سوخوهای سپاه به دنبال پهپاد آمریکایی

نویسنده
آرش معتمد

» پس از نفوذ پهپاد ایرانی به حریم هوایی اسرائیل

حدود یک ماه پس از ادعای جمهوری اسلامی و حزب الله مبنی بر نزدیک شدن  یک هواپیمای بدون سرنشینی ساخت تهران به حریم هوایی اسرائیل، حالا سرداران جمهوری اسلامی شاکی شده اند که چرا یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به 30 کیلومتری خط ساحلی ایران نزدیک شده است. هواپیمایی که مورد تهاجم جنگنده های سپاه قرار گرفت.

همزمان یک نماینده مجلس که سابقه حضور در سپاه را دارد گفته است اصلا مهم نیست هواپیمای بدون سرنشین امریکایی به مرز دریایی ایران وارد شده است یا خیر.

خبرگزاری های داخلی روز جمعه به نقل از سردار احمد وحیدی، خبر مقابله نیروهای نظامی جمهوری اسلامی را با یک هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده مخابره کردند. وزیر دفاع دولت محمود احمدی نژاد از ورود یک هواپیمای “ناشناس” به فضای فوقانی دریایی سرزمینی ایران در آب های خلیج فارس خبر داده و گفته است :” که با اقدام به هنگام هوشمندانه و قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مجبور به فرار گردید.”

سردار وحیدی به “هوشیاری” جمهوری اسلامی اشاره و تصریح کرده است :” همه تحرکات را به طور دقیق رصد نموده و با اقتدار موثر، اقدام‌هایی قاطع، لازم و به موقع را معمول خواهد کرد.”

نه خبرگزاری فارس – نزدیک به سپاه – و نه خبرگزاری ایرنا – ارگان دولت مستقر- نگفته اند سردار وحیدی این اظهارات را در کجا مطرح کرده است.

 

حمله سپاه به هواپیمای آمریکایی

یک روز پیش از  این افشاگری که بلافاصله مقالات روحیه بخش و رجزخوانی های متعددی را درباره توان دفاعی ایران به روزنامه ها رساند، پنتاگون – وزارت دفاع ایالات متحد- با انتشار بیانیه ای گفت هفته گذشته دو جنگنده سوخوی-25 سپاه پاسداران در اسمان با یک هواپیمای بدون سرنشین و غیر مسلح آمریکایی درگیر شده اند و کار حتی به شلیک گلوله از سوی جنگنده های ایرانی کشیده است. این آتش بازی هوایی 11 آبان رخ داده است.

سوخو-25 جت جنگنده تک سرنشین دو موتوره است که در زمان اتحاد جماهیر شوروی تولید شده است. ماموریت اصلی این هواپیما پشتیبانی نزدیک از نیروهای زمینی است. یکم بهمن 1369 همزمان با جنگ اول خلیج فارس ۷ فروند سوخو-۲۵اس متعلق به نیروی هوایی عراق برای یافتن محلی امن برای در امان ماندن از حملات عملیات “طوفان صحرا” به ایران پناهنده شدند. ارتش ایران آن هواپیماها را هدیه‌ای از دشمن سابق خود تلقی کرد و آنها را متصرف شد. هم اکنون هواپیماهای مزبور به همراه سری جدید خریداری شده در خدمت نیروی هوایی سپاه پاسداران است. معلوم نیست که سوخو درگیر در عملیات علیه پهپاد آمریکائی از همان گروه متعلق به عراق است یا نه.

پنتاگون تصریح کرده است به این هواپیمای بدون سرنشین صدمه وارد نشده و  ادعا کرده است که در زمان درگیری این هواپیما 30 کیلومتر با خط ساحلی ایران فاصله داشته است. پهپاد ایرانی که به مقصد اسرائیل می رفت هم در 29 کیلومتری اسرائیل ساقط شد.

با این حال سردار وحیدی که در اظهارات خود به هیچ روی اشاره به ملیت هواپیمای بدون سرنشین نکرد تصریح کرده است :” جمهوری اسلامی ایران با استفاده از همه ظرفیت‌های ذی‌ربط از جمله مراجع ذی صلاح بین المللی موضوع را در دست پیگیری دارد.”

سردار مسعود جزایری معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستادکل نیروهای مسلح، نیز همچون وزیر دفاع جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی فارس اشاره به آمریکایی بودن هواپیمای مذکور نکرده و صرفا گفته است:” مدافعان جمهوری اسلامی ایران هرگونه تجاوز هوایی، زمینی و دریایی را با قاطعیت پاسخ می‌دهند.”

وی برای بر حذر داشتن دشمنان جمهوری اسلامی از نزدیک شدن به مرزهای ایران خاطرنشان کرده است :” چنانچه هرگونه پرنده بیگانه‌ای بخواهد وارد فضای کشورمان شود، نیروهای مسلح ما با آن برخورد خواهند کرد.”

 

درگیری با اسرائیل

تاکید سرداران نظام بر مسائلی چون تمامیت ارضی و پیگیری بین المللی در حالی پر رنگ شده است که اواخر مهرماه با افتخار بسیار از نفوذ یک هواپیمای بدون سرنشین ساخت ایران به آسمان اسرائیل سخن می گفتند. 23 مهرماه سردار وحیدی خود به پرواز آمدن یک هواپیمای جاسوسی در آسمان اسرائیل را نشان از ضعف “گنبد آهنین” اسرائیل دانست. وزیر دفاع در در حاشیه افتتاح ۸ واحد تولیدی نظامی گفته بود: “پرواز پهپاد حزب الله لبنان بر فراز اراضی اشغالی، نشان از سستی و ضعف آن چیزی است که رژیم صهیونیستی به آن گنبد آهنین می‌گوید.”

جمهوری اسلامی این نوع هواپیماهای بدون سرنشین را “پهپاد” می خواند. کلمه ای اختصاری برای عبارت “پرنده هدایت‌پذیر از راه دور”

وزیر دفاع دولت احمدی نژاد پیروزمندانه از اقدام شبه نظامیان لبنانی سخن گفته  و  آن را “ گوشه‌ای از توانمندی اسلام” خوانده بود: “هرآنچه در این مدت، با عنوان گنبد آهنین فضای دفاعی رژیم صهیونیستی بیان می‌شد با این اقدام فروپاشید و مشخص شد رژیم صهیونیستی نمی‌تواند از خشم امت اسلام درامان باشد.”

در آن زمان سید حسن نصر الله –ـ دبیر کل حزب الله-ـ در گفتگو با شبکه تلویزیونی المنار ضمن پذیرش مسئولیت ارسال این هواپیمای جاسوسی به آسمان اسرائیل، همچنین اذعان کرده بود :” اجزای این هواپیمای تجسسی در ایران ساخته شده اما در لبنان مونتاژ شده است.”

شاخ و شانه کشیدن مقامات در تهران برای تل آویو البته بی پاسخ نماند. اندک زمانی پس از انتشار خبر نفوذ هواپیمای بدون سرنشین به خاک اسرائیل، جنگنده های این کشور با طی مسافتی 6 هزار کیلومتری به خاک سودان وارد شدند تا کارخانه اسلحه سازی “یرموک” در پایتخت سودان را زیر آتش بگیرند. گفته می شود این کارخانه با خاک یکسان شده متعلق به سپاه پاسداران بوده است و قطعات هواپیمای بدون سرنشین را در انجا تولید می کرده است.

 

کوثری : اصلا مهم نیست تجاوز صورت گرفته یا خیر

در همین راستا روز شنبه  اسماعیل کوثری از اعضای کمیسیون امنیت ملی پارلمان در سرمقاله روزنامه تهران امروز به تمجید تمجید از درگیری نظامی جمهوری اسلامی با هواپیمای بدون سرنشین آمریکا پرداخت. به نوشته وی “ اقدام به موقع ایران در ممانعت از نفوذ یک پهپاد آمریکایی به مرز هوایی کشور بار دیگر مباحث درباره مقوله امنیت ملی و مرزهای امنیت ملی را موجب شده است.”

استدلال اسماعیل کوثری که خود از سرداران پیشین است در نوع خود جالب توجه است. او می گوید اصلا مهم نیست هواپیمای بدون سرنشین امریکایی به مرز دریایی ایران وارد شده است یا خیر.” فارغ از اینکه محدوده تجاوز پهپاد آمریکایی به مرز هوایی ایران چقدر بوده و آیا اساسا تجاوزی صورت گرفته یا در صدد تجاوز بوده است، اما یک نکته مسلم و مسجل است که هیچ کشوری خدشه به امنیت ملی‌اش را نمی‌پذیرد و ایران هم از چنین قاعده‌ای استثنا نیست.”

با این حال نشانه ای وجود ندارد که قدرتمندترین ارتش جهان اسیر تهدیدهای سرداران جمهوری اسلامی یا نماینده مجلس نهم شده باشد .  جرج لیتل سخنگوی پنتاگون در گفتگو با خبرنگاران تصریح کرده است ایالات متحده” مانند همیشه به پروازهای همیشگی بر فراز خلیج فارس به منظور ایفای تعهدش برحفظ امنیت منطقه ادامه می دهد.”