شرح

نویسنده

درگذشت محمد بیگلری پور، آهنگساز و رهبر ارکستر سمفونیک صدا و سیما

خالق بیش از ۱۲۴۰ قطعه موسیقی

 

محمد بیگلری‌پور رهبر ارکس‌تر سمفونیک صدا و سیما شامگاه چهارشنبه ۲۷ دی ماه بر اثر بیماری سرطان ریه در سن ۶۷ سالگی درگذشت. این آهنگساز مطرح و باسابقه از حدود دوماه پیش به دلیل عارضه ریوی در بیمارستان ایران مهر تهران بستری بود.

بیگلری‌پور طی ۳۴ سال اخیر حضور چشمگیری در عرصه موسیقی ایران داشت و آثار متعددی در واحد موسیقی سازمان صدا و سیما خلق کرده بود.

دکترمحمد بیگلری‌پور سال ۱۳۲۴ در خانواده‌ای هنرمند چشم به جهان گشود. پدرش نوازنده ویلن کلاسیک و آهنگساز بود و به همین دلیل او از کودکی به موسیقی علاقه‌مند شد. وی از سن چهار سالگی ویلن را نزد پدر فرا گرفت و در ۶ سالگی وارد هنرستان موسیقی شد و نزد استادانی چون مصطفی کمال پورتراب و… نوازندگی ویلن را ادامه داد. از آنجایی که برادرش علی (منوچهر) نوازنده ساز ترومپت بود وی به نوازندگی این ساز نیز گرایش فراوانی پیدا کرد.

در دوره هنرستان از استاد اشمیدل آلمانی ساز فرنچ هورن را فراگرفت و پس از دوره لیسانس با علم به نوازندگی چند ساز، با درجه عالی تکنوازی فارغ التحصیل شد و برای ادامه تحصیلاتش تا مقطع دکتری به کشور انگلیس سفر کرد تا در آنجا رشته رهبری ارکس‌تر و آهنگسازی را ادامه دهد. او در این سال‌ها کنسرت‌های زیادی را در کشورهای مختلف دنیا برگزار کرد.

محمد بیگلری‌پور از سال ۱۳۵۵ به سازمان رادیو - تلویزیون پیوست و پس از انقلاب اسلامی حضور جدی و موثری در واحد موسیقی صدا و سیما داشت.

او در دوران فعالیتش بیش از یک هزار و دویست و چهل قطعه موسیقی پدید آورد که مهم‌ترین آن‌ها نخستین سرود جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

گفتنی است، بیگلری‌پور از تاریخ ۲۵ بهمن ماه تا دهم اسفندماه ۵۷ با همکاری ابواقاسم حالت شاعر معاصر، این اثر را با عنوان پاینده بادا ایران خلق نمود.

این سرود در روز اول فروردین ۱۳۵۸ توسط ایت الله خمینی تایید شد و از آن پس به عنوان نخستین سرود رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران به مرحله پخش رسید. یادآور می‌شود، این سرود طی مدت ۱۳ سال تا ۱۳۷۱ به عنوان سرود ملی کشور محسوب می‌شد.

همچنین این آهنگساز فعال در طول دوران هشت سال دفاع مقدس، ۲۵۵ اثر موسیقی خلق کرد.

بیگلری‌پور در سال ۱۳۸۲ به عنوان بهترین آهنگساز حماسی در دهه فجر به دریافت تقدیرنامه نائل آمد.

اولین سمفونی محمد بیگلری‌پور به نام در ازل سال ۱۳۷۲ ساخته شد. این اثر به مدت ۶۰ دقیقه و بدون کلام بود و از آذربایجان شروع می‌شود و با موسیقی خوزستان به پایان می‌رسد. در این سمفونی از موسیقی مقامی، محلی و سنتی استفاده شده و به وسیله ۲۵۰ نوازنده و گروه کر، طی سه شب در تالار وحدت اجرا شد.

دومین سمفونی این آهنگساز برجسته انقلاب نام دارد. این پوئم سمفونی با مدت زمان ۴۵ دقیقه در سه بخش ساخته شد. اشعار این سمفونی سروده حمید سبزواری، محمود شاهرخی، مشفق کاشانی، ابوالقاسم حالت و اسماعیل امینی بود و در ضمن با صدای محمد گلریز، نیما مسیحا، حامی و رضا شیرازی به همراه گروه کر و ۲۰۰ نوازنده، در سال ۱۳۸۴ به روی صحنه رفت.

پس از پوئم سمفونی انقلاب، او سمفونی پیامبر (ص) را نوشت که توانست در جشنواره ترنم رحمت، مقام نخست را از آن خود کند.

یکی دیگر از آثار بیگلری‌پور، سمفونی انرژی هسته‌ای است که با ارکس‌تر سمفونیک و گروه کر در سال ۱۳۸۶ اجرا شد. شعر این اثر سروده محمد سعید میرزایی می‌باشد.

همچنین سمفونی صدا و سیما با صدای محمد اصفهانی دیگر اثر ساخته شده توسط بیگلری‌پور به شمار می‌رود.

این آهنگساز باسابقه در حوزه موسیقی باکلام نیز همکاری‌های متعددی با خوانندگان شاخه‌های مختلف موسیقی داشته است.

یکی از شاخص‌ترین آثار وی در این زمینه، قطعه ماندگار چنگ و نای با صدای محمد اصفهانی و سروده‌ای از علی معلم می‌باشد.

از جمله خوانندگانی که آثار بیگلری‌پور را طی ۳۴ سال اخیراجرا کرده‌اند می‌توان به این اسامی اشاره کرد:

رشید وطندوست، مهدی سپهر، جمال الدین منبری، محمد اصفهانی، حمید غلامعلی، فریدون بیگدلی، عبدالحسین مختاباد، محمد عبدالحسینی، رسول کارگشا، علی تفرشی، امید جعفری، حمید شریعتی، علی اصغر رستمی، داوود بختیاری، مهرداد یکتا، داوود فراهانی، حمید حامی، نیما مسیحا، رضا شیرازی، جاوید عسگری، علی چراغی و…

نادر مرتضی‌پور، رهبر ارکس‌تر سمفونیک تهران با ابراز تأسف از درگذشت محمد بیگلری‌پور اظهار کرده است: بیگلری‌پور یک موزیسیین کامل و کار‌شناس ممتاز در عرصه موسیقی بود و نقش مؤثری را در عرصه موسیقی در رسانه‌هایی چون صداو سیما داشت.

وی درگذشت بیگلری‌پور را فقدانی بزرگ برای جامعه هنری ایران دانست وافزود: این استاد بزرگ حتی در آخرین روزهای عمر خود برنامه‌ای در زمینه موسیقی اجرا کرد که نشاندهنده متعهد بودن این هنرمند به کارش است.

او یادآور شد: در عرصه نوازندگی نیز، بیگلری‌پور از نوازندگان درجه یک آلتو بود و علاوه بر آن، به نواختن سازهایی چون ترومپت تسلط کامل داشت.

او به ذکر یکی از خاطرات خود از همراهی با محمد بیگلری‌پور پرداخت و گفت: حدود ۱۸ سال پیش برای اجرای کنسرت به همراه ارکس‌تر مجلسی صدا و سیما سفری به اوزاکای ژاپن داشتیم. وقتی بیگلری‌پور به نواختن آلتو پرداخت کسی از حاضران در سالن باور نمی‌کرد که کسی از ایران بتواند به چنین زیبایی، قطعه‌ای را بنوازد؛ در حقیقت بیگلری‌پور همگان را مسحور خویش کرده بود و برای من هم باورنکردنی بود که آن قطعه را بیگلری‌پور این چنین حرفه‌ای اجرا کند.

گفتنی است، آخرین اجرای صحنه‌ای استاد بیگلری‌پور دهم آبان ماه سال جاری درجریان همایش سالانه شعر و موسیقی و نماهنگ سازمان صدا و سیما و در مرکز همایش‌های این مرکز برگزار شد. وی در این اجرا به رهبری ارکس‌تر سمفونیک صدا و سیما پرداخت و در ضمن جاوید عسگری و علی چراغی نیز به عنوان خواننده حضور داشتند.

شایان ذکر است، آخرین اثر بزرگ در دست ساخت بیگلری‌پور سمفونی کوه می‌باشد که طی یک سال و نیم اخیر، وی مشغول نوشتن این سمفونی بوده است. این قطعه که سروده اسماعیل امینی است قرار بود با صدای نیما مسیحا و علی چراغی اجرا شود.

گفتنی است مراسم تشییع پیکر رهبر ارکس‌تر سمفونیک صداوسیما صبح شنبه، ۳۰ دی‌ماه، از مقابل مسجد بلال سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

.