احمدی نژاد چه و چگونه خواهد گفت؟

نویسنده
حسین محمدی

» ادامه دعوا های مجلس و دولت

در حالی که محمود احمدی‌نژاد امروز قرار است در مجلس حضور یابد، بحث بر سر سخنان وی، موضوع صحبت‌ها و علنی یا غیرعلنی بودن جلسه، محل اختلاف دولت و نمایندگان مجلس است. نمایندگان مجلس خواستار برگزاری جلسه غیرعلنی هستند و از احمدی‌نژاد درخواست کرده‌اند که درباره برخی موضوع‌ها صحبت نکند، اما وی با رد شروط نمایندگان، گفته است که در جلسه علنی پیرامون مشکلات اقتصادی کشور و همچنین فاز دوم هدف‌مندی یارانه‌ها سخن خواهد گفت.

تاکید احمدی‌نژاد و دولت بر سر اجرای فاز دوم هدف‌مندی یارانه‌ها در حالی است که نمایندگان مجلس تهدید کرده‌اند در صورت انجام این کار،احمدی‌نژاد را استیضاح خواهند کرد.

بهلول حسینی، نماینده مجلس، در این زمینه به نقل از احمدی‌نژاد به ایلنا گفته است: “رئیس جمهور… مطرح کرد که زیر بار شروطی که نمایندگان برایم گذاشته‌اند نمی‌روم چرا که شروط نمایندگان را خلاف اصل قانون اساسی می‌دانم.. طبق قانون اساسی رئیس جمهور می‌تواند در صحن علنی حضور یابد و گزارشی را به نمایندگان مجلس ارائه کند”.

وی همچنین به نقل از احمدی‌نژاد گفته: “برای حضور من در مجلس شرطی معین شده که اگر این شرط برپایه تعامل باشد این شرط را خواهم پذیرفت ولی به غیر از این من زیر بار شروط نمایندگان نخواهم رفت چرا که شروط نمایندگان را خلاف اصل قانون اساسی می‌دانم”.

حسینی اضافه کرده است که احمدی‌نژاد در مجلس علاوه بر مسایل و مشکلات کشور، درباره فاز دوم طرح هدف‌مندی یارانه‌ها نیز سخنانی را ایراد خواهد کرد.

استاندار آذربایجان شرقی نیز خبر داده که احمدی‌نژاد در دیدار با مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی، گفته دولت “تصمیم جدید” برای اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها دارد و این مساله “ضرورت گریزناپذیر اقتصاد کشور” است. بنا به اظهارات وی، احمدی‌نژاد گفته است: “با اجرای این گام درآمد حاصل از آن صرف هزینه‌های جاری خواهد شد و در نتیجه می‌توان پول نفت را صرف توسعه عمرانی کشور کرد”.

اما عابد فتاحی٬ نماینده مجلس، با اشاره به اینکه دولت “۵۰ هزار تومان در جیب راست مردم می‌گذارد و ۱۵۰هزار تومان از جیب چپ ملت خارج می‌کند”، گفته که در صورت اجرای فاز دوم هدف‌مندی یارانه‌ها “اوضاع قابل کنترل نخواهد بود و اقتصاد از هم خواهد پاشید و تورم بالا خواهد رفت”.

فتاحی اضافه کرده: “دولت نمی‌تواند از مجلس عبور کند. اگر این مسئله پیش بیاید مجلس به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند و عدم کفایت، رئیس جمهور را صادر می‌کند”.

حضور احمدی‌نژاد در مجلس، بنا به درخواست خود وی صورت می‌گیرد. نمایندگان مجلس ابتدا خواهان آن بودند که این جلسه به شکل غیرعلنی برگزار شود، اما احمدی‌نژاد خواستار تشکیل جلسه علنی شد. نمایندگان نیز خواهان آن شدند که جلسه‌ای چهار ساعته برگزار شود که در آن دو ساعت احمدی‌نژاد و دو ساعت نمایندگان مجلس صحبت کنند. اما احمدی‌نژاد در نامه‌ای خطاب به هیات رییسه مجلس، اعلام کرده که به مدت یک ساعت و نیم در مجلس حضور خواهد یافت و حاضر به ماندن در مجلس برای شنیدن نقطه نظرات نمایندگان نیست. اما محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس، گفته است که “اگر قرار باشد رئیس جمهور مکلم وحده باشد مجلس تمایلی برای این نشست مشترک ندارد”.

سایت الف، متعلق به احمد توکلی، در این زمینه نوشته است: “ بازی دوسر باخت در این نمایش یک طرفه است. اگر رئیس جمهور سخنان خود را بگوید و از مجلس خارج شود مجلس چه با طرح ها و برنامه های رئیس جمهور موافقت کند و چه مخالفت، بازنده این بازی از پیش طراحی شده است. رئیس جمهور‌ احتمالا در این نشست از تصمیم خود برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها خواهد گفت و این درحالی است که اظهارات وی به طور مستقیم از رسانه ملی پخش می شود. نمایندگان مجلس اگر موافقت کنند در این خیانت ملی شریکند و اگر مخالفت کند دولتی ها اینطور تبلیغ خواهند کرد که رئیس جمهور تصمیم داشت به عنوان یک ناجی ملی جیب مردم را پر کند اما مجلس اجازه نداد”.

با وجود انتقادهای نمایندگان اصول‌گرا، محمدرضا تابش، نماینده اصلاح طلب و از اعضای فراکسیون اقلیت، درباره حضور احمدی‌نژاد در مجلس گفته است: “حضور احمدی نژاد برای افزایش تعامل با نمایندگان و از این جهت خوب است. فکر می کنم که ایشان برای بحث افزایش تعامل و هماهنگی بیشتر می خواهد به مجلس بیاید و این نقطه مثبتی است که تعاملات بیشتر شود… مسائل بودجه، اثرات تحریم ها در اوضاع و احوال کشور، وضعیتی که برای اجرایی کردن فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها با آن مواجه هستیم و تدوین بودجه مسائلی است که قطعا در این جلسه مطرح می شود”.

از سوی دیگر نمایندگان مجلس با برگزاری یک جلسه غیرعلنی، درباره حضور احمدی‌نژاد در مجلس به بحث و گفت‌وگو نشستند. در این جلسه مقرر شد که غلامرضا مصباحی مقدم، محمد‌رضا باهنر، مسعود میرکاظمی، عباس رجایی، حمیدرضا فولادگر، مسعود پزشکیان، بحرینی و عبدالرضا مصری بعد از سخنان احمدی‌نژاد در مجلس سخنرانی کنند.

در روزهای گذشته، نخست توسط یک نماینده مجلس اعلام شد که احمدی‌نژاد، می خواهد با حضور در مجلس به ارائه “توضیحاتی درباره مسائل جاری کشور و طرح مسائل کلی” بپردازد؛ حضوری که به گفته‌ی حسن سبحانی‌نیا، از اعضای هیات رییسه مجلس، “برای هفته گذشته” برنامه‌ریزی شده بود، اما به دلیل “مشغله کاری” لغو شد.

از سوی دیگر در حالیکه محمد دهقان، عضو هیات رییسه مجلس گفته بود که “به نظر می‌رسد درخواست رئیس‌جمهور برای حضور در جلسه غیرعلنی مجلس باشد”، لطف‌الله فروزنده، معاون پارلمانی احمدی‌نژاد، تاکید کرد که رییس دولت دهم”خواستار صحبت در جلسه علنی” است.

فروزنده هدف از برگزاری چنین جلسه‌ای را “بررسی برخی مشکلات حوزه اقتصاد خصوصا بودجه” و “آخرین مسائل جاری کشور” دانسته و گفته بود: “این نشست کاملا علنی خواهد بود و وزرای اقتصادی نیز پیش از سخنرانی رئیس‌جمهور مطالبی را بیان خواهند کرد”.

برنامه حضور احمدی‌نژاد در مجلس، در شرایطی است که در یک سال گذشته وی و دیگر اصولگریان حاکمیت در درگیری و تنش مداوم به سر برده اند.بخصوص در ماه‌های گذشته و پس از شدت گرفتن مشکلات اقتصادی، اصول‌گرایان سیاست‌های دولت را دلیل اصلی نابسامانی‌های اقتصادی می‌دانند.

 مجلس نهم و دولت هم، تاکنون بارها با یکدیگر درگیر شده‌اند. مجلس بارها مصوبه‌هایی داشته که با انتقاد دولت همراه بوده و یا تغییراتی در لوایح دولت داده است. ماه گذشته هم قرار بود محمود احمدی‌نژاد برای پاسخ به سئوال‌های نمایندگان درباره وضعیت اقتصادی کشور، در مجلس حاضر شود که با حکم حکومتی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، منتفی شد.

پیش از اعلام علنی درخواست احمدی‌نژاد برای حضور در مجلس، حسین شریعتمداری، نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان، در یادداشتی، دولت وی را به “اقدامات و مواضع بیرون از دایره اصولگرایی” متهم و با اشاره به “حضور مؤثر حلقه انحرافی در دولت” این گروه را متهم کرده که “نسخه های همسو با مدعیان اصلاحات می پیچد” و افزوده بود: “ انحراف دولت کنونی از برخی آموزه های اسلامی و انقلابی و مردمی قابل انکار نیست و در این میان دست های حلقه انحرافی و نفوذ کرده در دولت به وضوح دیده می شود. حلقه ای که علاوه بر پیوندهای نه چندان پنهان با جماعت یاد شده در مواضع و اقدامات خود نیز با آنان همسویی و همخوانی دارد. کاش آقای احمدی نژاد پاس رأی و حرمت انتخاب مردم را نگاه می داشت و به قول دشمن پیمان دوست نمی شکست”.

 اصول‌گرایان مجلس که از احمدی‌نژاد با عنوان “سیاست‌مداری فریبکار” و “بی‌کفایت” نام برده اند در پی سخنان هفته گذشته وی، خواستار تشکیل جلسه‌ای غیرعلنی برای بررسی مواضع اقتصادی دولت شدند. در این جلسه احمد توکلی از نمایندگان خواست نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی بنویسند و در آن “مسائل و مشکلات موجود و مشکلات احتمالی آینده کشور و تبعات تصمیم گیری های نادرست اقتصادی دولت را منتقل کنند”.