فساد دولتی و تنش با غرب

نویسنده

» نگاه ایندپندنت به وضعیت داخلی ایران

آرکی بلاند

 

 

در گزارش جدید «شاخص فساد» جهانی، ایران به جمع 10 کشور قعر جدول سقوط کرده است. بر اساس این گزارش، ایران یکی از کشورهائی است که با بدترین وضع اداره می شود.

به گفته سازمان شفافیت بین المللی که گزارش سالانۀ شاخص استنتاجی فساد را منتشر می کند، ایران از رتبه 141 در میان 180 کشور جهان، به رتبه 8 از آخر جدول سقوط کرده است. این مشهودترین سقوط در رتبه بندی یاد شده برای یک کشور بوده است.

سقوط ایران در جدول شاخص فساد در سالی رخ می دهد که رژیم این کشور در آن، به دلیل تأیید انتخاباتی که از دید مخالفان با تقلب صورت گرفته، خشم و نگرانی بین المللی را برانگیخته است.

دیروز از ایران خبر رسید که پنج نفر دیگر به اعدام محکوم شده اند و 81 نفر  نیز در ارتباط با ناآرامی های پس از انتخابات کشور، به احکام زندان تا 15 سال محکوم شده اند.

افغانستان نیز داستان مشابهی دارد. این کشور در سایه انتخابات پر تنش اخیر خود، با سقوط سه پله ای در رتبه بندی یاد شده، تنها سومالی هرج و مرج زده در رده های بعدی قرار دارند.

درحالیکه انتقاد سازمان های مختلف از رهبران جهان در طول سال گذشته به دلیل ناتوانی در تثبیت بحران اعتباری، معیارهای جدیدی برای تخمین فساد تعریف کرده است، دولت انگلستان نیز با یک پله سقوط به پائین ترین رتبه خود در این جدول ظرف 11 ساله گذشته نزول کرده است. بریتانیا پس از رسوائی مربوط به دستمزد نمایندگان مجلس، در رتبه 17 جدول جا ی گرفته است.

چاندراشکار کریشنان مدیر اجرائی سازمان شفافیت بین المللی اعلام کرد، انگلستان «قبل از آنکه کشورهای درحال توسعه را به ارتقای مدیریت فرا بخواند، باید نشان دهد اوضاع در داخل کشور خودش نظم و ترتیب دارد.»

مسؤولان این سازمان از کشورهای غربی به دلیل ناتوانی در استفاده از بحران جهانی  برای نهادینه کردن معیارهای قانونی محکم تر انتقاد کرده اند. فرانسوا والرین مدیر برنامه های بخش خصوصی در سازمان شفافیت بین المللی به برنامه خبری بلومبرگ گفت: «به نظر می رسد وضعیت اضطراری که تابستان گذشته داشتیم، اینک محو شده است. نگرانی ما از این است که همگی دوباره به شرایط قبلی برگردیم.»

کشورهای آفریقائی نیمی از 20 کشور انتهائی فهرست به عنوان فاسدترین ملل دنیا را تشکیل می دهند. البته همه قسمت های این گزارش بد نبوده است. برخی کشورهای آفریقائی در این فهرست پیشرفت هائی نشان داده اند. گامبیا با 52 رتبه جهش به رتبه 106 رسیده و لیبی از رتبه 138 به رتبه 97 صعود کرده است.

جدول یاد شده بر اساس سنجش تمامی سطوح فساد در بخش های دولتی و عمومی تنظیم می شود. در این گزارش، کشور نیوزلند صاحب شفاف ترین دولت است.

بر اساس این گزارش، پنج کشور با کمترین میزان فساد به ترتیب عبارتند از نیوزلند، دانمارک، سنگاپور، سوئد و سوئیس. از سوی دیگر، پنج کشور با بیشترین میزان فساد به ترتیب عبارتند از سومالی، افغانستان، برمه، سودان و عراق.

 

منبع: ایندپندنت- 18 نوامبر 2009