لطفا سیلوا را نیز آزاد کنید

کلارا‎ ‎مرادخان
کلارا‎ ‎مرادخان

من هم مانند میلیون ها نفر دیگر در این هفته از خبر آزاد شدن رکسانا صابری از زندان در ایران شادمان شدم.  اما ضمناً گریستم، زیرا دختر عمه من، سیلوا هارتونیان، به همان سان در مظان اتهام قرار گرفته و به اتهامات سیاسی محکوم شده و در زندان موهش اوین در ایران محبوس است. او با گذشت تقریباً یک سال هنوز در بند یک سوء تفاهم غم انگیز در مورد خودش گرفتار مانده است.

بر مبنای همان تشخیصی که خانم صابری آزاد شد – یعنی این تشخیص که آمریکا یک کشور در حال مخاصمه با ایران نیست ودو کشور دشمن یکدیگر نیستند – همان تشخیص می تواند دلیل آزاد کردن سیلوا به تبعیت از قانون ایران باشد.

سیلوا که یک شهروند ایرانی از تبار ارمنی و مؤمن به دین مسیح است، زن جوان خوش قلبی است که شیفته شعر و کمک به دیگران است.  اینها به هیچ وجه خصیصه یک انقلابی یا جاسوس نیست.  او در دفتر هیئت بین المللی پژوهش و مبادلات علمی (آیرِکس) در شهر ایروان، پایتخت جمهوری ارمنستان که یک مؤسسه غیرانتفاعی مستقر در آمریکا است استخدام شد. او کارمند دفتری و کمک کنتده به برنامه مبادله متخصصان بین امریکا و ایران در رشته تأمین بهداشت مادران و کودکان بوده که دقیقاً آن گونه تدبیری است که برای گسترش تفاهم بین کشورها به آن نیاز است.

در ماه ژوئن ۲۰۰۸ ، طی چهارمین سفر سیلوا از ارمنستان به ایران برای کار بود که بازداشت شد.  او بعداً به سه سال حبس به اتهام ایجاد “انقلاب نرم” محکوم گردید و نخستین تقاضایش برای تجدید نظر رد شد. سیلوا آینده درخشانی در پیش دارد اما اکنون سلامت او از بین می رود.  از اینرو ما از مقامات ایران استدعا می کنیم که نسبت به فرجامخواهی او که در پیش است رآفت و رحمت نشان دهند. مقامات ایران قول دادند به تقاضای خانم صابری سریعاً و منصفانه رسیدگی کنند که کردند.  تمام خانواده ما - در لُس انجلس، ارمنستان و ایران - امیدوارند که همان رأفت را نسبت به سیلوا نیز روا دارند.  مادر 75ساله سیلوا در برابر در زندان اوین در انتظار روزی خواهد بود که مادر و دختر دوباره به هم برسند.

سیلوا تبار ارمنی دارد و پیوندهای ایران و ارمنستان هرگز به استکام امروز نبوده است و این استحکام را مدیون رهبرانی چون آیت الله خامنه ای، رهبر عالیقدر جمهوری اسلامی ایران هستیم.  مردم ارمنستان روز ملی خود را که روز جمهوری نامیده می شود در تاریخ ۲۸  ماه مه (هفتم خرداد ماه) جشن می گیرند.  هیچ حرکتی بین ایران، ارمنستان و آمریکا به اندازه آزاد ساختن سیلوا رأفت و شفقت رهبران ایران را نشان نمی دهد.  این حرکت بزرگترین گواه اهمیت بنیانی و محوری رحم و شفقت در دین مبین اسلام و دین مسیح است.

 

کلارا مرادخان، مدیر توسعه برنامه “کودکان، وحدت آفرین جهان”، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در شهر لُس انجلس است.