آنقدر مأمور بود که انگار جنگی در پیش است!

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» هم زنان آمدند هم ماموران زن

تهران در روز جهانی زن، روز امنیتی دیگری را پشت سر گذاشت. نیروهای نظامی، امنیتی به همراه لباس شخصی ها و نیروهای بسیج در خیابان ها و میادین اصلی شهر، مستقر شده بودند تا ازهرگونه تجمع مردمی جلوگیری به عمل آورند.

به گزارش خبرنگاران “روز” از تهران، روز گذشته برای اولین بار مردم شاهد حضور ماموران زن در خیابان های تهران بودند. زنانی که هرچند در طرح های اجتماعی جمهوری اسلامی برای برخورد با زنانی که حجابشان مورد تایید حکومت نیست حضور داشته اند اما اولین بار بود که از آنها برای سرکوب اعتراضات مردمی استفاده می شد.

میدان محسنی، چهارراه امیر آباد و محل جان باختن ندا آقا سلطان، مراکزی بود که از سوی مادران عزادار و برخی شبکه های اجتماعی به عنوان محل تجمع مردمی اعلام شده بود؛ سه محلی که دیروز در اختیار نظامیان و امنیتی ها بود و اجازه حضور مردم در آنها داده نمی شد.

یکی از خبرنگاران “روز” از تهران گزارش داده است: از ساعت ها قبل از زمان اعلام شده برای تجمع، چهارراه امیر آباد و خیابان کارگر را نیروهای نظامی بسته بودند. ورودی های پارک لاله نیز در کنترل نیروهای نظامی بود و اجازه تردد به مردم داده نمی شد و پارک کاملا در اختیار ماموران بود.

به گفته او ماموران به هر کسی که مشکوک می شدند بازداشت اش می کردند؛ دختر جوانی با روسری سبز از خیابان فاطمی وارد کارگر شد و نرسیده به موزه هنرهای معاصر بلافاصله بازداشت شد. خیلی سریع او را سوار ون کردند و بردند.

یک شاهد عینی نیز به “روز” می گوید: انگار یک ارتش در مقابل پارک لاله پیاده کرده بودند؛ اینقدر مامور بود که انگار جنگی در پیش است. مردمی هم که برای تجمع آمده بودند حتی اجازه یک لحظه توقف هم نمی یافتند، تا کسی می ایستاد بازداشت می شدولی مردم همچنان در پیاده روها راه می رفتند و شعاری هم سر داده نمی شد. 

امیر آباد نیز وضعیت مشابهی داشته است. یک شاهد عینی به “روز” می گوید: مردم راه می رفتند و حتی اجازه داده نمی شد برای سوار شدن بر ماشین نیز بایستند. سمت محل جان باختن ندا کاملا مسدود بود و کسی امکان رفتن به آن سمت را اصلا نداشت.

مادران عزادار اعلام کرده بودند در این محل تجمع خواهند کرد اما گزارش خبرنگاران “روز” حاکیست ماموران با تجمع در این محل اجازه تجمع مادران را ندادند و با کسانی که به این سمت می رفتند بخصوص با زنان برخورد خشنی داشتند. بااینحال مادران در دسته های چند نفری آمدند و هرچند اجازه توقف و پیوستن به هم دیگر را نداشتند اما در سکوت حضور داشتند.

خبرنگار “روز” از میدان محسنی نیز گزارش داده است که: وضعیت عجیبی در این منطقه حاکم بود و نیروهای نظامی خیلی زیاد بودند تمام مغازه ها و پاساژهای اطراف را از ساعت ها قبل بسته بودند تا کسی در پیاده روها تردد نکند؛ میدان را هم کاملا در اختیار گرفته بودند. اینقدر زیاد بودند که واقعا حتی قدم زدن از لابلای آنها دشوار بود. بعد به صورت عمدی تقاطع  ورودی ماشین به میدان را بسته بودند و ماشین های خیلی محدودی می توانستند وارد میدان شوند.در اصل کاری کرده بودند که ترافیک تا سر میرداماد و ولیعصر کشیده شود اما میدان در اختیارشان باشد و مردم نتوانند وارد شوند.

به گفته خبرنگار روز: امکان هیچ گونه تجمعی وجود نداشت و همه را متفرق میکردند حدود ساعت 17:30 مردم توانستند در دسته ای حدودا 50 نفره جمع شوند اما خیلی سریع ماموران ریختند و متفرق کردند.

یک شاهد عینی به “روز” می گوید: برخورد نیروهای بسیج، روزبه‌روز بی ملاحظه تر می شوند. دیروز در یکی از ایستگاههای اصلی بی. آر. تی در خیابان انقلاب روبروی سینما بهمن که به کنترل نیروهای بسیج در آمده بود، بسیجی ها در حضور دیدگان مردم، این ایستگاه را پر از ساندیس و کیک کرده بودند و پخش میکردند. خیلی هم رفتارشان زننده بود.

خبرنگاران “روز” گزارش داده اند که روز گذشته هر کدام از نیروهای بسیج دوربینی همراه داشتند و از همه عکس و فیلم می گرفتند. چه از مردمی که حس می کردند برای اعتراض آمده اند و چه از کسان دیگری که در حال عبور بودند؛ جالب این بود که مدام از زنان و دختران، عکس و فیلم می گرفتند؛ مثلا از دختری که منتظر تاکسی بود و….

بر اساس گزارش خبرنگاران و شاهدان عینی میدان انقلاب، خیابان آزادی، خیابان های اطراف دانشگاه تهران، میدان ونک، میدان صادقیه، پونک، خیابان فاطمی، میدان تجریش، میر داماد، شهرک غرب و شریعتی نیز شاهد حضور نیروهای نظامی بود. نیروهایی که به تعداد بسیار و برای جلوگیری از هرگونه تجمعی حضور داشتند و در تردد عادی مردم نیز مشکل ایجاد می کردند.

در خیابان انقلاب به گفته شاهدان عینی، نیروهای نظامی با مردم درگیر شده و اقدام به پرتاب گاز اشک آور کرده اند. براساس این گزارش درخیابان 12 فروردین و همچنین خیابان دانشگاه درگیری رخ داده و تعدادی از مردم بازداشت شده اند.

یک شاهد عینی از حمله موتورسواران بسیجی به مردمی که در پیاده روها در میدان انقلاب حضور داشتند خبر می دهد و به “روز” می گوید: من آنجا بودم بالاتر و سر 12 فروردین گاز اشک آور زده بودند و ما می خواستیم بدان سمت برویم که یکباره موتور سواران یورش آوردند رسما با موتور روی ما می آمدند و سعی میکردند پراکنده کنند.

براساس ویدئویی که در یوتیوب منتشر شده موتور سواران بسیجی به صورت دسته ای در اطراف میدان انقلاب در حال ویراژ دادن بودند.

ویدئوهایی نیز از حضور گسترده نیروهای نظامی منتشر شده که در یکی از این ویدئو ها که توسط تلویزیون بی بی سی پخش شد ماموران در حال ضرب و شتم مردم معترض با باتوم هستند.

 

بعد از نوجوانان، زنان هم آمدند

اما آنچه دیروز بیش از همه توجه همگان را به خود جلب کرده بود حضور ماموران زن برای سرکوب مردم معترض بود. در تجمع سه شنبه گذشته، از نوجوانان 14 – 15 ساله برای سرکوب مردم استفاده شده بود و اکنون در روز جهانی زن، حکومت، زنان را در کنار مردان نظامی و بسیجی برای مقابله با مردم فرستاده بود.

خبرنگار “روز” گزارش داده است: دیروز برای اولین بار زنان بسیجی در شهر مستقر شده بودند و در میدان انقلاب و روبروی دانشگاه تهران به تعداد زیاد حضور داشتند و گارد گرفته بودند. زیر چادر و دور مقنعه، چفیه داشتند و از نظر سنی هم حدودا بالای 40 سال به نظر می رسیدند.

براساس این گزارش، این زنان از نیروهای بسیج بودند و همزمان حضور نوجوانان کم سن وسال باعث اعتراض مردم شده بود. مردم در اتوبوس ها و تاکسی ها مدام از این قضیه ابراز تاسف میکردند که چرا از بچه های کم سن و سال برای سرکوب مردم استفاده می شود.

یک شاهد عینی  از آرایش نظامیان حکومتی به روز می گوید: نیروهای گارد را به فواصل مختلف از هم چیده بودند؛ خیلی برایم جالب بود تا به حال چنین اتفاقی نیفتاده بود. یک عده هم ماسک به صورت زده بودند مثل همان ماسک هایی که نیروهای بسیجی می زنند و این کنتراست سیاه و سفید که داشتند بیش از پیش در خیابان آنها را تابلو کرده بود.

در آستانه روز جهانی زن که مصادف با دومین سه شنبه اعتراضی بود، فعالان جنبش زنان و حامیان آنها این روز را “روز اعتراض” نامیده واعلام کرده بودند که به خیابان ها خواهند آمد.

شورای هماهنگی راه سبز امید نیز با انتشار بیانیه ای روز جهانی زن را “فرصت دیگری برای پیوند روزجهانی زن با جنبش سبز مردم ایران در پیگیری مطالبات جامعه زنان” دانسته واز مردم خواسته بود در حمایت از خواسته های زنان به خیابان بیایند و همزمان به بازداشت و حصر رهبران جنبش سبز اعتراض کنند.