تاکید خامنه‌ای بر شعار مرگ بر آمریکا

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» همزمان با سالروز واقعه‌ی سیزده آبان

در آستانه سیزدهم ابان - سال‌روز اشغال سفارت آمریکا در تهران - آیت‌الله خامنه‌ای بار دیگر به دولت آمریکا حمله کرد، شعار “مرگ بر آمریکا” را منطقی توصیف و تاکید کرد که ایران نمی‌تواند به سمت آمریکا دست دوستی دراز کند.

رهبر جمهوری‌اسلامی در تازه‌ترین سخنرانی‌اش به انتقاد از افرادی پرداخت که “به بهانه‌ی همین مسائل جزئی داخلی، دشمن خارجی را فراموش می‌کنند”. افرادی که آیت‌الله خامنه‌ای به آن‌ها توصیه کرد: “دشمن اصلی را با دشمنان درجه‌ی دو و با دوستانی که با آنها اختلاف نظر داریم و دشمن هم حتّی نیستند، اشتباه نگیریم؛ دشمن اصلی جای دیگر است”.
این سخنان در دیداری به مناسبت ۱۳ آبان و حمله دانشجویان “پیرو خط امام” به سفارت آمریکا در تهران در سال ۵۸ برگزار می‌شد.
از جمله مسایل مطرح شده دیگر در سخنان آیت‌الله خامنه‌ای مساله شعار “مرگ بر آمریکا” بود. به گفته رهبر جمهوری‌اسلامی این شعار “دارای یک پشتوانه و عقبه‌ی منطقی و قوی” است و “معلوم هم هست که مراد… مرگ بر ملت آمریکا نیست”. به عقیده او به دلیل “پشتوانه عقلانی” این شعار، اگر “این را برای هر ملتی که تشریح بکنیم، آن را می‌پسندند و می‌پذیرند و قبول می‌کنند”.
این سخنان از آن جهت اهمیت دارد که در سال‌های گذشته چندین بار بحث‌هایی پیرامون سر دادن این شعار به وجود آمده بود. در یکی از پرحاشیه‌ترین آن‌ها، اکبر هاشمی‌رفسنجانی گفته بود که آیت‌الله خمینی مخالفتی با حذف این شعار نداشته است. مساله‌ای که البته واکنش اصول‌گرایان را موجب شد و آن‌ها رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به تحریف سخنان بنیان‌گذار جهوری‌اسلامی متهم کردند.
رهبر جمهوری‌اسلامی در انتقاد از آمریکا، به اتفاقی در حاشیه گفت‌وگوهای هسته‌ای هم اشاره کرد که “مأمور آمریکایی گفت من از جوانی با جنگ مخالف بودم و گریه کرد”. چند ساعت پس از این سخن‌رانی، وب‌سایت آیت‌الله خامنه‌ای مطلبی منتشر و در آن منظور رهبر جمهوری‌اسلامی از این سخنان را روشن کرد.
به نوشته این وبسایت، مراد آیت‌الله خامنه‌ای، وندی شرمن، از کارکنان وزارت‌ امورخارجه آمریکا و از اعضای تیم مذاکره‌کننده این کشور است که با گریه به نقل سخنان جان کری، وزیر امور خارجه این کشور درباره لزوم دست‌یابی به صلح سخن گفته بود.
وب‌سایت رجانیوز، نزدیک به جبهه پایداری، با اشاره به همین بخش از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای و اخباری که آن زمان منتشر شده بود و با اشاره به سخنان شرمن و به نقل از او “نوشت که دیپلماتی که اشک ریخت و همه دست زدند، از جمله مذاکره کنندگان ایرانی” و سپس این بخش از سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی را در ادامه آورده: “عده‌ای ساده‌لوح ممکن است این قضیه را باور کنند”.
رهبر جمهوری‌اسلامی همچنین با اشاره به دولت محمد مصدق و کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ علیه او، گفت که اشتباه مصدق “تکیه و اعتماد و امید به آمریکا” بود.
این سخنان چند روز پس از دیدار آیت‌الله خامنه‌ای با کارکنان وزارت امورخارجه بیان شد. اودر آن سخن‌رانی گفته بود که آمریکایی ها در گفت‌وگوها “دنبال تحمیل منافع خود هستند نه حل مسائل” و به دنبال آن هستند که “۶۰، ۷۰ درصد خواسته‌هایشان را در مذاکره تحمیل” کنند و بقیه اهداف‌شان را هم “بطور غیرقانونی، عملاً اجرا و تحمیل کنند”. آیت‌الله خامنه‌ای،سپس پرسیده در این شرایط “پس مذاکره چه معنایی دارد”؟
رهبر جمهور‌ی‌اسلامی همچنین گفته بود که به عقیده او “معنی ندارد کشورهای دیگر دور هم جمع شوند و راجع به یک نظام حکومتی و رئیس آن حکومت تصمیم بگیرند”. اشاره آیت‌الله خامنه‌ای به بحث سوریه و نشستی است که هفته گذشته در وین پیرامون وضعیت آینده این کشور برگزار شد. در این نشست برای نخستین بار از ایران نیز دعوت شده بود.