فداییان اسلام هم با تهدید به ترور وارد شدند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» انتقادات جدید از احمدی‌نژاد و مصباح یزدی

هم‌زمان با حضور محمود احمدی‌نژاد در وزارت اطلاعات، جمعیت فداییان اسلام وی را “منحرف” و مصباح‌یزدی را “عامل تفرقه” معرفی کرد. در همین حال یک عضو جامعه روحانیت مبارز خبر از “نزدیکی” اطرافیان احمدی‌نژاد به شورای نگهبان داد. وی دلیل این مساله را تلاش برای تایید صلاحیت در انتخابات دانست.

جمعیت فداییان اسلام، که از گروه‌های قدیمی سیاسی است که به تازگی دور جدید فعالیت‌هایش را آغاز کرده، در بیانیه‌ای محمود احمدی‌نژاد را فردی “منحرف از نظر عقیدتی و سیاسی” دانست که به دلیل نداشتن “ظرفیت روحی” دچار این مشکل شده است.

آنان در این بیانیه خود احمدی‌نژاد را به “خارج شدن از مسیر حق” متهم کرده‌ و دلیل آن را نیز “عدم خودسازی علمی و اعتقادی” دانسته اند.

این گروه پیش از این نیز در بیانیه‌ای اطرافیان احمدی‌نژاد را تهدید کرده بود که اگر دست از “تفکرات التقاطی٬ ملی‌گرایانه و انحرافی” برندارند، سرنوشت احمد کسروی را پیدا خواهند کرد.

احمد کسروی نویسنده و پژوهشگری بود که در دوران حکومت پهلوی به نقد برخی مسایل دینی پرداخت و توسط اعضای همین گروه ترور شد.

فداییان اسلام همچنین در بیانیه خود از “مقامات جمهوری اسلامی” هم خواسته اند از “انحراف احمدی‌نژاد عبرت بگیرند”.

فداییان اسلام حمایت محمود احمدی‌نژاد از رحیم‌مشایی را از مصادیق انحراف وی دانسته و آن را منجر به ایستادگی رئیس دولت دهم در مقابل رهبر جمهوری اسلامی دانسته است.

این چندمین بار است که محمود احمدی‌نژاد توسط دیگر اصول‌گرایان تهدید می‌شود. هفته پیش هم محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس، با اشاره به عدم رضایت رهبر جمهوری‌اسلامی از استفاده از مشایی در پست‌های دولتی، گفته بود: “همان 20 میلیونی که او را بالا برد رئیس‌جمهور را پایین می‌آورند و این برداشت شخصی من است… خدا نکند روزی برسد که ما از اصل عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور در کشور استفاده کنیم که به نفع هیچ‌کس نیست”.

مجتبی ذوالنور، جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه نیز “جریان انحرافی” را به یک “تومور بدخیم” تشبیه کرده بود که “کنار مغز و نخاع این بدنه” قرار گرفته و “جراحی آن ممکن است تبعاتی برای نظام داشته باشد”.

اینک جمعیت فداییان اسلام با اشاره به تشکیل “جبهه پایداری”، مصباح یزدی را نیز به “چشم بستن بر روی وحدت و علم تفرقه را بلند کردن” متهم کرده و نوشته: “آنها معتقدند برخی از اعضای اصلی جبهه متحد اصولگرایی، به نحوی وابسته به هاشمی رفسنجانی بوده و در راستای اهداف ایشان حرکت می‌کنند و همین مسئله به تنهایی کافی است مصباح یزدی را که اختلافش با هاشمی به دهه ۴۰ باز می‌گردد، با تمام توان به میدان آورده و بدون تعارف، در مقابل مهدوی کنی به صف آرایی وادار کند”.

نگرانی‌های انتخاباتی اصول‌گرایان در حالی ادامه دارد که جعفر شجونی، از اعضای جامعه روحانیت مبارز، خبر از “نزدیکی” برخی از اعضای “جریان انحرافی” به شورای نگهبان داده و گفته است: “جریان انحرافی می‌خواهد به شورای نگهبان نزدیک شود تا از این طریق بتواند از فیلتر این شورا عبور کند”.

اصول‌گرایان از اطرافیان احمدی‌نژاد با عنوان جریان انحرافی نام می‌برند و بر این عقیده‌اند که آن‌ها قصد دارند با صرف هزینه‌های گزاف، 150 کرسی مجلس را در اختیار خود بگیرند.

پیش از این علی‌رضا زاکانی نماینده مجلس گفته بود: “برای هر نماینده بین یک تا سه میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌اند.” وی مجموع بودجه این جریان برای خرج کردن در انتخابات را 900 میلیارد تومان عنوان کرده بود.

حسین فدایی نیز با اشاره به تلاش‌های اطرافیان احمدی‌نژاد برای پیروزی در انتخابات مجلس، در توضیح آن چنین گفته بود: “جریان انحرافی به کاندیداهای مسئله دار متصل می شود و پول های هنگفت در اختیارشان قرار می دهد. هر کاندیدایی که هزینه های گزاف داشت قطعا به جریان انحراف متصل است”.

در تحولی دیگر محمود احمدی‌نژاد پس از حدود 9 ماه اختلاف با حیدر مصلحی، به وزارت اطلاعات رفت و با مدیران و کارکنان این وزارت‌خانه دیدار کرد.

اردیبهشت سال جاری احمدی نژاد بر سر عزل یا ابقای حیدر مصلحی با رهبر جمهوری اسلامی دچار اختلاف و این مساله منجر به خانه‌نشینی 11 روزه وی‌ شد. وی البته در این دیدار اشاره‌ای به این اختلافات نکرده است.

برخی اصول‌گرایان این دیدار احمدی‌نژاد را “انتخاباتی توصیف” کرده‌اند، زیرا وزارت اطلاعات یکی از مراجع چهارگانه برای استعلام درباره وضعیت کاندیداهای مجلس است.

برخی اصول‌گرایان هم تاخیر در ارائه لایحه بودجه از سوی دولت دهم را برای مقاصد انتخاباتی دانسته و اعلام کرده اند: “این اقدام باعث می‌شود که یا نمایندگان از تبلیغات انتخاباتی بازمانده و مجبور شوند که به صورت تمام وقت در ایام انتخابات در مجلس باشند که نتیجتا در بسیاری از حوزه‌ها، در غیاب نمایندگان مطرح و شناخته شده، حامیان جریان انحرافی می‌توانند یکه تازی کنند”.

حامیان و اطرافیان احمدی‌نژاد در ماه‌های گذشته بر فعالیت‌های انتخاباتی خود افزوده‌ و چندین سایت جدید راه‌اندازی کرده‌اند. آن‌ها همچنین تاکنون حداقل 3 جریان انتخاباتی راه‌اندازی کرده‌اند.