تازه چه خبر

نویسنده
مرضیه حسینی

هنر در بند سیاست …

 

 

دعوت آکادمی اسکارآمریکا از سینماگران ایرانی برای شرکت درمراسمی تحت عنوان “ازنزدیک وشخصی “همزمان با حاشیه های امنیتی حوادث پس از انتخابات ایران شده تا جایی که ودو تن ازهنرمندان صاحب نام ایرانی که از جمله ی مدعوین این برنامه بودند ازهمراهی وشرکت دراین رویداد فرهنگی بازماندند.

ماه ها پیش آکادمی اسکارآمریکا با ارسال نامه ای  به انجمن سینماگران ایران با خبرتدارک برنامه ای مشترک تحت عنوان “ازنزدیک وشخصی”، 10 هنرمندشاخص ایرانی را برای شرکت دراین مراسم دعوت و زمینه های آشنایی طرفین درمورد اشتراکات هنری دوکشور را فراهم کرد.

هدف این سفر، شناخت سینمای ایران ازامکانات وتدارکات فنی ومحتوایی آثارشان درمقایسه با سخت افزارهای آمریکا درصنعت فیلمسازی عنوان شده است. کارگردانان ایرانی همزمان با پخش فیلم هایشان در این سفر 10 روزه، از امکانات و شرایط گوناگون تهیه فیلم  در آمریکا دیدن خواهند کرد. پس از نمایش هر فیلم ایرانی در این برنامه گفت‌وگویی بین تهیه کنندگان و دست اندرکاران فیلم و کارکنان آکادمی نوبل صورت خواهد گرفت.

اینگونه بود که  از میان  سینماگران ایرانی معرفی شده به آکادمی اسکار، تنها محمدمهدی عسگرپور، امین تارخ، رخشان بنی‌اعتماد، فرهاد توحیدی، علیرضا رییسیان، مجتبی راعی، رضا میرکریمی، ابراهیم حاتمی‌کیا به‌عنوان نمایندگان سینمای ایران درمراسم شرکت کردند و فاطمه معتمدآریا ومجتبی میرتهماسب به دستورمقامات قضایی وامنیتی تهران ازهمراهی این گروه بازمانند.

صبح روز جمعه پس مراجعه این هیات 10 نفره به فرودگاه، ماموران امنیتی وانتظامی  پاسپورت مجتبی میرتهماسب و فاطمه معتمدآریا را بازداشت و از خروج این دونفر از مرزهای هوایی ایران ممانعت به عمل آوردند.

 

میرتهماسب کارگردان فیلم “بانوی گل سرخ”درمصاحبه های خودپس از این اتفاق گفته است:

” پس از آنکه آخرین مراحل بازبینی گذرنامه‌هایمان را پشت سر گذاشتیم، ماموران فرودگاه با نشان دادن حکمی به من و خانم معتمد آریا اعلام کردند هیچکدام از ما نمی‌توانیم از ایران خارج شویم. دوستان دیگر برای این سفر مشکلی نداشتند و به راحتی اجازه خروج دریافت کردند، اما من و خانم معتمد آریا این سفر را از دست دادیم.”

به گفته منابع رسمی خبری در ایران دلیل ممنوع الخروج بودن این دونفر فعالیت های خیابانی آنها پس از انتخابات ریاست جمهوری است. روزنامه ایران درهمین رابطه می نویسد:

” به نظرمی رسد دلیل ممانعت از سفراین دو نفر به آمریکا حضورآنها درمیان افرادی است که پس از انتخابات درایران به عنوان حامیان جنبش سبز تعریف می شوند… “

خبرگزاری فارس که از ارگان های مطبوعاتی دولت کودتا به حساب می آید  نیز درگزارشی کوتاه ضمن اشاره به سفرگروه ایرانی به آمریکا، دلیل عدم همراهی دوبازمانده از این رویداد فرهنگی رافعالیت های ضد دولتی آنها درماه های اخیر عنوان کرده است.

بنابه گفته سایت اسکار، برنامه‌ نمایش و بررسی فیلم‌های جدید سینمای ایران، با میزگردی به سرپرستی «سید گنیس» رییس سابق اسکار آغاز می‌شود و 16 اکتبر به پایان می‌رسد.

«فیلم‌سازان ایرانی به روایت آنها» برنامه‌ای است که در آن هشت فیلم جدید کارگردانان ایرانی به نمایش درخواهد آمد که این فیلم‌ها عبارتند از: «به همین سادگی» (رضا میرکریمی)، مستند «بانوی گل سرخ»(مجتبی میرطهماسب)، «به نام پدر»(ابراهیم حاتمی‌کیا)، «سفر به هیدالو»(مجتبی راعی)، «مادر»(علی حاتمی)، «پرونده هاوانا»( علیرضا رئیسیان)، «گیلانه»(رخشان بنی‌اعتماد) و «هفت و پنج دقیقه»(محمدمهدی عسگرپور).