مرگ پسر فلاحیان؛
فقط یک خط

نویسنده
فیروزه متین

» تسلیت به عالیجناب خاکستری

در میان هیاهوی ماجرای ترحیم و تسلیت‌های سیاسی در روزهای گذشته در ایران، خبر درگذشت فرزند ۲۳ ساله علی فلاحیان، وزیر اسبق اطلاعات و یکی از متهمان پرونده قتل‌های زنجیره‌ای پاییز ۷۷، در حاشیه خبری قرار گرفت.

خبر درگذشت فرزند ۲۳ ساله فلاحیان تنها یک خط بود: “امیرحسین فلاحیان فرزند علی فلاحیان وزیر اطلاعات دولت هاشمی رفسنجانی به دلیل ایست قلبی درگذشت. امیرحسین کوچکترین فرزند علی فلاحیان است”.

این خبر در میان برخی از کاربران شبکه های اجتماعی با طرح این پرسش رو به رو شد که “چگونه جوانی ۲۳ ساله دچار ایست قلبی شده است؟” برخی نیز به گمانه زنی های مختلف درباره احتمال ایست قلبی فرزند علی فلاحیان پرداختند؛ امری که موجب شد تا دفتر علی فلاحیان، روز دوشنبه با انتشار اطلاعیه ای علت درگذشت فرزند وی را تشریح کند.

در اطلاعیه دفتر پدر امیر حسین فلاحیان آمده بود: “مرحوم امیرحسین فلاحیان فرزند آخر حجت الاسلام والمسلمین علی فلاحیان متولد ۱۳۷۰ از بدو تولد با عارضه عروقی مواجه بود که با تشدید بیماری در سال۱۳۸۹ تحت عمل جراحی وریدی پای چپ قرار گرفت، لیکن به دنبال احساس ناراحتی در روز جمعه مورخه ۱/۱۲/۱۳۹۳ به توصیه پزشگان معالج در بیمارستان خاتم الانبیا بستری شد که پس از سه روز پیگیری و درمان دچار آمبولی گردید و به رحمت حق پیوست”.

این اطلاعیه افزوده بود: “مرحوم از دانش آموختگان مدارس نیکان بود که با علاقه در زمینه زبان‌های خارجی موفق به تسلط به زبان انگلیسی گردید. وی همچنین در امور خیریه فعال بوده و در موسسه خیریه نورالمبین و خیریه حضرت زهرا (س) در جهت خدمت به کودکان بی‌سرپرست پیش قدم بود.اینک در آستانه ایام فاطمیه در سوگ مرحوم امیرحسین فلاحیان که از خادمان و برگزارکنندگان مجالس حسینی و مجالس روضه حضرت فاطمه زهرا بود، نشسته ایم.امید که این مرحوم مورد شفاعت حضرات معصومین و به ویژه حضرت فاطمه زهرا که مورد عشق و علاقه ایشان بود قرار گیرد.ضمنا مراسم تشییع جنازه آن مرحوم فردا صبح ساعت۹ صبح به آدرس خیابان شریعتی بالاتر از پل رومی کوچه شهید دوولو برگزار می‌گردد”.

مراسم تشییع امیرحسین فلاحیان روز گذشته و با حضور محسنی اژه ای ـ که در کتاب خاطرات خانه اشباح لقب “عالیجناب خاکستری” داشت و همچنین وزیر اطلاعات دولت اول محمود احمدی نژاد ـ و کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و جمعی از ماموران سابق وزارت اطلاعات برگزار شد.

در تصاویر منتشر شده از این مراسم، تصویر محسن فلاحیان یکی دیگر از فرزندان علی فلاحیان هم که چند سال قبل در جریان کشیدن اسلحه و شلیک به یک مامور نیروی انتظامی موجب مرگ او شد، دیده می شود.

 

هاشمی رفسنجانی مرگ فرزند فلاحیان را به وی تسلیت گفته است: “درگذشت فرزند دلبندتان، امیرحسین را به جناب‌عالی و خانواده محترم تسلیت می‌گویم.با آرزوی علو درجات برای آن فقید سعید، صبر و اجر بازماندگان را از خدای بزرگ خواستارم”.

حسن خمینی نیز در پیامی به فلاحیان نوشته است: “در گذشت پسر گرامی‌تان مرحوم آقای امیر حسین فلاحیان را تسلیت عرض نموده، بقای عمر جنابعالی را مسئلت دارم و برای آن مرحوم رحمت واسعه آرزومندم”.

 علی فلاحیان، وزیر اطلاعات دو دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، بر اساس افشاگری های روزنامه های دوران اصلاحات و برخی از روزنامه نگاران پیگیر پرونده قتل های زنجیره ای ازجمله اکبر گنجی و عماد الدین باقی، یکی از معروف ترین چهره های اطلاعاتی در تاریخ جمهوری اسلامی است که نقش هدایت و سازماندهی تیم های ترور داخل و خارج از کشور را بر عهده داشت. او همچنین از سوی برخی فعالین سیاسی بارها به اتهام قتل افرادی چون سیامک سنجری و فاطمه قائم مقامی مورد پرسش قرار گرفته است.