مذاکره ایران و آژانس، یک ماه دیگر

نویسنده

» گزارش رویترز از وین درباره یک احتمال

روز دوشنبه دیپلمات ها گفتند ممکن آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران در ماه اوت دور تازه ای از مذاکرات را برگزار کنند، این مذاکرات نخستین دور از گفتگوها میان دو طرف پس از پیروزی رئیس جمهور میانه رو در ایران خواهد بود.

در صورت برگزاری این مذاکرات؛ غرب هر گونه نشانه آمادگی ایران برای حل و فصل یک دهه مناقشه بر سر برنامه اتمی با جامعه بین المللی پس از انتخاب حسن روحانی را زیر ذره بین قرار خواهد داد.

یک دیپلمات در وین – جایی که مقر آژانس بین المللی آنجاست – می گوید به اعتقاد وی خواسته دو طرف برگزاری مذاکرات در اواسط ماه اوت است اما هنوز هیچ تصمیمی در این ارتباط اتخاذ نشده است.

یک مقام غربی دیگر می گوید :” فکر می کنم که برگزاری مذاکره در اوت نشانه بدی نخواهد بود.”

این زمان، اندکی پیش از انتشار گزارش فصلی آژانس در مورد برنامه اتمی ایران خواهد بود. گزارشی که قرار است اواخر ماه اوت منتشر شود. اندکی پس از آن هم در ماه سپتامبر جلسه یک هفته ای 35 عضو شورای حکام آژانس بین المللی برگزار خواهد شد.

غربی ها ایران را متهم به کارشکنی در بازرسی آژانس از فعالیت های مشکوک در ساخت بمب هسته ای کرده اند.

آژانس بین المللی در یک ایمیل که در پاسخ به سوال رویترز فرستاده تصریح کرده که هیچ خبری برای انتشار پیرامون گفتگوی آتی با ایران ندارد. آخرین دیدار دیپلمات های دو طرف در ماه مه بدون هیچ موفقیتی پایان یافت.

 

امیدهای بین المللی برای یافتن راه حلی برای پایان دادن به مناقشه اتمی ایران پس از انتخاب روحانی تقویت شده چرا که وی وعده داده است رویکردی آشتی جویانه تر در سیاست خارجی نسبت به محمود احمدی نژاد – رئیس جمهور وقت – برگزیند.

اما مقامات غربی تاکید دارند این آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی است که پیرامون سیاست های اتمی تصمیم می گیرد و باید منتظر ماند و دید آیا او اجازه تغییر در رویکرد ایران را خواهد داد.

ایران می گوید غنی سازی اورانیوم را صرفا برای تامین سوخت نیروگاه اتمی و برای مقاصد پزشکی انجام می دهد. اما غنی سازی اورانیوم اگر در درجات بالا انجام شود همچنین برای تامین مواد بمب اتمی نیز به کار می رود؛ چیزی که غرب می ترسد هدف نهایی تهران باشد.

.منبع : رویترز – 8 ژوئیه