سعی کرد با مسدود کردن یکی از وب سایت های مهم متعلق به مخالفان تندرو، در صدد تلافی بر آید؛ ولی وب سایت مزبور مجددا به کار ادامه داد و حملات خود علیه رئیس جمهور را از سر گرفت.

برخی تحلیلگران معتقدند دستگیری وبلاگ نویس هوادار احمدی نژاد به دلیل اظهار نظر او در باره فساد برخی از مخالفان تندروی رئیس جمهور انجام شده است.

به گفته فرد پطروسیان، نویسنده وبلاگ گلوبال وویسز، “این وبلاگ نویسان، سال های سال، زمانی که وبلاگ نویسان هوادار دموکراسی در زندان و دادگاه ها حضور می یافتند، خاموش بودند.” وی گفت: “اکنون خود آنها هم درمعرض زندان، فیلتر و دادگاه قرار گرفته اند.”

آقای شریعت در تاریخ ۲۲ ژوئیه دستگیر شد و موفق نشد وثیقه ۹۲۰۰۰ دلاری را تهیه کند.

به گفته گزارشگران بدون مرز او به “تبلیغ علیه جمهوری اسلامی” متهم شده است.

در وبلاگ های فارسی ایده های زیادی در این مورد منتشر شده است. برخی گفته اند دلیل دستگیری آقای شریعت ترتیب دادن نشستی با شرکت وبلاگ نویسان هوادار احمدی نژاد بوده است تا خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ژوئن آینده آماده کنند.

برخی دیگر دلیل دستگیری او را انتقاد از سپاه پاسداران ایران ذکر کرده اند. گفته می شود که او در بند ۳۰۵ زندان اوین، که توسط سپاه پاسداران اداره می شود، زندانی است.

تعدادی از وبلاگ نویسان هوادار احمدی نژاد به دفاع از وی پرداخته اند. یکی از آنها نوشته است که احمد به دلیل “دفاع از رئیس جمهور کشورش دستگیر” شد.

در عکس هایی از آقای شریعت که در وبلاگ هواداران او منتشر شده است وی با پیراهنی نشان داده می شود که تصویری از عماد مغنیه، رهبرنظامی حزب الله لبنان روی آن مشاهده می شود.

نبرد قدرت میان دو رهبر جمهوری اسلامی در بهار سال جاری و زمانی شروع شد که رئیس جمهور ایران بر سر انتخاب یکی از اعضای کابینه د رمقابل آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، قرار گرفت.

ده ها تن از متحدان احمدی نژاد از آن زمان تا کنون از مقام خود برکنار و یا دستگیر شده اند. او از دایره تصمیم گیری در باره سیاست خارجی کشور و مذاکرات هسته ای کنار گذاشته شده است.

این نبرد در هفته جاری با صدور حکم اعدام برای چهار نفر از افراد پرونده اختلاس ۸. ۲ میلیارد دلاری به اوج خود رسیده است. گفته می شود افراد محکوم شده به اعدام، که نامی از آنها برده نشده است، از متحدان احمدی نژاد بوده اند، هر چند از آقای احمدی نژاد مستقیما در پرونده مزبور نامی برده نشده است.

دولت احمدی نژاد این هفته در حرکتی متقابل اتهاماتی را علیه جواد لاریجانی مطرح کرد؛ فردی که متعلق به خانواده ای است که از مخالفان احمدی نژاد و نزدیک به آیت الله خامنه ای محسوب می شود.

آقای لاریجانی رئیس شورای حقوق بشر قوه قضائیه است. برادر دیگر وی، صادق، رئیس قوه قضائیه و برادر دیگرآنها علی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران است.

دادستان تهران گفت دادگاهی در تهران مشغول بررسی اتهامات وارده به جواد لاریجانی در مورد تصاحب صدها هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی است.

محمد سهیمی، یکی از متخصصین مسائل ایران در دانشگاه کالیفرنیا در ایمیلی نوشت: “وبلاگ نویسان هوادار احمدی نژاد در مورد چنین مسائلی، که اردوی خامنه ای مایل است کسی چیزی در مورد آن نداند، مطالبی را منتشر می کنند و اغلب توسط اداره اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر می شوند.”

جناح احمدی نژاد هم این هفته با نادیده گرفتن حکم دیوان عدالت اداری در باره متحد و همکار خود، سعید مرتضوی، برای برکناری از مقام وزارت، عکس العمل نشان داد.

مرتضوی رئیس سازمان تامین اجتماعی است.

حکم دادگاه علیه وی به دنبال شکایتی از سوی تعداد از نمایندگان مخالفت احمدی نژاد صادر شد.

یک کمیته پارلمانی در سال ۲۰۱۰ آقای مرتضوی را به دلیل نقش او در شکنجه و کشتار پس از اعتراضات به انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری، مقصر شناخت.

Bottom of Form

منبع: نشنال– 3 اوت