راهپیمایی سکوت سبز تهران

نویسنده
یاسمین منطقی

» بار دیگر انبوهی جمعیت گزارشگران را بهت زده کرد

مردم تهران روز چهارشنبه در پنجمین روز از اعتراضات سراسری به کودتای انتخاباتی، در میدان هفت تیر تهران تجمع کرده و به سوی میدان ولیعصر راهپیمایی کردند. این در حالی بود که همزمان، شش تن از ملی پوشان فوتبال ایران روز چهارشنبه در جریان مسابقه حساس فوتبال تیم ملی ایران با کره جنوبی و در همدلی با مردم ایران، با دست بندهای سبز در بازی حاضر شدند.

راهپیمایی دیروز که به صورت خودجوش برگزار شد و در آن صدهاهزار تن از مردم معترض تهران حضور داشتند، از اولین ساعات عصر با تجمع مردم معترض در میدان هفت تیر تهران آغاز شد، و انبوه جمعیت که تصاویر میرحسین موسوی و نشان های سبز در دست داشتند در این میدان گرد هم آمدند. تا عصر چهارشنبه، میدان هفتم تیر و خیابان های کریمخان زند و بلوار کشاورز  تا خیابان امیر آباد 27 خرداد مملو از مردم معترضی شده بود که با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار ابطال انتخابات و مقابله با “کودتای انتخاباتی” بودند.

در این راهپیمایی، تصاویری از قربانیان شلیک مستقیم بسیجیان عضو گردان های عاشورا به سوی مردم نیز - که روز دوشنبه 8 نفر از شرکت کنندگان در راهپیمایی مسالمت آمیز علیه کودتای انتخاباتی را به قتل رساندند -   در دست  برخی حاضران دیده می شد.

مردم معترض همچنین با در دست داشتن پلاکاردهایی کشته شدن دانشجویان در حمله یگان های ویژه و هواداران مسلح محمود احمدی نژاد به کوی دانشگاه تهران و چند دانشگاه دیگر کشور را محکوم و به آن اعتراض کردند.

به رغم جمعیت چند صد هزار نفری حاضر در راهپیمایی اعتراض آمیز روز چهارشنبه، مردم تنها در ابتدا به سر دادن شعارهایی در رد نتایج اعلام شده آرا و تاکید بر خواست خود مبنی بر ابطال انتخابات پرداختند، و در ادامه تظاهرات از سر دادن هر گونه شعار خودداری کردند.

 

 

پلاکاردهای مردم

گروهی از مردم معترض پرده نوشته بزرگی در پیشاپیش خود داشتند که بر آن نوشته بود: “حماسه خس و خاشاک”. اشاره معترضان به اظهارات توهین آمیز و تحریک کننده محمود احمدی نژاد بود که چند روز پیش، در سخنانی ادعا کرد که معترضان به نتایج انتخابات “خس و خاشاک هستند.”

مردم معترض همچنین در اوایل شب پلاکاردهایی در دست گرفتند که در آن نوشته شده بود: “برای جلوگیری از کشتار، قبل از تاریکی متفرق شوید”.

شعارهای دیگری که بر روی کاغذها نوشته شده‌بود عبارت بودند از: “رأی من کجاست؟”، “Where is my vote?“، “خاری هستیم در چشم دیکتاتور”، “کور شود چشمی که رأی ما را ندید”، “خاشاک خودتی نه مردم”، “سکوت سرشار از سخنان ناگفته است”، “چرا سکوت کنیم؟ چرا توقف کنیم؟ ما به جستجوی حقیقت آمده‌ایم، ما نسل سبز، جوانان ایران‌زمینیم”، “سکوتمان از رضایت نیست”، “آن‌ها خشونت را می‌خواهند و ما صلح و آرامش را؛ بیایید با سکوت سبزمان بداندیشان را ناکام بگذاریم”، “رسانه‌ی ملی! این ملت چندمیلیونی اغتشاش‌گر نیستند، دروغ چرا؟!“، “محمود به هوش باش، ما مردمیم نه اوباش”، “خس و خاشاک تویی، پست‌تر از خاک تویی، زور تویی، کور تویی، هاله‌ی بی‌نور تویی، دلیر و بی‌باک منم، مالک این خاک منم”، “مطمئن باش خدا پیشاپیش ما گام برمی‌دارد و پیکارمان را به پیروزی می‌رساند”، “چرا در قانون مجازات اسلامی، مجازاتی برای تقلب در آراء مردم وجود ندارد؟!“، “رأی سبز من، اسم سیاه تو نبود”، “هیچ حیوانی به حیوانی نمی‌دارد روا، آنچه این نامردمان با جان انسان می‌کنند، دست خون‌آلود را، در پیش چشم خلق پنهان می‌کنند”، “در ناامیدی بسی امید است، پایان شب سیه سپید است” و…

تعدادی از دانشجویان نیز با در دست داشتن پلاکاردهایی با تصاویر حمله به کوی دانشگاه و اسامی شهدای کوی در این راهپیمایی حضور پیدا کردند. شعارهایی که آن‌ها در سکوت با خود حمل می‌کردند عبارت بود از: “کوی دانشگاه به خاک و خون کشیده‌شد”، “مردم! همکلاسی‌هایمان را کشتند”،‌ “اسامی کشته‌شدگان کوی دانشگاه در 25 خرداد: مبینا احترامی، کسری اشرفی، فاطمه براتی، کامبیز شعاعی، محسن ایمانی”، “برادر شهیدم، رأیتو پس می‌گیرم” و…

مأموران نیروی انتظامی که در طول مسیر حضور داشتند برخورد خشونت‌آمیزی با مردم نداشتند و از این رو تعدادی از کسانی که به آن‌ها می‌رسیدند با تشکر کردن، از کنارشان می‌گذشتند. این در حالی بود که خطوط تلفن موبایل در محدوده راهپیمایی اعتراض آمیز مردم قطع شده بودند.

راهپیمایی های اعتراض آمیز مردم علاوه بر تهران تهران در پنجمین روز خود به اغلب شهرهای بزرگ ایران گسترش یافت و شهرهایی چون مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز و سایر شهرهای کشور نیز  شاهد اعتراضات گسترده مردمی بود.

 

همراهی ملی پوشان با اعتراضات مردم

همزمان روز چهارشنبه در بازی تیم ملی فوتبال ایران با کره جنوبی شش تن از بازیکنان سرشناس تیم ملی ایران در در اقدامی غیر منتظره برای اعلام همدلی و همراهی با مردم معترض در ایران با دستبندهای سبز که اکنون به نماد هواداران میرحسین موسوی و مخالفت با “کودتای انتخاباتی” تبدیل شده را به دستان خود بسته بودند.

اگرچه اغلب این بازیکنان در فاصله دو نیمه به واسطه فشارهایی که از تهران بر همراهان تیم ملی آورده شد مجبور به در آوردن دستبندهای سبز شدند، اما در این میان مهدی مهدوی کیا کاپیتان تیم ملی ایران، که بازوبند کاپیتانیش را نیز به رنگ سبز برگزیده بود، به حفظ دستبند سبز خود پرداخت.

اقدام ملی پوشان ایران با استقابل گسترده مردم و جوانان در سراسر ایران مواجه شد و مردم در وبلاگ ها و شبکه های اجتماع، به طرز گسترده ای  فوتبالیست ها را برای همراهی با اعتراض عمومی مورد تجلیل قرار دادند.