صدور حکم شلاق برای فعالان سیاسی

لیلا طیری
لیلا طیری

» سعید شریعتی آزاد شد

وکلای برخی از فعالان سیاسی و مطبوعاتی، روز گذشته خبر از صدور حکم و میزان محکومیت موکلان خود دادند. احکامی که همچون احکام اعلام شده قبلی، سنگین و در برخی موارد عجیب هستند. از دیگر سو آزادی برخی از فعالان سیاسی، برگزاری دادگاه سعید لیلاز، ارائه لایحه دفاعیه بهزاد نبوی و تشدید فشارها بر مهدی محمودیان از دیگر خبرهای دیروز زندانیان سیاسی، مطبوعاتی و مدنی بوده است.

 

آزادی ها

سعید شریعتی، عضو جبهه مشارکت روز گذشته با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. بر اساس اعلام روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، آزادی آقای شریعتی به طور موقت است.

اشکان مجللی، احسان میراب زاده و مهدیه مینوی از بازداشت شدگان مراسم دعای کمیل و مجتبی حسین خوانی از اعضای ستاد 88 هم از دیگر فعالان سیاسی هستند که روز گذشته آزاد شدند. همچنین امین وطانی، دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف که روز11  آبان بازداشت شده بود روز گذشته آزاد شد. آقای وطانی از فعالان ستاد جوانان میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری دهم بوده است.

 

زندان و شلاق برای کامبیز نوروزی

کامبیز نوروزی، حقوقدان و دبیر کمیته حقوقی انجمن صنفی روزنامه نگاران به دو سال حبس تعزیری و 76 ضربه شلاق تعزیری محکوم شد. علیزاده طباطبایی، وکیل آقای نوروزی، تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در راه‌پیمایی روز 25 خردادماه، اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی و اخلال در نظم عمومی را به عنوان اتهاماتی که به موکلش تفهیم شده برشمرد.

آقای طباطبایی افزود: این حکم سه روز پیش به من ابلاغ شده است وطبق قانون تا بیست روز پس از ابلاغ، می‌توان به حکم صادره درمراجع تجدید نظرخواهی اعتراض کرد که در اولین فرصت به این حکم صادره اعتراض خواهم کرد.

کامبیز نوروزی،، روز یکشنبه در مراسم هفتم تیر امسال توسط نیروی انتظامی در برابر مسجد قبای تهران دستگیر شده و حدود دو هفته در بازداشت به سر برده بود.

علیزاده طباطبایی که وکالت فرامرز عبدالله‌نژاد را نیز برعهده دارد از تایید حکم موکل خود درشعبه 54 دادگاه تجدید نظر خبرداد و به ایلنا گفت: موکلم به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی از سوی دادگاه بودی به 28 ماه حبس محکوم شده بود که این حکم عینا به تایید شعبه 54 دادگاه انقلاب رسید.

 

آخرین دفاع سعید لیلاز

دادگاه رسیدگی به اتهامات سعید لیلاز روز گذشته در شعبه 26 دادگاه انقلاب برگزار و آخرین دفاع نیز از وی اخذ شد.

به گفته همسر این روز نامه نگار، اتهاماتی چون اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، اخلال در نظم عمومی و نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده که مربوط به گزارش تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضائیه بود به آقای لیلاز تفهیم شده است.

خانم لیلاز گفت: دلایل و مدارک اتهامات انتسابی عمدتا مربوط به مصاحبه‌های همسرم بود و این جلسه بیش از دو ساعت به طول کشید و همسرم و وکیل وی به دفاع پرداختند.

همسر لیلاز در مورد اتهام نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده گفت: گزارش تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضائیه را نمی‌توان جزء اسناد طبقه‌بندی شده محسوب کرد چرا که این گزارش در رسانه‌های مختلف منتشر شد.

 

ارائه لایحه دفاعیه بهزاد نبوی

صالح نیکبخت، وکیل بهزاد نبوی از ارائه لایحه دفاعیه موکلش به دادگاه خبر داد. آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات بهزاد نبوی، سه‌شنبه هفته قبل برگزار شده بود. وی درخصوص وضعیت جسمانی موکل خود نیز گفت:‌ نبوی همچنان در بیمارستان و در یک اتاق بستری است و همسر وی از او نگهداری می‌کند.

 

تشدید فشارها بر مهدی محمودیان

سایت نوروز، خبر از تشدید فشارها بر مهدی محمودیان، عضو جبهه مشارکت داد. به گزارش این سایت، این عضو جوان جبهه مشارکت که در آغاز سومین ماه حبس در سلول انفرادی است، اخیرا به عفونت گوش مبتلا شده، اما رسیدگی پزشکی به وضعیت وی نمی شود که این موضوع احتمال اسیب جدی به سیستم شنوایی وی را تشدید کرده است.

بر اساس این گزارش، پس از انتشار خبر تهدید مهدی محمودیان به تبعید، فشارها بر این فعال سیاسی افزایش یافته و در همین راستا وی تهدید به قطع ارتباط با خانواده اش شده است.