ایران در گزارش جدید امنیت ملی آمریکا

نویسنده

» مقاله واشنگتن تایمز درباره سر و صدای تازه برنامه هسته ای

بیل گرتز

یک گزارش سالانه اطلاعاتی در کنگره، برداشت موجود مبنی بر اینکه بلندپروازی های هسته ای ایران مربوط به آینده است، را تغییر داده است.

این بازنگری اطلاعاتی در حالی صورت گرفته است که نهادهای اطلاعاتی آمریکا اخیراً ارزیابی بحث انگیز سال 2007 مبنی بر توقف برنامه تسلیحات هسته ای ایران در سال 2003 و توقف روند تولید یک بمب هسته ای، را تغییر دادند.

در گزارش قبلی ذکر شده بود که ایران به مدت دو سال گزینه تولید سلاح هسته ای را برای خود محفوظ نگاه داشته است. با این حال،  در گزارش جدید برای کنگره که در 23 فوریه به اطلاع عموم رسید، دیگر ذکر نشده که تولید تسلیحات هسته ای برای ایران یک گزینه است.

یک مقام آمریکایی تأکید کرد این تغییر یک تردستی نیست اما در عین حال نتوانست توضیح دهد چرا گزارش اخیرا با نسخه های قبلی متفاوت است. 

انتظار می رود تغییر لحن یاد شده در اطلاعیه آماده شده از سوی جیمز کلپر رئیس اداره امنیت ملی آمریکا در هنگام حضور در مقابل کمیته خدمات مسلحانه  سنا در هفته جاری، نیز به چشم بخورد.

مقامات آمریکایی از صحبت درباره اصلاحات صورت گرفته در برآوردهای گزارش امنیت ملی در سال 2007 در خصوص برنامه هسته ای ایران خودداری می کنند و می گویند علیرغم ارائه گزارش رسمی به کنگره در هفته آینده، قصد بر این است که این تغییرات به اطلاع عموم نیز برسد. 

ضمناً این مقامات گفتند میان کمیته منع گسترش سلاح های هسته ای سازمان سیا که گزارش یاد شده را تدوین کرده  و شورای امنیت ملی آمریکا به ریاست آقای کلپر که تهیه گزارش نهایی را “هماهنگ” کرده است، اختلافی وجود ندارد.

در عبارت تغییر یافته آمده است که ارزیابی نهادهای اطلاعاتی آمریکا “حاکی از آن است که ایران در همچنان گزینه توسعه تسلیحات هسته ای ادامه را مد نظر دارد، هرچند ما نمی دانیم آیا تهران در نهایت تسلیحات هسته ای تولید خواهد کرد یا خیر.”

ضمناً این عبارت در گزارش دست نخورده باقی مانده است که “ایران به توسعه مجموعه ای از توانمندی ها مشغول است که در صورت اخذ تصمیم، قابلیت استفاده در تولید تسلیحات هسته ای را دارند.”

در جلسه 16 سپتامبر از آقای کلپر درباره لحن گزارش پرسیده شد و او پاسخ داد نهادهای اطلاعاتی در حال تکمیل یک “یادداشت تکمیلی” برای برآوردهای امنیت ملی هستند که نسخه بروز شدۀ ارزیابی سال 2007 محسوب می شود.

برآوردهای امنیت ملی قبلی به طور نسبی در اختیار عموم قرار گرفت و به طور گسترده با انتقاد مسؤولان امنیتی فعلی و سابق قرار گرفت زیرا در آن گفته شده بود ایران کار بر روی برنامه تسلیحاتی خود را در سال 2003 متوقف کرده است اما با این وجود، به توسعه برنامه غنی سازی اورانیوم ادامه می داد.

این تغییر در لحن گزارش در حالی فاش شده است که رئیس آژانس بین المللی انرژی هسته ای روز دوشنبه در وین گفت وی اطلاعات جدیدی در اختیار دارد که از ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران حکایت می کنند. 

در گزارش بین المللی آژانس در 25 فوریه آمده است اطلاعات اخیر از “فعالیت های هسته ای مربوط به سازمان های وابسته نظامی، شامل فعالیت های مربوط به  یک کلاهک هسته ای برای تولید موشک” پرده برداشته است.

در این گزارش آمده است “نشانه هایی وجود دارد که برخی از این فعالیت ها ممکن است تا پس از سال 2004 ادامه داشته است.”

در تازه ترین گزارش سازمان سیا آمده است که ایران در سال گذشته از شمار سانتریفوژهای غنی سازی کاسته است اما در تولید پیشرفت کرده است و اکنون حدود 3,200 کیلوگرم اورانیوم با درجه خلوص پایین، یعنی حدود دو برابر برآورد سال گذشته، در اختیار دارد.

در طول مدت مورد اشاره در این گزارش، ایران به توسعه زیرساخت های هسته ای و غنی سازی اورانیوم و فعالیت های مربوط به رآکتور تحقیقاتی آب سنگین ادامه داده است. این علیرغم قطعنامه های متعددی است که از سال 2006 تا کنون از سوی شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده است و آخرین آنها هم مربوط به ژوئن 2010 است و خواستار تعلیق چنین فعالیت هایی شده است.

ایرانی ها با موانعی روبرو شدند که پیشرفت آنها در توسعه هسته ای در سال گذشته را کند کرد و این موانع شناسایی نشدند. نیروگاه هسته ای زیرزمینی در نطنز نیز به افزودن دستگاه های سانتریفوژ قدیمی و جدید ادامه داد.

گری میلهولین مدیر پروژه کنترل تسلیحات هسته ای در ویسکانسین گفت: “شما نمی توانید برنامه هسته ای ایران را با یک برنامه غیرنظامی توجیه کنید. هرطوری که به این برنامه نگاه می کنید، شبیه یک برنامه نظامی به نظر می آید و نهادهای اطلاعاتی ما نیز ظاهراً می خواهند همین نکته را بازگو کنند.”

منبع: واشنگتن تایمز- 7 مارس