هر روز بیشتر از پیش اعدام

نویسنده

» گزارش جدید عفو بین المللی از وضعیت حقوق بشر خاورمیانه

به گزارش عفو بین الملل رشد تعداد اعدام ها در ایران، عراق، عربستان سعودی و یمن در سال گذشته، باعث رشد کل اعدام ها در سطح جهان شد.

آمریکا همچنان نزدیک به صدر نام کشورهای با بیشترین اعدام و در مقام پنجم قرار دارد.

به گزارش عفو بین المللی، علی رغم اینکه برخی ایالت های آمریکا مجازات اعدام را لغو کرده اند ولی آمریکا تنها دموکراسی غربی است که زندانیان خود را در سال گذشته اعدام کرد. ایالت اورگان سال گذشته مجازات های اعدام خود را به تعویق انداخت.

هرچند نرخ کلی اعدام ها در دهه گذشته یک سوم کاهش یافته است ولی تعداد اعدام در سال 2011 معادل 676 مورد بوده است و تعداد 18750 نفر نیز در 20 کشور دنیا، در صف اعدام قرار گرفته اند.

سوزان نوسل، مدیر اجرایی عفو بین الملل گفت: “ما معتقدیم دولت ها نباید شهروندان خود را اعدام کنند. این وظیفه ای است که هر دولتی، فارغ از شرایط، بر دوش دارد”.

کشورهای مختلف طیف های متعددی از جرایم را مستوجب مجازات اعدام می دانند؛ نظیر زنا، همجنسگرایی و “خیانت به خدا” در ایران، کفر در پاکستان، جادوگری در عربستان سعودی، قاچاق استخوان های انسان در در جمهوری کنگو و جرایم اقتصادی در چین، از جمله فروش مواد مخدر یا مباشرت در اهداء غیر قانونی اعضای بدن.

چین سالیانه هزاران نفر را اعدام می کند که به تنهایی از کل بقیه کشورهای جهان بیشتر است. به گزارش عفو بین الملل ارقام مربوط به اعدام در چین دیگر به صورت عمومی منتشر نمی شوند و ارقام ارائه شده معمولا دارای کم شماری جدی است.

عفو بین الملل از چین خواسته است ارقام مربوط به حکم های اعدام و اجرای احکام اعدام را منتشر سازد تا بتواند ادعاهای خود “در مورد تغییر قوانین جزایی و کاهش استفاده از مجازات اعدام را ظرف چهار سال گذشته به اثبات برساند.”

موج اعدام ها در خاورمیانه با 50 درصد افزایش، میزان کل اعدام ها را در سال 2011 را به میزان 149 اعدام افزایش داده است.

ایران 360 نفر را در سال گذشته اعدام کرده است که بسیاری از آنان مجرمین مواد مخدر بودند. اعدام های ایران معمولا در انظار عمومی و با خلق آویز کردن از جرثقیل انجام می شود؛ عفو بین المللی از شرکت ژاپنی صادر کننده جرثقیل “تادانو” خواسته است صادرات وسایل خود به ایران را قطع کند.

عراق 68 نفر را در سال گذشته اعدام کرد. نوسل گفت: “وضعیت عراق با خروج نیروهای آمریکایی تغییر کرده است. اکثر اعدام شدگان، مسلمان سنی مذهب و مظنونان عضویت در گروه های مسلح بوده اند.”

طارق عزیز، وزیر خارجه سابق عراق در دوره صدام حسین در صف اعدام قرار دارد.

عربستان سعودی نیز حداقل 82 نفر و یمن 41 نفر را در سال گذشته اعدام کرده اند.

منبع: واشنگتن پست – 27 مارس