رسانه های آمریکائی غلو کرده اند

نویسنده

» تحلیل آی پی اس از انعکاس گزارش اخیر آژانس

گرث پارتر

 

بر خلاف خبرهای بدبینانه ای که برخی رسانه ها درباره گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر کرده اند، مدارک گزارش اخیر آژانس اتمی نشان می دهد که استراتژی اتمی ایران در امر غنی سازی با این هدف اتخاذ شده که موقعیتش در چانه زنی با ایالات متحده را بهبود ببخشد تا آن که بخواهد ظرفیت هسته ای خود را به نقطه برگشت ناپذیر برساند.

کاهش مقدار اورانیوم ۲۰ درصد غنی سازی شده - که می تواند در سلاح اتمی به کار گرفته شود – در انبارهای ایران، نتیجه سرعت بخشیدن به تولید صفحات سوخت رآکتورهای اتمی تهران است، این رآکتورها نیاز به اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده دارند تا بتوانند ایزوتوپ های پزشکی تولید کنند.

وقتی اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده برای ساخت صفحات سوخت به کار گرفته شد، بسیار دشوار خواهد که بتوان مجددا آن را به شکلی برگرداند که بتوان برای استفاده در سلاح اتمی  در درجات بالاتری غنی کرد.

گزارش اخیر  آژانس با استناد به اطلاعات قابل اعتماد از موجودی اورانیوم غنی شده ایران، نشان از آن دارد که ایران نسبت به سه ماه پیش، بیش از پیش از نقطه  برگشت ناپذیر تولید سلاح هسته ای دور شده است.

داده ها در این دو گزارش حکایت از این دارد که تولید کل اورانیوم ۲۰ درصد غنی سازی شده از ۱۴۳ کیلوگرم در ماه مه  به ۱۸۹ ممیز ۴ کیلوگرم در اواسط ماه اوت رسیده است، اما موجودی کل اورانیوم های ۲۰ درصد غنی شده که در انبارها موجود هستند و راحت تر به درجه تسلیحاتی می رسند و از سال ۲۰۰۹ در خواست آمریکا  صورت گرفته، در یک بخش از ۱۰۱ به ۹۱ ممیز ۴ کیلوگرم کاهش یافته  است.

کاهش ذخایر اورانیوم قابل استفاده در غنی سازی محدوده تسلیحاتی نتیجه تبدیل ۵۳ ممیز ۳ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی سازی شده به صفحات سوخت بوده است. در ۵ ماه اخیر این میزان ۴۳ کیلوگرم بوده است.

این بدان معنا است که سرعت ایران برای تولید صفحات سوخت قابل استفاده در مصارف پزشکی، از غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم بیشتر بوده است.

جو کرین کیون رئیس بنیاد Ploughshares که در زمینه سیاست های سلاح های هسته ای تخصص دارد در مصاحبه ای با IPS گفته است: “هیچ رسانه ای گزارش  را طوری منتشر نکرده است که حکایت از کاهش موجودی انبارهای ایران داشته باشد.”

دیوید سانجر و ویلیام برد، روزنامه نگاران نیویورک تامیز در گزارشی که ۳۰ آگوست منتشر کردند نوشته اند ایرانی ها  تعداد سانترفیوژهای نصب شده  در فردو را دوبرابر کرده و سایتی که آژانس بین المللی انرژی اتمی فکر می کند در آن فعالیت های نظامی اتمی انجام گرفته را پاکسازی کرده اند.

در گزارش این دو روزنامه نگار هیچ اشاره ای به صفحات سوخت یا انبارهای مهم اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده نکرده است.

گزارش دوم که از اورشلیم توسط سانجر و جودی رودورن در همان روز منتشر شد حتی جنجالی تر و نادقیق تر بود، این گزارش ادعا کرده که سرعت برنامه اتمی ایران “بالاتر رفته” و ایران “به آنچه اسرائیل خط قرمز می نامد نزدیک تر شده” است: “ظرفیت غنی سازی ایران برای تولید سلاح اتمی در محلی قرار گرفته که حمله اسرائیل را موجب می شود.”

رویترز و آسوشیتدپرس هم صرفا پیام اصلی گزارش  خبری شان از گزارش اخیر آژانس این بود که تعداد سانترفیوژهای ایران دو برابر شده است.

در حقیقت داده های آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان از آن دارد که ایران در طول سه ماه همه اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده اش را به صفحات سوختی تبدیل کرده است.

اگرچه گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد که تعداد سانترفیوژهای نصب شده در فردو در طول شش ماه از ۶۹۶ به ۲۱۴۰ عدد رسیده است، اما در عین حال به صراحت تاکید می کند که در طی این دوران عملکرد این سانتریفوژ های تغییر نیافته است.

منبع : آی پی اس   - اول سپتامبر