ایران و چین راه حل روسیه را می پذیرند

نویسنده

» گزارش نیوزاشیا از بحران سوریه

چین و ایران روز سه شنبه از طرح روسیه برای خنثی کردن حمله آمریکا به سوریه از طریق نابودی سلاح های شیمیایی سوریه به دست دولت این کشور حمایت کردند.

سخنگوی وزیر خارجه چین، هونگ لی، به خبرنگاران گفت “ما از پیشنهاد روسیه در این زمینه استقبال می کنیم.”

وی افزود: “تا آنجا که این پیشنهاد باعث کاهش تنش فعلی بر سر مساله سوریه می شود و کمک می کند یک راه حلی سیاسی برای موضوع سوریه پیدا شود، ما از آن حمایت می کنیم و امیدواریم جامعه بین المللی پاسخ مثبتی به آن بدهد.”

سخنگوی وزارت خارجه ایران هم در یک کنفرانس مطبوعاتی در تهران گفت که این راه حل باید شامل نابودی سلاح های شیمیایی که در دست شورشیان است نیز بشود. شورشیان خواستار سرنگونی رژیم بشار اسد در سوریه هستند.

وی گفت: “جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد روسیه را که با هدف توقف اقدامی نظامی علیه سوریه ارائه شده است، با دیدی مثبت نگاه می کند.”

وی افزود: “ما خواستار پاک شدن منطقه از سلاح های کشتار جمعی هستیم.” وی گفت: “این تلاش ها باید شامل سلاح های شیمیایی که در درست شورشیان است نیز بشود.”

ایران که متعهد اصلی سوریه در منطقه است هشدار داده است که هر گونه حمله به رهبری آمریکا علیه رژیم دمشق می تواند به گسترش جنگ د رمنطقه بیانجامد.

واشنگتن نیروهای اسد را متهم به استفاده از سلاح های شیمیایی کرده است که منجر به کشته شدن 1429 نفر در ماه گذشته شد. آمریکا در پی یافتن حمایت بین المللی برای اقدامات تنبیهی علیه رژیم اسد است.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از دمشق خواست “سلاح های شیمیایی خود را تحت نظارت بین المللی قرار دهد و سپس آن ها را نابود کند.”

اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز این فکر را “توافقی چشمگیر” خواند.

چین که صاحب حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل است بارها، در همراهی با روسیه، عضو دیگر صاحب حق وتوی سازمان ملل، مانع تصویب قطعنامه شورای امنیت برای اقدامی نظامی علیه سوریه شده است.

چین مرتبا خواستار “راه حل سیاسی” برای بحران سوریه شده است.

اظهارات هونگ پس از آن صورت گرفت که یک مقام بلندپایه نظامی آمریکا گفت برخورد آمریکا با سوریه نباید به کره شمالی این فکر را القا کند که این کشور می تواند از سلاح های شیمایی خود استفاده کند.

جیمز میلر، معاون وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه در ملاقات با همتای چینی خود گفت: “ما تاکید می کنیم که با توجه به زرادخانه سلاح های کشتار جمعی کره شمالی، نباید این تفکر پیش بیاید که حساسیت دنیا و جامعه بین المللی نسبت به استفاده از سلاح شیمیایی کاهش یافته است.”

وی تاکید کرد که نه تنها دیدگاه آمریکا در این زمینه بلکه نگاه جامعه بین المللی، از جمله چین، در زمینه جلوگیری از استفاده از سلاح شیمیایی باید مورد تاکید و پیروی مجدد قرار گیرد.

منبع: نیوزاشیا - 9 سپتامبر2013