دستگیری به علت پرتاب کفش به احمدی نژاد

نویسنده
حسین محمدی

» همان روز اتفاق افتاد

تایید خبر بازداشت کارگری که در ساری لنگه کفشی به سوی محمود احمدی‌نژاد پرتاب کرده بود، توسط محسنی‌اژه‌ای، بار دیگر توجه اذهان عمومی را به این ماجرا جلب کرد.

آن‌گونه که دادستان کل کشور خبر داده، پس از پرتاب کفش “در همان روز مدعی‌العموم اقدام کرده و این فرد دستگیر شده است”.

رسانه‌ها این فرد را رشید با سن 45 سال معرفی کرده‌اند که پس از عدم دریافت حقوق معوقه یک ساله اش از کارخانه نساجی، اخراج شده است.

وی هنگام سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در شهر ساری، در مراسم بزرگ‌داشت عوض‌علی کردان، لنگه کفشی به نشانه اعتراض به سوی احمدی‌نژاد پرتاب کرده بود؛ کفشی که به گفته برخی سایت‌ها با “واکنش به موقع احمدی‌نژاد” به بنر پشت سر وی اصابت کرد.هنوز عکس یا فیلمی ازاین صحنه منتشر نشده است.

رسانه‌ها آن زمان خبر داده بودند که وی “توانسته خود را به صندلی‌های جلو برساند و با پرتاب کفش‌های خود به طرف احمدی‌نژاد، شروع به انتقاد از وضعیت بیکاری در کشور کند”.

این ماجرا حتی دست‌آویز روزنامه انگلیسی گاردین هم شد تا در این‌باره بنویسد: “احمدی نژاد مشغول سخنرانی در ساری بود که فردی به نام رشید، لنگه کفش اش را به سمت او پرتاب کرد. لنگه کفش به هدف اصابت نکرد. در فرهنگ مردم خاورمیانه پرتاب کفش به سمت کسی یکی از قوی ترین روش ها برای نشان دادن خشم محسوب می شود”.

 محسنی‌اژه‌ای بازداشت این فرد را تایید کرده اما هنوز خبری در مورد محل نگهداری این کارگر و وضعیت وی منتشر نشده است.

در زمان وقوع این حادثه یک سایت اصول‌گرا به نقل از یک “مقام آگاه دولتی” نوشت که “فرد ضارب که کارگر است پیش از این نیز در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، در زمان حضور وی در مازندران به سمت وی گوجه پرتاب کرده بود که به همین خاطر مدت ها در بازداشت به سر می برد و تکرار این اقدامات نادرست، نشان از برخی تفکرات و رفتارهای مشکوک است”. این مقام دولتی همچنین خبر از “برخورد جدی” با عامل این اقدام داده بود.

درباره واکنش‌ها به فرد پرتاب کننده نیز، روایت‌های مختلفی منتشر شد. سایت الف ـ– نزدیک به احمد توکلی ـ– در این‌باره نوشته بود که “مردم حاضر در این مراسم، ضمن سر دادن شعارهایی در حمایت از رییس جمهور کشورمان، به شدت فرد توهین کننده را مورد ضرب و شتم قرار دادند و اگر دخالت نیروهای انتظامی نبود مشخص نبود چه بلایی بر سر او می آمد. مردم ساری در پایان این مراسم نیز ضمن سر دادن شعارهایی در حمایت از دولت و رییس جمهور، نسبت به این حرکت نادرست انتقاد کرده و از احمدی نژاد عذرخواهی کردند”.

اما سایت خبرآن‌لاین ـ– نزدیک به علی لاریجانی ـ– روایتی دیگر از این مراسم ارائه کرده بود: “افرادی که تقاضاهایی را در زمان سخنرانی رئیس جمهور مطرح می کردند و اعتراضاتی داشتند عمدتا تعدادی از کارگران اخراجی یکی از کارخانجات نساجی بودند که بیش از یک سال است حقوقی دریافت نکرده اند”.

اما بهمن دارالشفایی، روزنامه‌نگار، در این‌باره به نقل از یکی از نزدیکان خود، که در مراسم حضور داشته، نوشته است: “مردم به سمت این فرد حمله نکردند. تنها 2 یا 3 نفر بودند که وی را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند که وی توسط نیروی انتظامی، نجات یافت”.

این شاهد عینی همچنین خبر از آن داده بود که در نیمه‌ مراسم، عده‌ای از کارگران نساجی “پرچم بزرگی را برافراشتند و خواستار دریافت حقوق معوقه خود” شدند. آنان همچنین شعارهایی علیه احمدی‌نژاد با محوریت وضعیت اقتصادی سر دادند که “این مسایل باعث نیمه متشنج شدن” مراسم شد.

وی افزوده که “بعد از پرتاب کفش، برنامه دچار اختلال شد و برخی از مراسم جانبی هم‌چون پذیرایی ناهار، کنسل شد”.