دستگیری ها به بازار تهران رسید

نویسنده
آرش معتمد

» جواد لاری زندانی شد

کمتر از دو هفته پس از بازداشت یکی از بازاریان سرشناس تهران، ماموران وزارت اطلاعات دولت محمود احمدی نژاد دیروز بار دیگر به بازار تهران رفتند تا یکی دیگر از بازاریان را بازداشت کنند.

به گزارش وبلاگ “فعالین حقوق بشر و دموکراسی” چندین مامور وزارت اطلاعات، روز گذشته به محل کسب جواد لاری از بازاریان سرشناس تهران یورش بردند.  این ماموران هنگام حمله به محل کار آقای لاری در بازار تهران، ضمن بازرسی از محل کار وی، دفترچه تلفن وی را ضبط کردند.

ماموران امنیتی پس از آن همراه با  آقای لاری به منزل شخصی وی رفتند و بر اساس گزارش های رسیده، هنگام بازرسی وسائل خانه  را به گوشه و کنار پرت و آنها را عمدا تخریب کردند. ماموران وزارت اطلاعات در این بازرسی چند ساعته یک تصویر بردار  نیز همراه داشتند که از از تمامی نقاط خانه و همچنین اعضای خانواده آقای لاری فیلمبرداری کرد.

 علت دستگیری این بازاری که سابقه چهار سال زندان در دهه شصت را دارد به خانواده وی اعلام نشده است و خبری هم در مورد وضعیت کنونی او در دست نیست. گفته شده است ماموران وزارت اطلاعات پس از جستجوی کامل منزل آقای لاری، “مدارک شناسایی”، “دسته چک”، “آلبوم عکس خانوادگی” و “سی دی” های وی را با خود برده اند.

پیش از این در اواسط ماه شهریور، در اقدامی مشابه ماموران وزارت اطلاعات، محسن دکمه چی دیگر بازاری سرشناس بازار تهران را در محل کارش بازداشت کرده بودند. جالب آنکه روند دستگیری آقای دکمه چی عینا همچون آقای لاری بود؛ ماموران به منزل وی رفته و پس از فیلمبرداری از منزل، او را همراه با لوازم شخصی اش به زندان اوین برده بودند.

پس از انتخابات ریاست جمهوری، دولت محمود احمدی نژاد با بازداشت چهره های شناخته شده بازار کوشیده است تا خشم خود را از اعتراضات این طبقه مهم اقتصادی کشور به نتایج انتخابات اعلام کند. این در حالیست که بازاریان در سی سال اخیر به عنوان بخشی از متحدین سنتی حکومت شناخته می شدند.

 

سابقه بازار و دولت احمدی نژاد

اواخر مرداد ماه در  روزی که به نام “خرید سبز” شهرت یافت، مردم تهران با لباس ها و علائم سبز به بازار تهران رفتند و همراه با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به نتایج انتخابات اعتراض کردند.

در مهاباد نیز بازاریان در روز 22 تیر به نشانه اعتراض به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد مغازه ها و بازار شهر را تعطیل کردند؛ هر چند پس از آن چندین تن از بازاریان این شهر بازداشت و به زندان منتقل شدند.

پیش از انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز بازاریان کشور در اقدامی که در سی سال اخیر سابقه نداشت، در اعتراض به تصمیم دولت احمدی نژاد در برقراری مالیات بر ارزش افزوده، به اعتصابی سراسری دست زدند که با عقب نشینی دولت نهم،به پایان رسید.بسیاری آن اعتصاب را آغاز اعلام رسمی مخالفت بازار با تصمیمات سیاسی و اقتصادی دولت توصیف کردند.