تهدید به مرگ فعالان ایرانی در آمریکا

نویسنده

» نگاه فاکس نیوز به فعالیت فرامرزی حکومت تهران

ریچارد رایلی

ایرانیان ناراضی در تبعید، فعالان سیاسی طرفداران حقوق بشر وگروه های فعال ایرانی-آمریکایی، اخیرا از آنچه آنها ادامه تهدید های مرگبار از سوی ماموران اطلاعاتی ایرانی وهواداران رژیم مشغول به کار در ایالات متحده خواندند، اظهار نگرانی کردند.

احمد باطبی، فعال حقوق بشر که در سال 2008 به آمریکا آمد به فاکس نیوز گفت: من مجبور هستم هر هفته شماره تلفن خود را عوض کنم چون ماموران اطلاعات ایران دائم مرا تهدید به مرگ می کنند. باطبی که در حال حاضر  با صدای امریکا، رادیو و تلویزیون بین المللی که توسط دولت آمریکا پشتیبانی می شود، همکاری می کند، می گوید او نه سال در زندان های ایران به سر برده، جایی که وی را به دلیل ارتباط داشتن با گروه های دانشجویی و فعالیت علیه دولت شکنجه کرده اند.

او می گوید ماموران ایران که او را تهدید به مرگ می کنند تحت پوشش دیپلماتیک و به عنوان مامور در سازمان ملل متحد کار می کنند و یا با ویزاهای سیاسی به آمریکا آمده اند تا در باره مخالفان رژیم به جاسوسی بپردازند. آمریکا روابط رسمی دیپلماتیک خود با ایران رادر سال 1980 قطع کرد.

وی گفت: «آنها می گویند شما در آمریکا یا هیچ جای دیگر امن نیستید و اگر شما را در آمریکا نگیریم در اروپا می گیریم.»

یکی دیگر از ایرانیان، محسن سازگارا، سیاستمدار سابق، که از رژیم برگشته است ودر حال حاضر در ویرجینیا زندگی می کند می گوید که مرتبا پیام های تهدید به مرگ دریافت می کند و اخیرا نیز به طور مشخص وبا ذکر نام از سوی معاون وزیراطلاعات ایران تهدید شده که اخیرا گفته است: «در هر کجا باشی تو را می گیریم.».

سازگارا گفت هدف تهران خاموش کردن صدای فعالان حقوق بشراست. وی “ارتش سایبری” ایران را متهم کرد به اینکه وب سایت او و صفحه او را در یوتیوب، که او ویدیوهایی را علیه رژیم ایران در آن پخش می کند، هک کرده است (یوتیوب، علی رغم تماس ما، در این مورد اظهار نظر نکرد).

لیکن گفته می شود تهدید ها منحصر به فعالان سیاسی نیست.

یکی از طرفداران معروف دموکراسی، که یک ایرانی-آمریکایی های مقیم واشنگتن است می گوید: «من نگران ایمنی فرزندانم هستم.» وی به دلیل امنیتی خواست ناشناس باقی بماند زیرا او و خانواده اش مرتبا از سوی مردانی که به زبان فارسی صحبت می کنند مورد تهدید قرار می گیرند.

او گفت: «دولت ایران، جامعه ایرانیان مقیم آمریکا را به شدت زیر نظر دارد و من نگران آن هستم که آنها تهدید های خود راعملی سازند.»

او گفت که با اف بی آی در این مورد تماس گرفته و نوار پیام های تهدید علیه خود را به پلیس داده است.

مری ان جنینگز، سخنگوی پلیس فرفکس در ویرجینیا گفت که نوار صدای تهدید ها به صورت فایل های MP3  در اختیار پلیس قرار گرفته و «این مورد اکنون در دایر جنایی در دست بررسی است.»

یک سخنگوی اف بی آی  در این باره که آیا آن اداره در حال تحقیقات در این مورد است یا نه ابراز نظر نکرد.

ولی رابرت بائر مامور سابق سازمان سیا، که با گروههای سیاسی مخالف رژیم ایران ارتباط دارد گفت: ایرانی هایی که درآمریکا زندگی می کنند حق دارند نگران باشند.

وی گفت ایران سابقه زیادی در قتل مخالفان خود در اروپا دارد؛ ایران همچنین سال ها شبکه های غیر قانونی از عوامل خود در ایالات متحده را سازماندهی کرده است.

بائر با 21 سال سابقه کار در سازمان سیا و با تجربه وسیع در خاورمیانه گفت: «اگر ایرانی ها تصور کنند که شخصی تهدیدی برای رژیم محسوب می شود، او را در اینجا می کشند. سر به سر این گونه آدم ها نباید گذاشت.»

وی گفت: «به همان نسبت که رژیم ایران ضعیف تر می شود بیشترمتمایل به انجام اینگونه اقدامات می شود. آنها افرادی را دارند که بتوانند به ایرانیان در آمریکا دسترسی پیدا کنند.»

جان کول ، یک مامور سابق ضد اطلاعات اف بی آی گفت ماموران تهران سالهاست که مخالفان دولت را در آمریکا تعقیب می کنند. وی گفت با وخامت بیشتر اوضاع آن کشور او نگران آن است که ماموران ایرانی تهدید های خود را عملی سازند.

کول گفت اگرچه هیچ سابقه ای از قتل ایرانی های مخالف در آمریکا وجود ندارد ولی «تحقیقات و سوابق امر در گذشته نشان می دهد که ایرانی ها به دنبال استخدام مهاجرین برای اعمال فشار بر ایرانی های مقیم آمریکا بوده اند. اگر ایرانی ها افرادی را پیدا کنند که افکار ضد-دولتی را تبلیغ می کنند مسلما به دنبال راهی برای ساکت کردن آنها برخواهند آمد.»

بائر گفت برای اف بی آی دشوار است که در این مورد تحقیقاتی به عمل آورد. وی افزود اگر جنایتی اتفاق نیفتاده باشد برای این سازمان مشکل است که وارد تحقیقات شود.

هوشنگ  امیراحمدی، مدیر شورای ایرانی آمریکایی پرینستون در نیوجرسی، که یک گروه غیر انتفاعی برای گسترش روابط بین ایرانیان و آمریکایئان است گفت: «ما می دانیم که عوامل رژیم در اینجا در ایالات متحده حضور دارند که معمولا با نهادهای رسمی ایرانی، مانند نمایندگی ایران درسازمان ملل متحد همکاری دارند.»

وی گفت: «این یک مسئله بسیار حساس است. آنها تلاش می کنند مخالفان را از حرف زدن منصرف کنند؛ بسیاری از آنها جانشان در خطر است.»

امیر احمدی گفت: «تبلیغات تهران بر روی ایرانیان مقیم آمریکا موثر بوده است و بسیار را ترسانده است. بسیاری از آنها حاضربه ظاهر شدن در محافل عمومی نیستند زیرااعضای خانواده آنها و دوستانشان هنوز در ایران هستند و مورد تهدید قرار می گیرند.»

به گفته لادن برومند وضعیت در اروپا از این هم بدتر است. وی دختر عبدالرحمن برومند از منتقدین برجسته تهران است که در سال 1991 در پاریس کشته شد. مخالفان دولت ایران و دادستان کل فرانسه می گویند ماموران ایرانی در این قتل دست داشته اند.

لادن برومند گفت وزارت کشور ایران یک  «فهرست سیاه» از افرادی  که دولت ایران آن ها را به جنگ با نظام متهم می کند تهیه کرده است.

باطبی می گوید که وی تا کنون کمک اندکی از پلیس دریافت کرده است. او می گوید آنها به او گفته اند که اگر او تهدید ها را ضبط می کرد آن ها می توانستند کمک کنند.

او و سایر ایرانیان مشابه وی باید مواظب جان خود باشند. ناظرین ایران می گویند آنها باید کاملا هوشیار باشند چون تهران مخالفان را خواهد کشت؛ فارغ از اینکه کجا باشند.

 

منبع: فاکس نیوز- 4 مارس