داستان تکراری دستگیری جاسوسان غربی

نویسنده
شیرین کریمی

» آمریکا خواستار آزادی «بدون تاخیر»امیر میرزایی شد

دو روز پس از پخش اعترافات تلویزیونی یک شهروند ایرانی ـ–آمریکایی که از سوی وزارت اطلاعات به جاسوسی متهم شده است، پدر وی ادعاهای جمهوری اسلامی را “دروغ محض” خواند و کاخ سفید نیز خواستار آزادی بدون تاخیر وی شد. با این حال در گزارش جدید  بولتن نیوز، وی این بار متهم به مشارکت با وزارت دفاع بریتانیا نیز شده است.

 پدر امیر میرزایی حکمتی دیروز در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس تمامی اتهامات مقامات جمهوری اسلامی علیه فرزند خود را “ ساختگی و دروغپردازی محض ” خواند.

علی حکمتی با بیان اینکه پسر 28 ساله اش برای دیدار با مادر بزرگش  از ایالات متحده به ایران سفر کرده گفت :“وی هرگز برای سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا کار نکرده است.”

به گفته علی حکمتی ، پسرش که جمهوری اسلامی او را به عنوان “جاسوس”  بازداشت کرده در گذشته به عنوان “مترجم زبان عربی” در نیروی دریایی ایالات متحده کار کرده است. گفتنی است ارتش ایالات متحده سالانه صد ها تن از شهروندان آشنا به زبان های خارجی را در پنتاگون استخدام می کند. عمده این مترجمان شهروندان کشورهای غیر آمریکایی هستند.

 

بازداشت “پهپاد انسانی”

روز شنبه بود که وزارت اطلاعات با انتشار بیانیهای از بازداشت «یک جاسوس سازمان مرکزی اطلاعات ایالات متحده CIA »خبر داد. این بیانیه فرد مزبور را یکی از “تحلیل گران اطلاعاتی” با سوابقی همچون فعالیت در “واحدهای اطلاعاتی ارتش آمریکا” و حضور در پایگاه نظامی این کشور در افغانستان و عراق، معرفی می کرد. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی همچنین ادعا کرد به این جوان ۲۸ ساله ماموریت “اجرای سناریوی اطلاعاتی-ـعملیاتی پیچیده‌ای ” محول شده بود.

بیست و چهار ساعت پس از انتشار این بیانیه صدا و سیما فیلمی را منتشر کرد که در آن امیر میرزایی حکمتی به اتهاماتی که در بیانیه وزارت اطلاعات آمده بود، اعتراف می کرد. امیر میرزایی حکمتی در این اعترافات تلویزیونی می‌گوید در ماموریت خود، باید “حجم زیادی” از اطلاعات را در اختیار طرف‌های ایرانی می‌گذاشت  تا آنها را “تشنه اطلاعات” بیشتر کند. گزارشگر این اعترافات تلویزیونی می گوید :“دستگاه اطلاعاتی ایران بر این تشنگی غلبه کرده، و آن را مهار می‌کند..”

اسنادی که این ویدئو بر اساس آن اتهام جاسوسی را متوجه حکمتی کرده، شامل عکس هایی است که وی را  در کنار سربازان آمریکایی نشان می دهد.  خبرگزاری فارساین مدرس بیولوژی را “پهپاد انسانی سازمان سیا(جاسوس آمریکایی) در ایران ” لقب داده است.

سئوال بولتن نیوز : سفر به 3 کشور با چه هدفی؟

روز گذشته همچنین بولتن نیوز-ـ  نزدیک به وزارت اطلاعات-ـ  در اطلاعاتی تازه وی را کارمند “ تشکیلات وزارت دفاع انگلستان” هم دانسته و نوشته است “اطلاعات این همکاری، توسط آقای برایان روهکاسه سخنگوی BAE سیستم انگلستان اعلام شده که اکنون فاش شده است.”

BAE System بزرگترین کمپانی دفاعی و امنیتی در بریتانیا با حدود سی و نه هزار کارمند است.

این سایت بدون اینکه سندی در این ارتباط منتشر کند می نویسد :” در این اطلاعات آمده است که وزارت دفاع انگلستان بمدت 3 ماه به امیر حکمتی تعلیم داده است و از او برای اهداف ویژه ای که در ایران در نظر داشته استفاده کرده تا اطلاعاتی که می خواهد را بدست آورد.”

مقامات جمهوری اسلامی از آن رو اتهام جاسوسی را متوجه این شهروند ایرانی ـ–آمریکایی کرده اند که وی به سه کشور افغانستان ، امارات متحده و ایران سفر کرده است. بولتن نیوز هم پرسشی  مشابه را مطرح می کند:” سئوال این است که سفر امیر حکمتی به پایگاه آمریکایی بگرام، و سپس به حاشیه خلیج فارس و بعد از آن به قصد دیدار با مادر بزرگش در ایران و آن هم برای چند هفته و…. با چه هدفی دنبال شده است؟”

 

بازداشت گسترده  “جاسوسان”

یک هفته پیش عباس جعفری دولت آبادی ، از صدور کیفرخواست برای بیش از 15 جاسوس آمریکا و اسرائیلخبرداده بود .  دادستان تهران در جمع خبرنگاران گفته بود :” این متهمان افرادی بودند که در زمینه های مختلف اقدام به جاسوسی می کردند.”

به گفته دولت آبادی صدور کیفرخواست مذکور نشان دهنده نقش آمریکا و اسرائیل در “اقدامات جاسوسی” علیه جمهوری اسلامی است.

 اواسط بهار امسال نیز  وزارت اطلاعات با انتشاربیانیه ای از بازداشت 30 جاسوس آمریکایی در ایران خبر داده و نوشته بود:”  در پی اقدامات گسترده اطلاعاتی و ضداطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) در داخل و خارج از کشور، شبکه پیچیده جاسوسی و خرابکاری وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا شناسایی و متلاشی شد.”

بر اساس آن اطلاعیه “ افسران سازمان سیا” از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های آمریکا در چند کشور (به ویژه امارات متحده عربی، مالزی و ترکیه) با تعقیب هدف جمع‌آوری اطلاعات استفاده می کنند. وزارت اطلاعات حوزه های “جاسوسی” بازداشت شدگان را “حوزه‌های انرژی هسته‌ای، صنایع هوایی و دفاعی و بیوتکنولوژی” و همچنین “اطلاعات بسیار ریز”  درباره لوله‌های نفت و گاز، شبکه‌های برق و مخابرات کشور، فرودگاه‌ها و گمرکات کشور، امنیت شبکه‌های ارتباطی و بانکی عنوان کرده بود.

“جاسوسان” و “رافت اسلامی”

گفتنی است از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال 84 تاکنون تعداد زیادی از شهروندان ایرانی-ـ آمریکایی و یا امریکایی به جرم جاسوسی برای سیا، تلاش برای برپایی انقلاب مخملی و یا براندازی،  توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده اندو سپس قوه قضائیه آن ها را محاکمه کرده است. رامین جهانبگلو ، کیان تاج بخش، هاله اسفندیاری ، مازیار بهاری و رکسانا صابری  از این جمله هستند که دستگاه قضائی برای آنان ده ها سال حکم زندان  صادر کرده است. همه این دستگیرشدگانهم زیر فشار های بازجویان سپاه یا وزارت اطلاعات “اعتراف به جاسوسی” کردند . گفتنی اینکه در سالیان اخیر خارجیانی که با اتهام سنگین جاسوسی بازداشت می شوند بعد از مدتی آزاد و برغم داشتن وثیقه های سنگین یک روز بعد از آزادی از ایران خارج می شوند.

 در اخرین مورد ، سه کوهنورد آمریکایی که تابستان 88 در مرزهای غربی ایران توسط نیروهای سپاه بازداشت شده بودند تنها زمانی از “رافت اسلامی” برخوردار شدند که بیشتر از دو سال  از عمر خود را پیش میله های زندان اوین سپری کرده بودند؛امری که نگرانی ها پیرامون وضعیت امیر میرازیی حکمتی را تشدید می کند. از همین رو ایالات متحده روز دوشنبه  خواستار  آزادی “بدون تاخیر” این  شهروند ایرانی ـ-آمریکایی شد.

 ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز گذشته از تلاش ایالات متحده برای دسترسی به  حکمتی از طریق سفارت سوئیس خبر داد. سفارت ایالات متحده در ایران بیش از سی و دو سال است که تعطیل شده و سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران به شمار می رود.