صد جاسوس ایران در ترکیه

نویسنده

» گزارش اگزمینر از عامل تازه ای برای تیرگی روابط دو کشور

سرویس های اطلاعاتی ترکیه می گویند  کشف کرده اند که ایران از ماه مارس ۲۰۱۲  صد جاسوس تعلیم دیده دیگر را به ترکیه اعزام کرده است. این خبر که در روزنامه زمان در ترکیه منتشر شده است، پس از دستگیری نه مظنون به جاسوسی برای ایران منتشر شده است.

به گفته این روزنامه جاسوسان “تحت لوای روزنامه نگار و کارمندان سفارت وارد ترکیه شده اند”. این امر بدان معنی است که این عده می توانند تحت پوشش دیپلماتیک و بطور غیر رسمی در ترکیه فعالیت کنند.

بنا براین گزارش این عده با اعضای حزب کارگران کردستان (پ ک ک) تماس گرفته و اطلاعاتی را در زمینه تاسیسات نظامی آنها و آوارگان سوریه ای گردآوری کرده اند. این عده عمدتا در استان های شرقی و جنوب شرقی فعالیت داشته اند.

حزب کارگران کردستان که معمولا به نام پ ک ک شناخته می شود یک جنبش چریکی کردی است که به صورت مسلحانه با دولت ترکیه می جنگد و خواهان خودمختاری کردستان و اسقلال بیشتر فرهنگی و سیاسی برای جمعیت کرد سوریه است.

این گروه در ۲۷ نوامبر ۱۹۷۸ در روستای فیس، نزدیک لیجه توسط عبدالله اوجبلان پایه گزاری شد.

ایدئولوژی پ ک ک در ابتدا تلفیقی بود از سوسیالیسم انقلابی و ناسیونالیسم کردی، ولی اوجلان از زمان دستگیری افکار مارکسیستی را کنار گذاشت.

پ ک ک در ترکیه، اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر، از جمله آمریکا، به عنوان سازمانی تروریستی طبقه بندی شده است.

در اکتبر ۲۰۰۹ دفتر کنترل اموال خارجی خزانه داری آمریکا، رهبران ارشد پ ک ک را هدف قرار داده و مورات کارایلان، رهبر پ ک ک را به عنوان قاچاقچی مواد مخدر بین المللی و تنی چند از دیگر رهبران آن را مورد تحریم قرار داد.

در آوریل سال ۲۰۱۱ نیز خزانه داری آمریکا بنیانگذاران پ ک ک را به عنوان اعضای شبکه جهانی قاچاق مواد مخدر تحت تعقیب قرار داد. اموال افراد مشمول این تحریم ها در آمریکا مصادره شده و انجام هرگونه معامله ای با آنان تحت قوانین آمریکا جرم محسوب خواهد شد.

دو شهروند ایرانی، محمد رضا اسماعیل پور و شهرام ضرغام، که متهم به تبادل اطلاعات درباره ارتش آزاد سوریه در خاک ترکیه هستند، در یک عملیات ویژه دستگیر شدند.

عملیات نظارت و تعقیب طی سال گذشته ادامه داشته است. در این زمینه کشف شد که این گروه از تاسیسات نظامی و مراکز پلیس عکس و فیلم تهیه می کرده اند. اطلاعات گردآوری شده، از راه هائی که ذکر نشده است، به سرویس های اطلاعاتی ایران منتقل می شده است.

مقامات سفارت ترکیه در واشنگتن از اظهار نظر در این زمینه خودداری کردند.

 

منبع: اگزمینر – 1 سپتامبر