دیدار

نویسنده
میترا سلطانی

 گفت و گو با مهرداد نصرتی

درموفقیت آلبوم همه دخیل اند

 

دوران آکادمیک به خصوصی را نگذراند ، کم کم با کار تئاتر آشنا شد و سال 1366 کار موسیقی تئاتر انجام داد ، از همان سال تا 1370 کار کودک انجام می داد و در  (1370) اولین جایزه را در زمینه آهنگ سازی دریافت کرد و در سال 1366 هم بهترین نوازنده ی ساکسیفون در ایران شناخته شد (آنزمان در مقطه راهنمایی درس می خواندم ) سال 1370 برایش خیلی جالب بود و کارهای نویی در موسیقی کودک انجام می داد یعنی این که از موسیقی ایرانی گرفته تا فولکلور و موسیقی راک ، جاز و موزیک هایی از این دست را با موسیقی کودک تلفیق  می کرد . سال 1372 مجددا به تهران آمد و با تلویزیون از سال 1370 بعه صورت مستمر کار کرد و همکاری های متعددی با سازمان داشت و کار موسیقی برای رادیو و فیلم انجام داد . شاخص ترین آنها محدود به چند سال اخیر بوده و معروف ترین آثار مهرداد نصرتی برنامه های کوله پشتی ، جزر و مد و … بود . گفتگویی داریم با مهرداد نصرتی …

آهنگسازی را از چه زمانی شروع کردید؟

علاقه ام به موسیقی از دوران نوجوانی شروع شد.درآن ایام کارهای استادشجریان را بسیار می شنیدم.کارهای مرحوم بنان وخانم مرضیه را.به تدریج علاقه ام بیشترشد تا دست به ساز بردم  ودراین دنیای بی انتهای هنری وارد شدم.

علاقه اتان به آثارموسیقی سنتی چه تاثیراتی را برشما گذاشت؟

هرآنچه فراگرفته ام از این شکل کاربود.درواقع موسیقی ملی ایرانی وسنتی ما روح را آماده وتربیت می کند برای مخاطبان کشورمان.باید به عنوان یک آهنگساز موسیقی سنتی را فراگرفت ولااقل درموردآن آشنایی کامل داشت.

 

ساز اصلی شما چیست؟

تقریبا همه سازها را می نوازم.اما علاقه ام به تار بیش ازهمه است.

 

درانتخاب وساخت آلبوم هایتان کمتر نشانه های سنتی دیده می شود.چرا؟

تخصص نسبی من درآهنگسازی مربوط به موسیقی پاپ است.درهمان چندآلبومی که از من شنیدید هم نشانه های موسیقی سنتی دیده می شود.سه گاه وچهارگاه به شکل شاخصی درآلبوم اخیرم که برای احسان خواجه امیری تولید کرده ام شنیده می شود.باید با دقت شنید.

 

مشهورترین اثر شما مربوط به همین آلبوم است.فصل تازه.از همکاریتان با خواجه امیری بگویید.

در این آلبوم 5 ملودی به  ایشان دادم با ترانه ها یی از حسین متولیان ، امیر پیر نهان ، خانم ها عاملی و مونا برزویی .احسان برای من قبل ازهرچیز دوستی نیکی دارد.وجه اشتراکات ما درتعاملات اجتماعی بسیار زیاد است واین به دلیل روحیات مشترک من واوست.فصل تازه حاصل تلاش وایده های چندنفره دوستان بسیاربا سواد و باذوقی است که باعث اقبال در فروش آلبوم شد.

 

تنظیم این آثار هم به عهده شما بود؟

خیر.علی ثابت وخود احسان کارهای ان را انجام دادند.

 

به نظرتان صدای خواننده و شهرت اوست که باعث فروش یک آلبوم می شود ویا شعرو آهنگسازی وصداگذاری واین مسائل؟

همه درکنار یکدیگر دخیل هستند.اما به نظر من خواننده و کیفیت کار او بسیارمهم است.

 

کمی ازمرحوم ناصر عبداللهی بگویید.ایشان از دوستان نزدیک شما بودند وکارهای مشترکی هم با یکدیگر داشته اید.

ناصر یکی از بهترین های پاپ بود. اگر بخواهم واقعیت امر را بگویم شاید کسی باورش نشود و آن اینکه ناصر معلم نداشت . او موسیقی را فطرتا کسب کرده بود . رابطه ی او با تک تک نت ها از مرز تئوری گذشته بود . می گویم گذشته بود چون چون تئوری را می شناخت اما ورای آن بود . وقتی من ترانه ( ازم نخواه با تو بمونم / تو هیچی از من نمی دونی ) را برای او گفتم.بعد از چند بار خواندن به من گفت : من یک خواننده صدا بم هستم . خواننده بم نمی تواند با « ایی » تحریر بزند . باید این بخش به ( نمی دونم ) تبدیل شود که البته مفهوم آن عوض می شود . گفتم این همان چیزی است که تو می خواستی .  بنابراین باید بخوانی .باورتان نمی شود سه سال روی این ترانه کار کرد . در تمام لحظات کار . تفریح . سفر . پیاده روی و هر لحظه ی دیگری آن را می خواند و به تدریج به جایی رسید که از من که سازنده ی آن بودم بهتر اجرا می کرد . او با تمام وجود کار می کرد . وقتی ساز می زد امکان نداشت کسی باور کند که هیچ دوره ای را پشت سر نگذاشته است .او درسرازیری شهرت وموفقیت قرار گرفته بود وهمه را مدیون تلاش خودبود.ناصر عبداللهی عزیز به تدریج درایران صاحب سبک می شد وبا انتشارهرآلبوم خود چشم ها را به سمت خود معطوف تر می کرد.درانتخاب واجرای آثار خود بسیار ریزبین وسخت گیربود وهمواره با یکدیگر برسر مسائل متعدد موسیقی بحث می کردیم.

 

آقای نصرتی،چه نوع ترانه هایی را برای آهنگسازی انتخاب می کنید؟

ترانه برای من بسیارباارزش است.به دلیل اینکه ابتدا تا انتهای یک اثرراترانه با خود همراه می کند.ترانه ای که دارای مفهوم وارزش پراهمیتی باشد ماندگار تر از همیشه است.این شکل ترانه می توانددر فضای موسیقیایی بسیارمحکم عمل کند ومعناهای متفاوتی را بروز دهد.

 

خوانندگی هم می کنید؟

گاهی اوقات اگر پیش بیایداما علاقه ام آهنگسازی است.

 

درتیترا‍‍ژ سریال “کوله پشتی” می خواندید؟

بله.یک همکاری مشترک با رضا صادقی بودکه دراذهان باقی مانده است.

 

همکاری هایتان با خوانندگان به چه شکلی آغاز می شود؟

همه اینها براساس مطالعات دوستان برروی کارهای یکدیگر است.درواقع فضای روحی وذهنی مشترک بین خواننده وآهنگساز است که آنها را به سمت یکدیگر جذب می کند.

 

آهنگسازی فیلم را هم برعهده داشته اید؟

بله.سه فیلم سربلند،دانه های ریز برف وساکنین سرزمین سکوت.

 

آهنگسازی فیلم چه وی‍ژگی هایی دارد؟

درانجا شما ملودی وسازهای خودراپیشنهاد می دهی.باید کار با تایید فرد دیگری که کارگردان نام دارد انجام شود.بنابراین قدرت مانور کمترمی شود.