گفت و گو

نویسنده

گفتگوبا پیمان معادی کارگردان فیلم برف روی کاج ها

خیانت، معضل امروزجامعه ایران!

آقای معادی درباره تیم‌تان و خط داستانی فیلم توضیح می دهید و اینکه آیا شباهتی با کارهای آقای فرهادی دارد؟

نه، من فیلمنامه این فیلم را پنج سال پیش نوشته بودم و کاملا هم همان فیلمنامه را دارم می‌سازم و موقعیت در این سال‌ها پیش نمی آمد، ولی امسال موقعیت پیش آمد و دارم کار میکنم. از خط داستانی می توانم بگویم یک درام اجتماعی عاشقانه است متعلق به جامعه امروزی؛ از لحاظ روایت فیلم ساده‌ای است منتهی در رابطه با زندگی‌های زناشویی امروز جامعه بحث‌های خاصی را مطرح می کند. من خودم در این فیلم بازی نمی‌کنم و مهناز افشار و ویشکا آسایش در نقش‌های اصلی هستند که خدا را شکر هر دویشان سال قبل سیمرغ گرفتند و هر دو بازیگران بسیار بسیار خوبی هستند. نمی دانم در کل برای فیلم چه اتفاقی می افتد ولی حداقل می‌توانم بگویم این دو بازیگر با بازی‌ای متفاوت همه را غافلگیرکردند.

 

نظرتان درارتباط با اختلاف سن شخصیت های فیلم چیست. آیا هدف خاصی را دنبال می کردید؟

این اختلاف سنی از ابتدا مد نظر من بوده است و قصد داشتم این بحران را در این چنین اختلاف سنی‌ای مطرح کنم. این سئوال که شما وقتی خیانتی را از نزدیک‌ترین دوست، خواهر و یا برادر می‌بینید آیا این موضوع را به طرف مقابل او می‌‌گویید همیشه در ذهن من وجود داشته است و درباره آن از خیلی‌ها سئوال کردم اما جوابی نیافتم به همین دلیل علاقمند بودم این سئوال در ذهن شما بماند.

 

آیا ازآغازبه فیلمبرداری سیاه وسفید فکرکردید ویا درهنگام تولید به چنین تکنیکی رسیدید؟

من هفته‌ها به این موضوع فکر کردم تا این تصمیم را گرفتم زیرا فکر می‌کنم زندگی شخصیت زن فیلم سیاه و سفید است و در بازنویسی‌های متن نیز براساس سیاه و سفید این کار را انجام دادم. خوشبختانه دوربینی در این فیلم داشتیم که امکان شیوه فیلمبرداری سیاه و سفید را به ما می‌داد. این دوربین بسیار خوب وحرفه‌ای بود. جا دارد از شهرزادی و همایونفر به خاطر همکاری خوبشان در این فیلم تشکر کنم.

 

نظرتان درارتباط با بازی بازیگران چیست؟ آیا بازیها نظرشما را برآورده کرد؟

من از بازی خوب بچه‌های این گروه بسیار لذت بردم و به جرات می‌گویم بازیها خیلی خوب درآمده است. بازیگران “برف روی کاج‌ها” سه ماه زحمت کشیدند و تمرین‌های مستمر داشتند. ما تمرین‌های مداومی داشتیم. ما بخش مهم موضوع را با خلق لحظه‌‌هایی اتود می‌زدیم در تمرینی که درسکانس‌ها دیده نمی‌شود. از درون این لحظه‌ها اتود دیگری کشف می‌شد.این اتفاق باعث می‌شد که بکر بودن صحنه‌ها را سر فیلمبرداری از دست ندهیم. این شیوه خیلی جذاب بود و بسیار از آن لذت بردم زیرا گروه با همدلی تمرین‌ها را دنبال می‌کردند.

 

چرا به سراغ سوژه خیانت رفته اید؟ آیا این سوژه امروزه به موضوع اصلی فیلمسازان بدل نگردیده است؟

من از تعدد این سوژه در سینمای امسال خبر نداشتم اما اگر می دانستم هم باز همین سوژه را می‌ساختم. ما اینقدر این روزها در اطرافمان درباره خیانت می‌شنویم که دیگر حالمان بد می‌شود و این موضوع تبدیل به یک معضل شده است. فکر کردم بهتر است درباره آن صحبت کنیم شاید این موضوع حل شود.

منبع : کافه سینما – خبرگزاری مهر