گوگل خشم ایرانیان را بر انگیخت

نویسنده

google_b.jpg

گوگل، خشم مقامات همیشه مشکوک ایرانی را با زیر سوال بردن استقلال استان آذربایجان در وب سایت گوگل ویدئو، بر انگیخته است. در این وب سایت گفته شده است که “تبریز شهری است در آذربایجان جنوبی که اخیرا جزو خاک ایران محسوب می شود”، و همین موضوع باعث جریحه دار شدن حس وطن پرستی وایجاد موج شدید اعتراض در میان ایرانی ها شده است. این وب سایت برای اینکه نمک بیشتری روی زخم بپاشد، شهر تبریز را در فهرست شهر های جمهوری آذربایجان آورده است و نه ایران. تبریز و جنوب آذربایجان، بیش از 4000 هزار سال است که به ایران تعلق دارند.

متن این فیلم توریستی، این اتهام را متوجه موتور جستجوگر آمریکایی گوگل می کند که با تحریک احساسات جدایی طلبانه در این استان ترک زبان، تلاش می کند تا حقانیت ایران را در مورد آذربایجان، کم رنگ کند.

ولی الله آذروش، نماینده مجلس گفت: “یک ایرانی هرگز چنین توهینی را تحمل نمی کند. تبریز و آذربایجان شرقی از دو هزار سال پیش ازمیلاد مسیح، از کشور ایران جدا نبوده. چطور ممکن است که به جای دیگری تعلق داشته باشد؟”

وزارت فن آوری ارتباطات، اقدام وب سایت را مداخله در امور داخلی ایران دانست و ایرانی ها را تشویق کرد تا به گوگل ایمیل بزنند. نماینده وزارت فن آوری ارتباطات در مجلس گفت: “این اقدام نمونه مشخصی از مداخله در امور داخلی یک کشور است. ساده ترین راه و موثر ترین پاسخ به این اقدام این است که کاربران ایرانی، اعتراض خود را به گوش مدیریت گوگل برسانند.”

روزنامه اصلاح طلب اعتماد هم شرکت گوگل را به “دست زدن به اقدامی عجیب، مشکوک و تردید آمیز” که بوضوح سعی کرده است تا تبریز- یکی از مراکز اصلی ظهور انقلاب اسلامی سال 1979- را متعلق به آذربایجان، جمهوری تازه استقلال یافته شوروی سابق در شمال ایران، بداند، متهم کرد.

در قرار دادی بین ایران و شوروی در سال 1813، قسمتی از ایران جدا شد و به شوروی پیوست. ژوزف استالین، بعد از جنگ جهانی دوم تلاش کرد تا مابقی آذربایجان را تصرف کند که با اعتراض انگلیس و آمریکا از این اقدام منصرف شد.

تبریز و سایر شهر های این استان، در اوایل امسال و بعد از چاپ کاریکاتوری در روزنامه فارسی زبان که سوسکی را به تصویر کشیده بود که به زبان آذری حرف می زد، شاهد اعتراضات وسیعی بود.

مقامات ایران در مقابل جنبش های خودجوش منطقه ای، تحمل زیادی از خود نشان می دهند و انگشت اتهام را به سوی آمریکا و انگلیس نشانه می روند و معتقدند که این کشورها تلاش می کنند تا در استان های مختلف که شامل کردستان و خوزستان هم می شود، احساسات شوونیستی را تحریک کنند.

دو سال پیش، زمانی که مجله نشنال جئوگرافیک، دریای بین جنوب ایران و کشورهای عرب همسایه را خلیج عربی و نه خلیج فارس نامیده بود، هم با اعتراض شدید ایرانی ها مواجه شد. این مجله در ایران ممنوع شد و خبرنگارانش حق ورود به ایران را از دست دادند. کاربران اینترنتی با فرستادن “بمب های گوگلی” باعث شدند تا در مقابل جستجوی کلمه “ خلیج عربی” جمله زیر پدیدار شود: “خلیجی که به دنبال آن می گردید، وجود ندارد، کلمه خلیج فارس را جستجو کنید.”

منبع: گاردین، 13 نوامبر 2006