کره شمالی، زنگ خطری در مورد ایران

نویسنده

» گفتگوی فاکس نیوز با جان بولتون

میز گرد فاکس نیوزدر باره برنامه هسته ای ایران

 

گرتا وان سوسترن، فاکس نیوز: بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل هشدار داده که آزمایش هسته‌ای کره شمالی زنگ خطری در رابطه با ایران است.

نتانیاهو: تحریم‌ها به تنهایی برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند. می‌بایست با تهدید جدی نظامی همراه باشد. اگر نباشد موثر نخواهد بود.

وان سوسترن: سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل جان بولتون به ما می‌پیوندد. آقای نتانیاهو می‌گویند ایران موضوع اصلی گفت‌وگوهای اسرائیل و اوباما در اولین سفر او به اسرائیل در ماه آینده خواهد بود. اما من کنجکاو هستم که آیا اصلا هیچ‌وقت تحریم‌ها تاثیری داشته‌اند؟

بولتون: در واقع نه در مورد کشوری که قرار است تولید کننده سلاح هسته‌ای باشد. به نظر من کره شمالی مثال خوبی است که آقای نتانیاهو زده است. کره شمالی یکی از فقیرترین کشورهای جهان است. کشوری که بیشتر از همه کشورها مورد تحریم قرار دارد. مردمش تقریبا گرسنه‌اند و با این حال به تازگی سومین سلاح هسته‌ای خود را منفجر کرده است و در ماه دسامبر محموله‌ای را در مدار زمین قرار دادند. پس تهران هم اگر مصمم باشد می‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد و برای همین است که اسرائیلی‌ها این همه نگران شکست دیپلماسی و تحریم‌ها در مورد ایران هستند.

وان سوسترن: من فکر می‌کنم اگر تحریم‌ها را همه اجرا کنند شاید موفق شود. مثلا 20 کشور هستند که وزارت خزانه‌داری آن‌ها را استثناء کرده است و می‌توانند با ایران تجارت کنند. آلمان، فرانسه، ژاپن، هند، جمهوری کره، آفریقای جنوبی، اسپانیا، لهستان و هلند. تمام این کشورها اجازه تجارت با ایران را دارند.

بولتون: بله، تازه این کارهایی است که آنها قانونی انجام می‌دهند، حتما بسیاری کارهای غیرقانونی هم در جریان است. تحریم‌هایی هست که خیلی سریع و با پشتوانه نظامی اجرا می‌شود ولی در مورد ایران درست برعکس است؛ تدریجی بوده است و تمام کشورها هم همکاری نکرده‌اند. ایران آن را هم از لحاظ اقتصادی و هم نفتی دور می‌زند. تحریم‌ها بر ایران فشار آورده است اما بیشتر بر مردم طبقه متوسط اثر گذاشته است، که کسانی هستند که بیشترین مخالفت را با حکومت دارند؛ تاثیر زیادی بر برنامه هسته‌ای این کشور ندارد.

وان سوسترن: بله وقتی چشم‌پوشی می‌کنید تحریم‌ها را تلویحا می شکنید. ما به بریتانیا هم این امتیاز را داده‌ایم؛ چون نمی‌خواهیم تمام این کشورها از جاهای دیگر نفت بخرند و قیمت نفت بالا برود.

بولتون: به نظر من درست است. فکر می‌کنم برنامه دولت اوباما برای یافتن راهی برای مذاکره با ایران هم قابل بحث است. آن‌ها، یا شاید هم فقط آقای اوباما، اعتقاد دارد که می‌تواند با گفتگو با ایران این کشور را از برنامه هسته‌ای خود منصرف کند. این اتفاق نخواهد افتاد. برای همین سفر آقای اوباما به اسرائیل از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و در مورد اقدام نظامی این کشور حرف زده خواهد شد. اگر اسرائیل تصمیم به مبارزه با برنامه هسته‌ای دشمنش را بگیرد، مستقیما برای بار سوم در تاریخ دو کشور بر واکنش آمریکا تاثیر خواهد گذاشت.

وان سوسترن: خیلی خوشحال می شدم اگر می‌توانستم حرف‌های نتانیاهو به اوباما را در خاک کشور خودش، در آن منطقه خطرناک، بشنوم. متشکرم آقای سفیر.

بولتون: متشکرم

منبع: فاکس نیوز - 19 فوریه 2013