فرار رئیس بانک مرکزی از دست مردم

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» کنترل بازار در دست مسئولان امنیتی

رسانه های اصولگرا گزارش می دهند که محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی از انتقادات “مردم کوچه و خیابان” فرار می کند. به نوشته سایت های جناح حاکم، ناتوانی رئیس کل بانک مرکزی در کنترل بازار ارز باعث شده تا شهروندان با دیدن او، به عملکرد وی اعتراض کنند و خواهان کناره گیری بهمنی از مسئولیت بشوند.

وبسایت مشرق که به نهادهای امنیتی و نظامی نزدیک است در بیان یک نمونه از این موارد نوشته وقتی رئیس کل بانک مرکزی از مجلس ختم پدر یکی از مسئولان نهاد ریاست جمهوری در مسجد نور تهران خارج می شد، مورد اعتراض تعدادی از رهگذران و شرکت کنندگان در مراسم ختم قرار گرفت.

بنا بر این گزارش، این عده به بهمنی گفته اند “اگر توانایی کنترل بازار ارز را نداری، ریاست بانک مرکزی را رها کن” اما او با گریختن از جمع معترضان، سوار اتوموبیل خود شده و به سرعت محل را ترک کرده است.

رسانه های اصولگرا می گویند که آخرین مورد از انتقادات مردم کوچه و خیابان از محمود بهمنی ظهر روز سه شنبه هفته جاری صورت گرفته اما خبرگزاری فارس شب گذشته گزارش داد که رئیس کل بانک مرکزی با تعیین یک شرط برای ادامه ماندن در پست خود، تهدید به استعفا کرده است.

این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران نوشت که این شرط “ آزادی عمل در تعیین سیاست های پولی” است.

یک منبع آگاه به فارس گفته که رئیس کل بانک مرکزی همچنین خواستار همکاری “سازمان های مرتبط با بانک مرکزی” شده و تأکید کرده است “در صورت اصرار برخی دستگاه ها بر ادامه سیاست‌های فعلی” ادامه همکاری به عنوان رئیس کل بانک مرکزی “بسیار مشکل” است.

 

ثبات نسبی در بازار و توصیه‌های امنیتی

نارضایتی رسانه های جریان حاکم از عملکرد محمود بهمنی در بانک مرکزی در حالی ابراز می شود که قیمت ارزهای مختلف در بازار پس از افزایش بی سابقه در اوایل هفته، طی روزهای گذشته با کاهش و ثبات نسبی مواجه بوده است.

سایت “مثقال” که به علت اطلاع رسانی لحظه به لحظه از بازار طلا و ارز در ایران باز نمی شود وتوسط دولت فیلترشده، نوشته که دلار در بازار آزاد دیروز تهران در حدود 1400 تومان خرید و فروش شد اما یورو و پوند، واحدهای پولی اتحادیه اروپا و بریتانیا مانند دلار با کاهش قیمت روبرو نبوده اند و همچنان بیش از 2000 تومان سیر می کنند؛ یورو 2100 تومان و پوند 2600 تومان.

در عین حال گزارش ها از تهران می گویند که این قیمت ها بیشتر پشت شیشه صرافی ها نصب است اما در عمل خرید و فروش چندانی صورت نمی گیرد. بخصوص در بازار دلار که فروشندگان از بیم نوسان لحظه ای قیمت و گران شدن احتمالی آن، ریسک فروش را مرتکب نمی شوند.

وضعیت به وجود آمده در بازار ارز، چهره ها و رسانه های نزدیک به محافل و نهادهای امنیتی را واداشته تا نسخه های امنیتی خود را برای مقابله با شرایط تجویز کنند.

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه و نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان در یادداشت روز گذشته خود، افزایش بی سابقه ارزش دلار در برابر پول ملی ایران را سناریوی “ستون پنجم دشمن” خواند و از مسئولان و دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی خواست برای “کشف سرنخ این ماجرا دست به کار شوند و ستون پنجم دشمن را ضمن برخورد شدید و پشیمان کننده با آنان، به ملت معرفی کنند.”

به نوشته شریعتمداری، پی گیری این ماجرا دشوار نیست و سرنخ ها به آسانی قابل کشف است.

پیش از شریعتمداری، فرمانده کل نیروی انتظامی از استقرار یگان های پلیس در بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی خبرداده بود.

اسماعیل احمدی مقدم گفته بود که این اقدام به منظور “جلوگیری از جرایم پولی، مالی واقتصادی” انجام می شود و افزوده بود استقرار پلیس در بانک ها “‌تاکنون این اتفاق در کشور ما نیافتاده که اگر افتاده بود شاهد اتفاقاتی نظیر اختلاس سه هزار میلیارد تومانی اخیر نبودیم.”

حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان همچنین تحریم بانک مرکزی ایران توسط آمریکا را بیشتر از یک طرح اجرایی، یک “تهدید” نامید و نوشت: “در حالی که آمریکایی ها با تلویحی نزدیک به تصریح از تهدیدی بودن این مصوبه و غیرعملیاتی بودن آن سخن می گویند، چه کسانی در داخل کشور به کمک آمریکا شتافته و با افزایش غیرمنتظره و بی دلیل قیمت دلار، تلاش کرده اند تهدید آمریکا را جدی و اثرگذار جلوه داده و به خیال خام خود، دل ملت را خالی کنند؟”

روند کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای دیگر و بخصوص دلار آمریکا پس از انتشار خبر تمایل کشورهای غربی به تحریم نفتی ایران و امضای قانون تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی توسط رئیس جمهوری آمریکا سرعت گرفته و به همین دلیل، برخی از کارشناسان نگرانی از کمبود جدی ارز در آینده را دلیل هجوم خریداران به بازار ارز دانسته اند.

با اینهمه، مقامات جمهوری اسلامی، از جمله رئیس کل بانک مرکزی و سخنگوی وزارت خارجه، تحریم بانک مرکزی را بدون اثر اقتصادی و مالی دانسته و گفته اند که اقدام ایالات متحده صرفا جنبه سیاسی دارد و هدف از آن، تشدید فشار روانی بر جمهوری اسلامی است.

 

درخواست جلسه فوق‌العاده مجلس

یک روز پیش از توصیه امنیتی حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان نیز معاون نظارتی بانک مرکزی، افزایش نرخ ارزهای خارجی را به فعالیت “دلالان و سودجویان” نسبت داده و با اعلام اینکه “حفظ ارزش پول ملی ایران به مسئولان امنیتی سپرده شده”، وعده داده بود که تا دو روز آینده [پنجشنبه] بازار ارز به ثبات خواهد رسید.

این در حالی است که احمد توکلی و الیاس نادران، دو نماینده اصولگرا در مجلس که از چهره های اقتصادی پارلمان و منتقد دولت محمود احمدی نژاد به شمار می آیند، روز گذشته طی نامه ای به علی لاریجانی، خواستار تشکیل جلسه فوق العاده مجلس برای بررسی بحران و تصمیم گیری به منظور “نجات اقتصاد ملی” شده اند.

این دو با انتقاد شدید، وضعیت کنونی بازار ارز را نتیجه سیاست اقتصادی دولت دانسته و با اشاره به تاثیر تحریم های اقتصادی بین الملل بر ایران، نوشته اند :“در حالی که کشور با مشکلات اقتصادی عمده ای مواجه است، دولت با آمارهای خودساخته، همه چیز را بر وفق مراد نشان می دهد و به جای پرداختن به مسایل اساسی کشور، به فعالیت های انتخاباتی ناسالم می پردازد.”

توکلی و نادران، با نسبت دادن بحران ارزی اخیر به “سوء سیاست و سوء مدیریت دولت و فشارهای خارجی”، مجلس را هم به دلیل عدم توجه به این مساله مورد انتقاد قرار داده و گفته اند: “تعجب آور عدم تحرک کافی مجلس است که نماینده مردم است و باید از حقوق آنان در برابر این وضعیت دفاع کند.”

طبق ماده ۱۰۳ قانون آئین نامه داخلی مجلس، در صورتی که شرایط امنیتی کشور ایجاب کند، مجلس می تواند به درخواست رئیس جمهور یا یکی از وزیران و یا ده تن از نمایندگان، برای رسیدگی به شرایط اضطراری جلسه غیر علنی تشکیل دهد.