حکم محاربه برای دکتر ملکی

لیلا طیری
لیلا طیری

» بی خبری از مشاوران زندانی موسوی

بی خبری از مشاوران زندانی میرحسین موسوی، تکذیب قطعی شدن حکم ااعدم دانشجوی فعال در ستاد موسوی، اتهام محاربه برای دکتر محمد ملکی رییس پیشین دانشگاه تهران و آخرین وضعیت روزنامه نگاران زندانی، اخبار مهم روزهای گذشته زندانیان سیاسی و مطبوعاتی بود. زندانیانی که با گذشت روزها، شرایط وخیم تری پیدا می کنند.

براساس گزارش ها همسر، دختر و مهمانان جعفر پناهی آزاد شده اند و این کارگردان شهیر ایرانی به اتفاق رسول اف و مهدی پورموسی، مدیر تولید همچنان در بازداشت به سر می برند.

این سه هنرمند در بند 209 زندان اوین هستند و تاکنون مقامات رسمی درباره اتهام یا اتهامات انتسابی به آنها توضیحی نداده اند.

 

عقب نشینی حکومت؟

شاید مهم ترین خبر در روزهای گذشته، تکذیب خبر اعدام محمد رضا ولیان بود. در حالیکه گزارش ها از تحت فشار بودن خانواده این دانشجوی  20 ساله از سوی مقامات امنیتی حکایت داشت، سید محمود علیزاده طباطبایی، وکیل آقای ولیان، تایید حکم اعدام موکلش را تکذیب کرد.

وی با بیان اینکه موکلش از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده است توضیح داد: طی مراجعه‌ای که به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب داشتم مطلع شدم که هنوز پرونده موکلم به دادگاه تجدیدنظر ارسال نشده است.

وکیل محمدرضا ولیان افزود: در این مراجعه قاضی صلواتی وکالت نامه اینجانب را نپذیرفت و دلیل آن را فراغت از رسیدگی شعبه اعلام کرد و گفت وقتی وکیل تسخیری به حکم اعتراض کرد و پرونده در تجدیدنظر مطرح شد، وکالت نامه خود را ارایه دهید.

پیش از این گزارشها از صدور حکم اعدام برای این دانشجوی فعال ستاد میرحسین موسوی در مبنای سخنان آیت الله مکارم شیرازی حکایت داشت. امری که از سوی دفتر این مرجع تقلید تکذیب شد.

محمدرضا ولیان که در بند 2 الف سپاه و در سلول انفرادی به سر می برد، به خاطر حضور در اعتراضات مردمی روز عاشورا و پرتاب سنگی که به کسی اصابت نکرده در دادگاه به محاربه متهم و توسط قاضی صلواتی به حکم  اعدام محکوم شده است و با گذشت بیش از دو ماه از بازداشتش در شهر دامغان، هنوز از امکان ملاقات با خانواده و وکیلش محروم بوده است.

این عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت در جلسه دادگاه  با انکه از امکان انتخاب و ملاقات با وکیل محروم بود جانانه از خود دفاع کرد و گفت: ‌سنگ پرانی و حضور در تجمعات معلولی است که علتهای آن باید بررسی شود.

ولیان همچنین در مورد اتهام افساد فی‌الارض گفت: من فکر نمی‌کنم اگر تقلب یا کودتای سیاسی رخ داده باشد حضور در خیابان افساد فی الارض باشد. من برای خدمت به مملکت در خیابان حضور پیدا کردم.

اتهام محاربه  برای محمد امین ولیان به حدی غیر قابل قبول بود که حتی نماینده دادستان نیز به طرز غیر مستقیمی از ایراد اتهام عقب نشینی کرده و گفته بود:  در باب محارب اختلاف نظر زیادی وجود دارد که این موضوع جای بررسی دارد و تصمیم با ریاست دادگاه است.

 

وثیقه 950 میلیون تومانی برای میردامادی

روز گذشته لایحه تکیمیلی دفاعیه محسن میردامادی در حالی در شعبه 15 دادگاه انقلاب ارائه شد که خانواده دبیر جبهه مشارکت با تودیع وثیقه 450 میلیون تومانی در انتظار آزادی او بودند.

خانواده دکتر میردامادی به خبرنگار “روز” گفته اند که  روز گذشته وثیقه ای 450 میلیون تومانی تودیع کردند اما قاضی صلواتی، رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب خواستار تودیع یک سند دیگر بالغ به 500 میلیون تومان دیگر نیز شده است. با این حساب قرار وثیقه صادر شده برای این فعال سیاسی 950 میلیون تومان است.

 

اتهام محاربه برای دکتر محمد ملکی

اولین رئیس دانشگاه تهران بعد از انقلاب 57 به جمع کسانی پیوست که با اتهام محاربه مواجه شده اند. محمد شریف، وکیل دکتر ملکی اعلام کرد که “طبق کیفرخواست صادره موکلم به اتهام ارتباط با یکی از سازمان‌های غیرقانونی و به استناد ماده ۱۸۶ قانون مجازات اسلامی به محاربه متهم شده است”.

وی اتهام دیگر ملکی را توهین به امام خمینی، مقام معظم رهبری و تبلیغ علیه نظام عنوان کرد و ادامه داد: وقت رسیدگی به پرونده موکلم ۲۴ فروردین ماه سال آینده اعلام شده که با توجه به وخامت وضع جسمانی موکلم امیدوارم در روز اعلام شده جهت رسیدگی قادر به حضور در دادگاه شود.

 

بی خبری از مشاوران موسوی

از وضعیت پرونده و اتهامات صالح نقره کار، خواهرزاده زهرا رهنورد و دکتر علی عرب مازار، مشاور ارشد میرحسین موسوی هیچ اطلاعی در دست نیست.

محمود علیزاده طباطبایی در این زمینه به خبرگزاری ایسنا گفته است که ‌متاسفانه علیرغم مراجعات متعدد به دادگاه هنوز هیچ خبری از آنها به دست نیاورده‌ایم و از اتهامات آنها نیز بی‌اطلاعیم.

صالح نقره کار، دبیر کمیته حقوقی ستاد میرحسین موسوی در زمان انتخابات بود که در موج دستگیری نزدیکان مهندس موسوی  بازداشت شد.

بازداشت نقره کار در راستای اعمال فشار بر مهندس موسوی و دکتر رهنورد ارزیابی می شود. پیش از این مهندس شاهپور کاظمی، برادر رهنورد نیز در دستگیری های پس از انتخابات به مدت پنج ماه در بازداشت بسر برد و در دادگاه بدوی به یکسال حبس تعزیری محکوم شد.

دکتر عرب ‌مازار، از مشاوران ارشد میرحسین موسوی نیز که از ۷۰ روز پیش بازداشت شد  هنوز تفهیم اتهام نشده است.

از سوی دیگر از وضعیت امیرابوطالبی که از نزدیکان دکتر علیرضا بهشتی هست نیز هیچ خبری در دست نیست و خانواده او تاکنون همه اقدامات قانونی برای اطلاع یافتن از ابوطالبی را انجام داده‌اند اما هیچ اطلاعی از وضعیت و سلامت این جانباز به آنها نرسیده است.

از محتوای پرونده و اتهامات هوتن ابوالفتحی، از فعالان ستاد هنرمندان میرحسین موسوی که از روز ۲۶ بهمن ماه در بازداشت به سر می برد نیز هیچ اطلاعی در دست نیست.

خانواده دکتر بهزادیان نژاد، رییس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی نیز اعلام کرده اند که این استاد دانشگاه همچنان در سلول انفرادی به سر می برد.

دکتر قربانعلی بهزادیان نژاد، مشاور ارشد میرحسین موسوی است که یک روز بعد از عاشورای حسینی بازداشت شد و خانواده او تاکنون موفق به ملاقات با این استاد دانشگاه نشده اند.

همسر دکتر بهزادیان نژاد در گفتگو با وب سایت کلمه اظهار داشت: ما هیچ خبری از دکتر نداریم و هر بار که مراجعه می کنیم به ما می گویند که هنوز بازجویی های ایشان تمام نشده است و با این گروه یعنی مشاوران آقای موسوی امکان هیچ گونه ملاقاتی نیست.

خانم بهزادیان نژاد با بیان اینکه همسرش در سلول انفرادی به سر می برد افزود: برگه وکالت وکیل ایشان را نیز قبول نکرده و اجازه نداده اند که برگه وکالت، ضمیمه پرونده شود و به هیچ یک از پی گیریهای وکیل نیز پاسخی نمی دهند.

وی با ابراز بی اطلاعی از اتهام یا اتهامات انتسابی به دکتر بهزادیان نژاد گفت: هیچ گونه اطلاعاتی درباره ایشان و وضعیت شان به ما نمیدهند و ما معتقد هستیم که ایشان هیچ اتهامی ندارند و هیچ کاری نکره اند.

همسر دکتر بهزادیان نژاد افزود: نامه ای از طرف دانشگاه برای ایشان فرستاده شده که من این نامه را بردم و خواستم که نامه را به دکتر بدهند اما قبول نکردند و گفتند که نه نامه و نه هیچ چیز دیگری را نمی توانیم به ایشان بدهیم ایشان هم که تماس گرفته بودند از خودشان پرسیدم گفتند که هیچ چیزی به ایشان نمی دهند و هیچ چیزی در اختیار ایشان قرار نمی دهند.

به گفته وی، دکتر بهزادیان نژاد هفته گذشته با منزل تماس گرفته و دو دقیقه با همسرش صحبت کرده است. خانم بهزادیان نژاد توضیح د اد که صدای دکتر به شدت گرفته بود اما روحیه او خوب بود واز هیچ یک از مواضع خود کوتاه نیامده و بر اصول و اعتقادات و مواضع خود ایستاده است.

همسر دکتر بهزادیان نژاد همچنین توضیح داد که ماموران امنیتی در بازرسی منزل ایشان، تمام وسایل دانشگاهی و کتاب ها و جزوات دختر دکتر بهزادیان نژاد، وسایل همسر ایشان، کامپیوتر فرزندان دکتر، کامپیوتر منزل و وسابل دکتر را با خود برده اند و تاکنون هیچ یک از این وسایل را پس نداده اند.

وی همچنین خبر داد که تمام واحدهای درسی دانشجویان با دکتر بهزادیان نژاد و پایان نامه ها را از وی گرفته و به کس دیگری داده اند.

به گفته خانم بهزادیان نژاد ماه اول بازداشت دکتر، حقوق او را نیز قطع کرده بودند که پس از اعتراض خانواده وی و علنی شدن موضوع، مجددا اقدام به پرداخت حقوق این استاد دانشگاه کرده اند.

 

سه سال زندان برای سعید لیلاز

حکم سعید لیلاز روزنامه نگار در دادگاه تجدید نظر از ۹ سال به ۳ سال کاهش یافت.

براساس گزارشها  حکم ۳ سال حبس تعزیری برای سعید لیلاز در دادگاه تجدیدنظر صادر شده است. سعید لیلاز پیش از این به ۹سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به سه سال کاهش یافته است.

 

آخرین وضعیت پرونده مفیدی، زیدآبادی، باستانی و نظرآهاری

وکیل بدالسادات مفیدی، احمد زیدآبادی، مسعود باستانی و شیوا نظرآهاری آخرین وضعیت موکلان دربند خود را تشریح کرد. دکتر محمد شریف در خصوص آخرین وضعیت پرونده بدرالسادات مفیدی گفت: با توجه به ملاقات‌هایی که خانواده وی با ایشان داشته و پیگیری‌های به عمل آمده توسط وکلا، به نظر می‌رسد از زمانی‌که ایشان به بند عمومی منتقل شدند تاکنون بازجویی مجددی در مورد اتهامات انتسابی به وی به عمل نیامده و بر این اساس علی‌الاصول تحقیقات مقدماتی خاتمه یافته شمرده می‌شود.

این وکیل دادگستری ادامه داد:در خصوص تبدیل قرار موکلم تاکنون اقدامی صورت نگرفته و اینجانب و خانواده ایشان در انتظار اتخاذ تصمیم قضایی جهت تبدیل قرار به سر می‌بریم و امیدوارم طبق رویه معمول پرونده اتهامی ایشان تا زمان رسیدگی در دادگاه به تبدیل قرار مناسب منتهی شود.

شریف که وکالت احمد زید آبادی و مسعود باستانی را بر عهده دارد در خصوص پرونده‌های آنها نیز به خبرگزاری ایلنا گفت: طی مراجعه‌ای به دادگستری تلاش کردم جهت پرونده‌های زیدآبادی و مسعود باستانی با ریاست دادگستری استان ملاقات داشته باشم که این امر تحقق نیافت.

وکیل زید آبادی افزود: امیدوارم با توجه به اینکه محل نگهداری موکلم در بندی است که تمامی محبوسین به لحاظ اتهامات عادی محکومیت یافته‌اند و بخش قابل توجهی از آنان منتظر اجرای حکم اعدام هستند امکان تبدیل محل تبدیل حبس زیدآبادی مهیا شود.

وی درخصوص پرونده شیوا نظر آهاری گفت: اقدامات لازم جهت تبدیل قرار صورت گرفته که تاکنون به کوچک‌ترین نتیجه‌ای منتهی نشده است.

 

دو آزادی

بنفشه دارالشفایی، فعال عرصه هنری و یکی از 4 عضو خانواده دارالشفایی که هم اکنون در زندان به سر می برند، عصر امروز با قرار کفالت از زندان اوین آزاد شد.

این مدرس موسیقی نزدیک به یکماه قبل همراه با 6 عضو دیگر خانواده خود بازداشت شده بود. بنفشه دارالشفایی حدود 10 روز در سلول انفرادی بند 209 زندان اوین محبوس بود.

در حال حاضر، ابوالحسن، جمیله و یاشار دارالشفایی، 3 عضو دیگر این خانواده همچنان در بند هستند. صفورا تفنگچی ها، توران کبیری و کاوه دارالشفایی، دیگر اعضای این خانواده پیش از این آزاد شده بودند.

پیمان عارف، روزنامه نگار و دانشجوی محروم از تحصیل نیز با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به مدت ۱۰ روز مرخصی دریافت کرده و آزاد شد.

به گزارش هرانا، پیمان عارف، روزنامه نگار و فعال دانشجویی زندانی، پس از محکومیت از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به تحمل دو سال و نیم زندان تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت مادام العمر از هرگونه فعالیت مطبوعاتی و حضور در تشکلهای سیاسی شب گذشته به دستور قاضی پیرعباسی با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین به مرخصی ۱۰ روزه فرستاده شد.

 

تاجزاده همچنان در زندان

در حالیکه برخی خبرها از احتمال آزادی مصطفی تاجزاده حکایت داشت، فخرالسادات محتشمی پور اعلام کرد که “که از زمان آزادی همسرش هیچ اطلاعی ندارد”.

 خانم محتشمی پور در وبلاگ خود  از صدور قرار وثیقه برای تاجزاده خبر داده و به نقل از او نوشته است که چنین وثیقه ای را نداریم که بگذاریم.

وکیل این فعال سیاسی نیز اعلام کرده است که تاکنون حکم موکلش صادر نشده است.

 

ادامه بی خبری از وضعیت تارا سپهری فر

با گذشت بیش از ۲۰ روزاز بازداشت تارا سپهری فر، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شریف بیخبری از وضعیت وی همچنان ادامه دارد.

به گزارش ادوار نیوز، دبیرانجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف، تنها در یک تماس تلفنی بسیار کوتاه در روز بعداز بازداشت از نگهداری خود در بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داده است.

سپهری فر در آستانه ۲۲ بهمن بازداشت شد.

بیخبری از وضعیت این فعال دانشجوی موجب نگرانی از اعمال فشار بر وی در راستای‌ جلوگیری از ادامهٔ فعالیت انجمن اسلامی دانشگاه شریف که از معدود انجمنهای اسلامی باقیمانده مانده است که به صورت قانونی‌ مشغول فعالیت هستند، شده است.

 

هشدار عفو بین الملل

سازمان عفو بین الملل، طی بیانیه ای که روز پنجشنبه ۱۳ اسفند ۸۸ منتشر ساخت، در مورد زندانی نمودن هنگامه شهیدی، فعال حقوق زنان و روزنامه نگاران دربند هشدار داد و خواستار آزادی هر چه سریعتر آنان شد.

هنگامه شهیدی، روزنامه نگار، فعال حقوق مدنی و عضو ستاد مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری، در تیرماه امسال دستگیر شد و بعد از ماهها بازداشت، به شش سال حبس محکوم شد که دادگاه تجدیدنظر نیز آنرا تایید کرد و وی چند روز پیش مجددا احضار و جهت اجرای حکم روانه زندان گردید.

سازمان عفو بین الملل، در بیانیه خود خواستار آزادسازی روزنامه نگاران و فعالان مدنی و حقوق زنان که به خاطر فعالیتهای بعد از انتخابات در زندان به سر می برند، شده و همزمان محکومیت هنگامه شهیدی را از “آخرین مورد” حملاتی ذکر کرد که اخیرا به روزنامه نگاران و رسانه های نزدیک به جنبش مردم ایران وارد شده است.

این سازمان همچنین به توقیف روزنامه اعتماد و نشریه ایران دخت اشاره کرده و خاطرنشان می سازد “مدت کوتاهی بعد از دستگیری مجدد شهیدی، هیئت نظارت بر مطبوعات ایران، روزنامه اعتماد را که به وسیله الیاس حضرتی، اداره و از مهدی کروبی حمایت می کرد را توقیف کرد و همزمان نشریه ایراندخت، با مدیریت همسر و پسر کروبی، تعطیل گردید.

سازمان عفو بین الملل در بیانیه خود تاکید نموده است “مقامات جمهوری اسلامی با دستگیری روزنامه نگاران و اعمال محدودیت استفاده از اینترنت و وسائل ارتباط جمعی، از جمله فیلترینگ سایتهای اجتماعی و تعطیلی مطبوعات، به تحدید آزادی بیان ادامه می دهند.