رضایت رهبر و جنتی از انتخابات

نویسنده
حسین محمدی

» خامنه ای دنبال مجلس اصولگراست

هم‌زمان با تشکر احمد جنتی از مردم به دلیل رای ندادن به افرادی که “ناچارا از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شده بودند”، یک عضو حزب موتلفه خبر از آن داده است که رهبر جمهوری‌اسلامی به دنبال دست‌یابی به “مجلس اصول‌گرا” است.

حبیب‌الله عسگراولادی، از اعضای ارشد حزب موتلفه و دبیر کل “جبهه پیروان خط امام و رهبری” در این‌باره گفت: “مقام معظم رهبری به دنبال یک مجلس اصولگرا با سلایق مختلف هستند و ما که در حزب موتلفه اسلامی، جبهه پیروان خط امام و رهبری و یا جبهه متحد اصولگرایان حضور داریم باید صلاحیت خود را به مردم اثبات کنیم”.

وی همچنین از انتخابات مجلس، به عنوان قدمی برای رسیدن به انتخابات ریاست‌جمهوری نام برد و گفت: “سه مساله جدی تا تشکیل مجلس نهم وجود دارد. اول هیات رئیسه مجلس، دوم شاکله فراکسیون اصولگرایان و پس از آن انتخابات ریاست جمهوری است. از انتخاب هیات رئیسه مجلس و فراکسیون اصولگرایان، وضع انتخابات ریاست جمهوری رقم می خورد”.

این برای چندمین بار است که اصول‌گرایان خبر از تمایلات رهبر جمهوری اسلامی درباره اصول‌گرایان می‌دهند. پیش از انتخابات مجلس نهم، روح‌الله حسینیان اعلام کرده بود که رهبر جمهوری اسلامی مایل است اصول‌گرایان با لیستی واحد در انتخابات شرکت کنند.

سخنان عسگراولادی در حالی بیان شده است که احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، از مردم به دلیل “رای ندادن به افرادی که نباید انتخاب می‌شدند” تشکر کرد. وی در نماز جمعه تهران، درباره انتخابات مجلس نهم، گفت: “هر یک رای ریخته شده به صندوق‌ها سیلی محکمی به صورت دشمنان است” و افزود: “باید به این مردم تبریک گفت و دستشان را بوسید که آنان به آمریکا سیلی محکمی زدند”. وی اضافه کرده است که مردم به “فتنه‌گران” فهماندند که “توده مردم با آنان نیست”.

اما اظهارات احمد جنتی، ابراز خوشحالی او از رای نیاوردن بعضی کاندیداها در انتخابات مجلس واکنش‌هایی مثبت و بیشتر منفی را در ایران برانگیخت، از جمله روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت که جنتی “بی‌طرفی شورای نگهبان” را زیر سوال برده است.

جنتی درباره انتخابات گفته بود: “مردم به افرادی که به هر دلیل شورای نگهبان تایید صلاحیت کرد… رای ندادند و این موجب خوشحالی ما شد”. وی همچنین گفته بود که “برخی افراد را ما به زحمت تایید کرده بودیم”.

روزنامه جمهوری اسلامی، در یادداشتی سخنان جنتی را “سخن عجیبی” خوانده که “منطبق با معیارهای قانونی نیست”. جمهوری‌اسلامی نوشته است که “افرادی که برای نمایندگی مجلس ثبت نام می‌کنند، یا صلاحیت دارند یا ندارند، اگر صلاحیت ندارند، نباید تأیید صلاحیت شوند”.

سخنان جنتی بدین معناست که شورای نگهبان برخی از افراد را به دلیل “فشار” یا “رایزنی” و برخلاف میل خود، تایید صلاحیت کرده است. گرچه جنتی به هیچ فرد یا گروه خاصی اشاره نکرده، اما ممکن است منظور وی حامیان محموداحمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم‌مشایی باشند که اصول‌گرایان از آن‌ها با عنوان “جریان انحرافی” نام می‌برند.

سایت‌های وابسته به اصول‌گرایان در روزهای گذشته بارها اعلام کرده‌اند که حامیان مشایی موفق به ورود به مجلس نشده‌اند. سایت جهان‌نیوز، نزدیک به علی‌رضا زاکانی، از لیستی با عنوان “جبهه توحید و عدالت”، به عنوان لیست منتسب به مشایی نام برده و نوشته است که “جبهه توحید و عدالت بود که با 12 نفر توانست تنها به طور میانگین 15 هزار رای بیاورد… وزن واقعی این جبهه که به جبهه حامیان دولت نیز مشهور بودند طبق اعلام رسمی فرمانداری تهران حداکثر 14 هزار در تهران می باشد”.

روزنامه جمهوری اسلامی در حالی جنتی را به نقض بی‌طرفی شورای نگهبان متهم کرده که پیش از این بسیاری از منتقدان، بر این باور بودند که این شورا، که اعضای آن منصوب رهبر جمهوری اسلامی هستند، در حمایت از احمدی نژاد بی‌طرفی را نقض می‌کند.

حمایت‌های جنتی از محموداحمدی‌نژاد در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 88، از جمله مواردی بود که بارها مورد اعتراض قرار گرفت.