در جست و جوی حقیقت به این حرفه آمدم

نویسنده

» مصاحبه سایت انجمن فارین پالیسی با ستاره درخشش

سایت انجمن فارین پالیسی [سیاست خارجی] که از نیویورک منتشر می شود در آخرین شماره خود با چند روزنامه نگار زن ایرانی مصاحبه هائی انجام داده و به معرفی آن ها و فعالیت هایشان پرداخته است.

 مصاحبه ای که در ادامه می آید رضا اخلاقی با ستاره درخشش، دبیر اجرایی صدای آمریکا انجام داده است.

 

کجا به دنیا آمدید؟

متولد ایران هستم. و در پاریس به دانشگاه رفتم و پانزده سال آنجا زندگی کردم.

 

پدر و مادر و همین طور دیگر اعضای خانواده تان چه تاثیری بر شما برای انتخاب حرفه روزنامه نگاری گذاشتند؟

من در خانواده ای بزرگ شدم که شدیدا درگیر امور سیاسی ایران بودند و نگران آینده شان در جامعه جهانی. سیاست زندگی بود که می شناختم و با ان بزرگ شدم. هویت من تقریبا به واسطه این شکل گرفت که دختر آن پدر و مادر بودم.

عزم من برای روزنامه نگار شدن ریشه عمیقی در تمایل به جستجوی حقیقت و ایفاکردن نقشی فعال توسط اطلاع رسانی عمومی پیرامون مسائل مهم داشت. تا صدای نظرات و دیدگاه ها باشد.

 

لطفا راجع به تحصیلاتتان بگویید.

در تهران به مدرسه رازی که دبیرستانی فرانسوی بود رفتم. مادرم انگلیسی، فرانسوی و روسی را روان صحبت می کرد. تربیت وی به شدت تحت تاثیر فرهنگ فرانسه بود و آن را به من نیز منتقل کرد. لیسانس حقوق و فوق لیسانس علوم سیاسی را از سوربون گرفتم. همچنین مدرک دکترای روابط بین الملل را با رتبه ممتاز از دانشگاه سوربون اخذ کردم.

 

کدام چهره ها در حرفه روزنامه نگاری برای شما منبع الهام بخش بوده اند؟

در شغلم نمی توانم از منبع خاص یا شخص خاصی که الهام بخش من بوده باشد یاد کنم . روزنامه نگاران حرفه ای به بنیان های روزنامه نگاری که رعایت بی طرفی و ماموریت برای روشنگری و اطلاع رسانی است وفادار می مانند. بدون تبلیغات، خبرها و اطلاعات را منتشر می کنند و این کار را با تجزیه و تحلیل عمیق انجام دهند. به مخاطبان خود اجازه می دهند تا پیرامون موضوعات خاص خودشان قضاوت کنند. هر روزنامه نگاری که این اصول را رعایت کند برایم الهام بخش است.

 

به عنوان یک زن ایرانی که با سازمان بین المللی خبری آمریکایی کار می کنید، مهمترین چالش هایی که با آن مواجه شدید چه بوده است؟

خدا را شکر به واسطه تربیتم در یک خانواده روشن فکر ، همیشه فقط به عنوان یک ژورنالیسم به خود فکر کرده ام. گرچه هیچ کس نمی تواند این واقعیت را انکار کند که همواره کلیشه هایی پیرامون زنان روزنامه نگار وجود دارد، به ویژه اگر در محیطی مشغول به کار باشی که آدم هایش با این پس زمینه امده اند که زنان از حقوق مساوی برخوردار نیستند.

 

شما در دانشگاه جورج تاون تدریس می کنید. چه مدتی است در آنجا درس می دهید و چه موضوعاتی را ارائه می دهید؟

از سال ۱۹۹۸ واحدهای زبان و فرهنگ فرانسه را در جورج تاون تدریس می کنم. موضوع تدریس من متون در جهان فرانسه زبان است : فرهنگ و ادبیات

 

به نظرتان بهار عربی چقدر بر وضع زنان در دنیای عربی/اسلامی تاثیر گذار است؟ آیا خوش بین هستید؟

شکی وجود ندارد که آنچه بهار عربی خوانده می شود دینامیسم زندگی در خاورمیانه را تغییر داده و خواهد داد. گرچه هر کشور وضعیت و موقعیت مخصوص به خود را خواهد داشت. اگر این جنبش در تکامل به سوی گسترش آزادی ادامه پیدا کند زنان از آن منفعت خواهند برد، در حقیقت آن ها در حال ایفای نقش مهمی در پیشرفت ها هستند. از سوی دیگر نگران هستم که افتادن حکومت به دست اخوان المسلمین در کشورهایی مانند تونس و مصر به معنای دشواری های بیشتر برای زنان باشد.

 

تصویری که از ایران ده سال بعد در ذهن دارید چگونه است؟

پیش بینی کار پیامبران است و نقش آنان را بازی کردن کار آسانی نیست گرچه با توجه به اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران امروز، من این خطر را می پذیرم و می گویم به نظرم کشور پیشرفت قابل توجهی خواهد کرد. به ویژه با توجه با تغییراتی که شاهدش هستیم. تغییراتی در کل فضا و آرمان های مردم برای آزادی و زندگی بهتر.

منبع : انجمن سیاست خارجی