بازی نقل قول از رهبری باید تمام شود

نویسنده
حسین محمدی

» ادامه انتقاد اصولگرایان از برچیدن سانتریفیوژ‌ها

در ادامه اعتراض‌های اصول‌گرایان به آغاز برچیدن سانتریفیوژ‌ها در تاسیسات هسته‌ای ایران، حمید رسایی خبر از آن داد که یکی از مقام‌های احتمالا حکومتی به او گفته آیت‌الله خامنه‌ای با این کار موافقت کرده است.

این نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری، روز گذشته در جلسه علنی مجلس در تذکری شفاهی گفت “یک آقایی صبح می‌گفت، خدمت مقام معظم رهبری رفته‌اند و ایشان نیز آغاز اقدامات ایران در جمع‌آوری سانتریفیوژها را پذیرفته‌اند. این بازی باید تمام شود”، چرا که به عقیده رسایی “ایشان یک مسائلی را علنی بیان می‌کنند و بعد عده‌ای می‌گویند رفته‌ایم خصوصی با ایشان صحبت کرده‌ایم و ایشان پذیرفته‌اند”.
پیش از این و در زمان بررسی برجام در مجلس نیز نمایندگان جبهه پایداری فاش کرده بودند که رئیس مجلس در جلسه غیرعلنی خبر از نشستی با یکی از اعضای دفتر رهبر جمهوری‌اسلامی درباره برجام داده است. این مساله واکنش‌های مختلفی را برانگیخت و در نهایت به صدور اطلاعیه‌ای از دفتر آیت‌الله خامنه‌ای منتهی شد.
تذکر رسایی مربوط به جمع‌آوری سانتریفیوژها در دو تاسیسات نطنز و فردو است. مساله‌ای که توسط علی‌آکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگویی اعلام شد و سپس تذکر ۲۰ نماینده مجلس را برانگیخت.
این نمایندگان مجلس با اشاره به این‌که بند اول از میان شرط‌های نُه‌گانه آیت‌الله خامنه‌ای برای اجرای برجام عملی نشده، اما در روزهای گذشته “چند پیمانکار برای جمع‌آوری سانتریفیوژهای فردو” به این مکان رفته و ضمن جمع‌آوری “زیرساخت‌های” این تاسیسات، گفته‌اند: “دو هفته اینجا می‌مانیم تا کار را تمام کنیم”.
پیش از این علی‌آکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی که به ژاپن سفر کرده، در گفت‌وگو با یک خبرگزاری ژاپنی خبر از آن داده بود که ایران مقدمه روند کاهش تعداد سانتریفیوژها را آغاز کرده و این مساله “نخستین اقدام عملی ایران در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک پس از توافق هسته‌ای” است.
این مساله سپس با این توضیح بهروز کمال‌وندی، سخن‌گوی سازمان انرژی اتمی همراه شد که گفته بود: “ما در حال آماده‌سازی برخی از کار‌ها هستیم تا زمان اجرای برجام را کوتاه کنیم”. او اضافه کرد که “البته این کار‌ها مربوط به اکنون هم نیست بلکه از زمان ابلاغ قانون برجام، اجرای برخی کار‌ها را که باید با ظرافت انجام شود در دستور کار قرار داده‌ایم، که گزارش این اقدامات را خواهیم داد”.
آیت‌الله خامنه‌ای پس از پایان تصمیم‌گیری پیرامون برجام در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، با نوشتن نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، ضمن تایید مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای پذیرش برجام، ۹ شرط جدید برای اجرای این توافق‌نامه از سوی جمهوری اسلامی تعیین کرده بود.
وی از جمله خواستار “اعلام کتبی رئیس‌جمهور آمریکا و اتّحادیه‌ی اروپا مبنی بر لغو تحریمها” شده و اضافه کرده بود که این دو نهاد باید اعلام کنند که “این تحریمها بکلّی برداشته شده” و هر اظهاری درباره این‌که “ساختار تحریمها باقی خواهد ماند، به‌منزله‌ی نقض برجام است”.