خرج کردن پول برای حمله به تاسیسات اسرائیل؟

نویسنده

» مقاله آتلانتیک وایر در باره سیاست های تهران

جان هادسن

رهبر ایران روز جمعه قول داد که هر کسی با “غده سرطانی” اسرائیل مقابله کند از حمایت و کمک ایران برخوردار می شود. او گفت: “از حالا به بعد، در هر جایی، اگر ملتی یا کشوری با رژیم صهیونیستی مقابله کند، ما آن را تائید می کنیم و به آن کمک می کنیم. ما از بیان این مطلب ترسی نداریم.”

این سخنان در زمانی گفته شده که لئون پانه تا معتقد است اسرائیل تا چند ماه دیگر به ایران حمله می کند. اکنون ببینیم علی خامنه ای قصد دارد به چه گروه هایی کمک کند تا به “مقابله” با اسرائیل بپردازند. برای پاسخ این سئوال از چند اتاق فکر سیاست خارجی در واشنگتن کمک گرفتیم. این مجموعه پاسخ های آنهاست:القاعده، حماس، جهاد اسلامی فلسطین ، جبهه اسلامی فلسطین و حزب الله

موضوع نزدیکی گروه تروریستی القاعده به ایران این روزها در محافل سیاسی مورد بحث قرار گرفته است، بخصوص پس از انتشار مقاله ست جونز در نشریه فارین افرز در هفته گذشته. ایران اخیرا آزادی های بیشتری به تعدادی از عوامل رده بالای القاعده داده است.

هرچند در این گزارشات از گروه های خارج از القاعده نیز سخن گفته شده ولی کارشناسان کاتو، القاعده را محتمل ترین نامزد برای اقدام علیه اسرائیل تشخیص دادند. کارشناس موسسه بروکینگز گفت: “تصور می کنم این سخنان جنبه لفاظی دارد؛ ایران در حال حاضر هم به همه گروه هایی که از اسرائیل نفرت دارند کمک می کند.”

بنا بر این گزارشات، آزادی های بیشتری که به “باصطلاح شورای مدیریت القاعده داده شده شامل تعدادی از اعضای درونی آنها می شود که از مشاوران بن لادن محسوب می شدند و همچنین به یک کارشناس بمب که گفته می شود شانس زیادی برای رهبری سازمان را دارد.”

از این گروه شبه نظامی کوچک فلسطینی به عنوان یکی از گروه هایی که مورد حمایت مالی ایران است نام برده شده است. این گروه توسط آمریکا و اتحادیه اروپا و اسرائیل به عنوان تروریست طبقه بندی شده است و هدف آن نابودی دولت اسرائیل است. این گروه در نوار غزه فعال است. گروه جهاد اسلامی فلسطین مسئولیت تعدادی از بمبگذاری و کشتارها را به عهده گرفته است.

بیش از 30 کشور این سازمان ملی گرای فلسطینی را یک سازمان تروریستی قلمداد می کنند که توسط سوریه و ایران حمایت می شود و فرماندهی آن با احمد جبرئیل است. این گروه متهم به شرکت در بمب گذاری لاکربی در هواپیمای پان آمریکن است که منجر به کشته شدن 270 نفر شد. جبرئیل دست داشتن در این بمب گذاری را رد کرده است.

حماس یک حزب سیاسی با مشی اسلامی است که بر نوار غزه حاکم است و اغلب به عنوان دریافت کننده کمک از ایران از آن یاد می شود. آمریکا و تعداد دیگری از کشورهای غربی این سازمان را یک سازمان تروریستی می شناسند در حالیکه کشورهایی نظیر روسیه و ترکیه آن را تروریست نمی دانند.

حزب الله یک گروه شبه نظامی شیعه مستقر در لبنان که از سوی ایران و سوریه حمایت می شود. برخی از کشورهای غربی مانند آمریکا، بریتانیا و کانادا آن را یک سازمان تروریستی می دانند. رهبر این سازمان حسن نصرالله است. هرچند این سازمان کار خود را با یک گروه کوچک آغاز کرد ولی به یک نیروی سیاسی مهم بدل شد و اکنون در دولت لبنان نیز حضور دارد.

منبع: آتلانتیک وایر- 4 فوریه