ستار بهشتی هم....

تقی رحمانی
تقی رحمانی

به مصلحت است که وقتی جوانی را کشتی، به خاطر حفظ حکومت، عامل را محاکمه نکنی.بعد سنتی را پایه گذاشتی که مصلحت؛ یعنی قدرت حاکم و هر آنچه منافع آن اقتضا می کند .ستار بهشتی هم رفت با چهره ای جنوب شهری که قلدران و زور گویان نامرد اطلاعات نیروی انتظامی که در ضرب و شتم از همتایان اطلاعاتی و سپاهی خود بی رحم تر هستند ؛ تحریک  می شوند که به قول خودشان  روی این بچه پرو را کم کنند. اما ستار بچه حقگو بود وصریح و شجاع اما نه گدا وچابلوس. پس باید این بچه جنوب شهری را می زدند حتی اگر بمیرد؛ چون با آنها نبود.هما ن گونه که روی زهرا کاظمی را به خاطر شجاعتش می خواستند کم کنند و فاجعه آفریدند اما نمی دانند که فاجعه تراژدی ی شود و زمانی حماسه، و آن وقت است که باید پاسخ دهند که به کدامین گناه زدید و کشتید، این همه انسان را ….

مادر ستار گفت که از خدا گرفتم و به خدا پس دادم. این جمله را از مادر بزرگ ها در هنگام مصیبت شنیده ایم این اعتقاد مذهبی که آرامش بخش درد جانکاه از دست دادن فرزنداست . خاله  داغ جوان دیده ام؛  می گفت مادر داغ  دیده لکه ای سیاه برقلب ش می نشیند که پاک نمی شود. پس مادر داغ دیده دیگر شاد نیست اما با خدای خود نجوا دارد. خدا ی او و خدای رئیس قوه قضا یکی است.

رئیس قوه قضا ئیه چه خواهد گفت وقتی که پی ببرد که قلدران بی تدبیر  به جای کلاه  باز سر  آوردند .آنها میدانند که اگرسر آورند توبیخ جدی در کار نیست. چون  مصلحت حکومت این است که  غلامان وفا دار را نگهبان باشد حالا یک نفر مرد  که مرد؛ او که برای نظام نقشی نداشته است . اگر از نیروهای ما کسی برفرض خطایی کرده باید   هوایش را داشته باشیم. این جمله را نگارنده از امنیتی ها بارها شنیده ام .

سالهاست این ملک را  چنین تدبیر کرده اند ومردم را چنین سیاست می کنند و ادعای عدل علی هم دارند.راستی جواب مادر ستار را چه می دهند.

اما خواهر ستار گفت خون برادرش؛ همانند خون سیاوش می جوشد ؛ میدانیم که خون  سیاوش  در امتداد تاریخ، در رگ حسین  جوشید و نمادی از آزادی خواهی ملی شد. پس در سخن خواهر ستار رازی است که کم کم به مرور زمان  و به شهادت  تاریخ بارها خود را نشان داده است، منتها حاکمان را سر پند گرفتن کمتر است. اما چه بگیرند و چه نگیرند عادت تاریخ ترک نمی شود. اگر عدالت بر ظالم  اجرا شود، خود درس  تاریخ است.

مردمی که به نام حسین قیام کردند چگونه باید تحمل کنند این درد را که جوانی به جرم آن که جرات انتقاد داشته  کشته خشونت عریان ماموران شود . ایا مراجع دینی از مادر ستار دل جویی خواهند کرد آیا  از او احوال خواهند پرسید. دیگر بزرگان نام آشنا در جامعه چه خواهند کرد.اینان با هم دردی با مادر ستار  به حکومت خواهند گفت ظلم کردی و منتظر عقوبت باش. خواهند گفت ما معترض هستیم؟

زمان می گذارد، این جنایت کاران کارنامه ظلم را قطور تر می کنند، مصلحت حکومت تاری خطرناک می شود و زندگی ملتی در آن می افتد. اما عدالت خواهی در جایی خود را نشان خواهد داد. در حال حاضر با همدری با با مادر و خواهر ستار و زنده نگه داشتن یاد او.

اما در شان ملت ماست که هر ظلمی جدا جدا و قبل از سرد شدن خون مقتول مظلوم مورد بررسی منصفانه قرار گیرد .ایا مقامی ثوضیح خواهد داد که بر ستار چه رفته است؟

مردمی به نمایندگی  از ملت  با گرامی داشت خاطره ستارها و دیگرانی دیگر که در شکنجه جان سپردند، روزی عدالت را منصفانه و دور از انتقام کور اجرا خواهد کرد و ستارها با عمل شان مشعل این راه و نوید آن روزهستند.

عدالت در انتظار خواهد نشست و نظاره  وقضاوت دقیق خواهد کرد که آیا مدعیان عدالت عادل هستند. دردمندانه با خانواده ستار بهشتی همراه باشیم برای روح او علو درجات را بخواهیم و یادش را گرامی داریم. چون بعد از این روز، هم روزهاست.

بعداز روز های تزویر ؛ روزهای تدبیرهم در راهند.